• Fnuttis

Ingen tärna

Har frågat 3 av 4 systrar om någon vill vara min brudtärna och ingen av dem var intresserad av det. En ska inte ens vara i Sverige då utan ska plugga i Tyskland och kan inte komma hem i tid. En annan skyllde på att hon kanske har mycket att göra i skolan och därför inte kan. Men bröllopet är ju på en lördag! Konstigt tycker jag så det låter mer som en ursäkt. Den äldsta systern vet kanske om en månad vilket blir ungefär en månad innan bröllopet, men om hon då kan så går det inte beställa en klänning på en vecka. Den sista systern bor så långt bort så hon kan antagligen inte ens komma. Min mamma tyckte att hon skulle jobba på min bröllopsdag istället för att ta ledigt, så blir nog inte ens halva familjen som kommer.

Det verkar som att jag är utan familj och utan en tärna. Man blir så less på sånt att de inte ens orkar bry sig om det som kommer vara den bästa dagen i mitt liv. Vet inte ens om jag ska bjuda dem alls.

• Svar på tråden Ingen tärna
  • Jessika81

Så tråkigt! Vill inte råda dig att inte bjuda dem, även om det antagligen skulle vara min reaktion också. Men ert förhållande blir ju knappast bättre av det...

• FramtidaFruSandberg

ursäkta, men menar du att dina systrar inte ens tänker ta ledigt ifrån jobbet för att komma på ditt bröllop?

• Senilia

Oki - jag blir sällan förbannad men fan... Men nä, så här gör man bara inte mot sin syster (eller släkt för den delen). Har du ingen tjejkompis som vill vara med om din fina dag? 

Min syster (min tärna) ska börja plugga i USA till hösten men fått ett ok på att hon kan komma lite senare - för att vara med på min dag...

Får man uppmuntra folk att strunta i familjen så är det precis vad jag gör här och nu.! Men som Jessica skrev - det blir ju inte bättre för det.. Suck - lider med dig..!

• Fnuttis
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-05-24 17:33:29 följande:
    ursäkta, men menar du att dina systrar inte ens tänker ta ledigt ifrån jobbet för att komma på ditt bröllop?
    Nej min mamma tänker inte ta ledigt sade hon. Jag hoppas att hon ändrar sig. 2 av mina systrar kan komma men inte ställa upp som tärnor. 1 kommer plugga i Tyskland då och kan inte komma och en bor långt bor så hon vet inte om hon kan komma alls.
  • Fnuttis
    Senilia skrev 2010-05-24 17:41:54 följande:
    Oki - jag blir sällan förbannad men fan... Men nä, så här gör man bara inte mot sin syster (eller släkt för den delen). Har du ingen tjejkompis som vill vara med om din fina dag?  
    Jag har flest manliga nära vänner och en tjejkompis som jag verkligen hade velat kunna ha som tärna, men hon bor i USA. För långt bort för att flyga. Annars hade hon ställt upp.
  • Lyckliga013bruden

Alla vill inte vara tärna av olika anledningar utan det är ju upp till var och en. Efter att ha läst en massa om tärnor och deras "jobb" och vad som förväntas av dem så kan jag förstå att man tackar nej pga tidsbrist OM bruden har massa krav på att tärnan ska göra ditten och datten. Det allra bästa är att förklara varför man säger nej ochs om brud förklara vilka tankar och förväntningar man har på tärnan.

Det låter egoistiskt och barnsligt att inte komma på sin syrras bröllop för att man kanske kommer jobba eller ha mycket i skolan. Jag skulle avstå en jobbdag eller tentadag för min systers bröllop. Skulle även göra detsamma för min bror och många andra jag tycker om och bryr mig om.

• Kileane

Det låter verkligen tråkigt att ingen vill ställa upp :/ Men du, om du har många manliga nära vänner, kanske ha en marskalk istället? Otraditionellt ja, men jag har hört om många som gjort så. Kanske ett alternativ i allafall :)

• n71s

Har du ingen bra killkompis? Tänker själv förmodligen gå emot strömmen och be min äldsta vän vara MIN best friend(kan ju inte kalla det best man det e ju min M2B)

Lycka till!!

• prinsessanogrodan

Du kanske kan fråga lite försiktigt om det är för att dom tror att du kommer "kräva" att dom hjälper till mycket innan och under bröllopet? Dom kanske tror att du vill ha mycket hjälp? Det kanske är det dom inte vill göra? Dom kanske har mycket annat och inte kommer kunna hjälpa till så mycket? Du kanske kan förklara vad du tänkt dig att dom "ska" göra och ställa frågan igen lite försiktigt? Om du inte tänkt att dom ska göra mer än att dyka upp till vigseln och gå bakom dig i brudföljet så kanske dom kan vara tärna? Trist om dom inte ens kan komma på ert bröllop och "bara" vara gäster.

• Fnuttis

Jag pratade med båda två och förklarade att det enda de behövde var att ge mig sina mått till klänningen, ge mig ringen i kyrkan och se till att folk sätter sig på rätt sida av kyrkogången. Allt annat fixar jag. Blir inget jättestort bröllop och inte så uppstyltat. Men ändå så sade båda att de måste se om de inte har för mycket annat för sig. Så det lät som en ursäkt mer. Men båda har tid att komma dit. Bara mamma som jag hoppas kommer ändra sig nu och komma iaf.

Svar på tråden Ingen tärna