• Syrinx

Klädkod?

Astro skrev 2010-07-04 22:45:40 följande:
    Det finns bara fyra formella klädkoder. Högtidsdräkt, Smoking, Mörk Kostym och Kavaj. Ljus Kostym och Ljus Kavaj är hittepå-klädkoder och inte formella. Om man inte vill ha en klädkod kan man väl bara utelämna det?? De flesta normalt funtade människor inser väl att man otminstone måste komma i hela och rena kläder? Ska man överhuvudtaget skriva något som inte är en formell klädkod hade jag nog valt "vårdad klädsel" eller "valfri".
    Instämmer! En utelämnad klädkod tolkas ju knappast nuförtiden som att det är frack, utan tyder väl snarast på ett något mer avslappnat sammanhang. Tycker folk att "kavaj" blir för uppklätt - ja då kan man väl skriva "vardagsklädsel"? "Valfri" tycker jag däremot är alldeles för svårt, då kan det ju bli precis vad som helst!
  • Syrinx
    Vi2alltid skrev 2010-07-05 22:34:26 följande:
    Jag som bröllopsgäst måste bara påpeka att jag föredrar någon av de klädkoder som finns.. Jag ska på två bröllop i sommar där den ena inte har någon klädkod alls och den andra har klädkod "Vårdad klädsel"Jag känner att det är väldigt svårt att välja klädsel. Är det här inte tillräckligt uppklätt? Är det här FÖR uppklätt? Hur kommer de andra att tolka koden? Tänk på att koderna finns för att underlätta för gästerna! Vill man inte sätta press på gästerna så sätt då "Kavaj" som klädkod. Den koden är relativt "enkel".
    Bra sagt!
Svar på tråden Klädkod?