• Dejli

Klädkod?

"Valfri" är väl det värsta som finns när folk skriver... Då föredrar jag isf sommarfin, det är ju upp till var och en och man förstår att det inte är så formellt men ändå något lite uppklätt.

Å andra sidan... om man inte äger en kavaj när det är klädkoden, så kanske man ändå känner brudparet så bra att man förstår att det inte är arbetsbyxor och en fläckig t-shirt som gäller, utan att t ex ett par snyggare byxor och en ren skjorta är okej, eller åtminstone vågar fråga...

Svenska klädkoder är ju lite tråkiga på så sätt att de är lite enkelspåriga och omoderna. Tycker att engelskan har fler att välja på då, även om det såklart blir förvirrat om man använder dem i en svensk inbjudan... casual eller casual chic har jag fått några gånger. Lite mer avslappnat men ändå uppklätt... men då har det varit yngre värdpar med jämnåriga vänner som vet att deras gäster kan googla uttrycket om de inte vet vad det betyder själva.

• Dejli
    ollasulrika skrev 2010-07-15 11:52:51 följande:
    Då är jag kärringen mot strömmen...jag skrev valfri klädsel på min inbjudan... uppskattat av många. men alla jag pratat med kommer ha kavaj å fina klänningar...så det var inga problem.  jag e ju inte så insatt i detta hur man skriver klädkoder å sånt...  för mej är huvudsaken att dom kommer. festen blir lika skoj iaf...
    Varför uppskattar man det om man ändå väljer att följa klädkoden för kavaj? Jag fattar faktiskt inte varför man väljer att skriva "valfri", för oftast så menar man ju inte helt valfri om man skulle dra det till sin spets... jag tror faktiskt att de flesta ändå uppskattar om gästerna är hela och rena och inte kommer i skitiga arbetskläder eller dylikt.

Även om man tycker att de "riktiga" klädkoderna är tråkiga så kan man ju ändå ange någon nivå på det hela... Bland mina vänner skulle det t ex inte vara några problem att använda den engelska klädkoden cashual chic eftersom de enkelt skulle googla upp det. Kanske töntigt att använda engelska uttryck, men i brist på motsvarande svenska tycker jag att det i det fallet är okej. Skulle mina föräldrar bjuda på fest skulle de antagligen skriva något annat eftersom de tillhör en annan generation. Påhittade koder som festfint eller liknande ger iaf någon hint om att man förväntar sig att folk klär upp sig.

Svar på tråden Klädkod?