Inlägg från: gruyerienne |Visa alla inlägg
  • gruyerienne

21 augusti 2010

Provade min klanning igar, var sa himla nervos att jag inte skulle fa igen den. Nar jag provade den i borjan av maj fick jag knappt igen den, och kunde nastan inte andas. Kopte den redan i julas, och sen hangde den hemma hos mina foraldrar tills i borjan av maj. Men nu efter mer envist slit i gymmet satt den perfekt, som nar jag kopte den, sa himla lattad, har varit sa orolig. Nu galler det bara att inte ga upp (eller ner) mer i vikt!

• gruyerienne

Känns som det finns hur mycket som helst kvar att göra, men jag tror aldrig att jag kommer bli helt nöjd och klar. 

Väntar på att syrran ska hjälpa mig med design av festhäftena, hon har jobbat som redaktör på tidning och jag har noll koll på indesign och sånt. Funderar lite på hur jag ska sätta ihop dom, läste nånstans att man kan sy ihop dom på maskin, är det nån som har provat det?

Måste man ha ett festhäfte per person? Blir så mycket att skriv ut och dyrt också!?

Det mesta av vår dekoration, så som dukar, servetter, ljus och allt måste sånt köpas dagarna innan bröllopet när vi är på plats i Schweiz, så det känns lite stressigt att inte kunna fixa allt nu, man vill ju inte stressa för mycket dagarna innan. 

Längtar tills planerandet är över och det äntligen är dags!

• gruyerienne
    Askungen2010 skrev 2010-07-30 21:15:50 följande:
    Ett festhäfte per person är ett minimum om du frågar mig! Vad räknar ni slutsumman på erat bröllop till?
    Verkar som man ska ha ett häfte per person, får se om vi har tid/råd med det. Hade hoppat att det skulle räcka med 1/par. Tänkte ju skriva ut dom på våran egen skrivare men vet inte om vi har bläck så det räcker, det är ju så dyrt! Vi har även olika festhäften på oilka språk, å sen är det ju vigselprogram också...

Vi har inte speciellt stor budget, jag är fortfarande student och min m2b tjänar inte så bra. Hoppas att klara oss runt 30 000 för 50 pers. 

• gruyerienne

Blev lite långt, men jag var tvungen att skriva av mig lite...

Va trött jag blir på att många inte verkar ta vårt bröllop på allvar. Tror att det är flera av våra vänner som ser det som vilken fest som helst. Varje år i Augusti brukar jag och min m2b organisera en födelsedagsfest då vi båda fyller år i Augusti. Det brukar bli grillfest där folk tar med sig eget dricka, alltså ingen fin fest med bordsplacering eller så. Men detta är ju vårt bröllop!

Klädkoder är dom inte så bra på i Schweiz, min m2b vittne (marshalk) vägrar ha kostym, och flera andra har tittat konstigt på oss när vi sagt att svenskarna kommer komma i kostym/klänning, för oss är det ju ganska självklart att klä upp sig till ett bröllop!

Häromdagen fick vi ett mail från ett par som säger att tyvärr så kan dom bara komma på ceremonin för dom har blivit inbjudna till en väldigt nära väns 40-års kalas samma dag och har valt att gå på den på kvällen. Och idag fick vi ett mail från en annan som undrade om det var ok att ta med sig pojkvännen (som inte var bjuden, dom var ju inte ens tillsammans när vi skickade ut inbjudningarna, eller när OSA gick ut!!! Alltså väldigt nytt förhållande.) Har ingen lust att ha massa folk jag aldrig har träffat, det är redan ett par stycken. Vad svarar man? Det kostar ju en hel del per kuvert, och vi har verkligen snålat på mycket för att få ihop det och sen behöva betala flera hundra för nån man inte alls känner eller har hört talas om, känns fel. Överreagerar jag?

Festhäftena är ju klara (med beskrivning av varje gäst (på 3 språk!)), bordsplaceringen är klar, namnskyltar och allt är redan utskrivet. Det var en mardröm att få ihop bordsplaceringen med alla olika språk. Vill ju inte vara taskig å säga nej, men jag tycker det är lite i senaste laget, mindre än 2 veckor innan vi åker ner. Min m2b tycker inte att jag ska ta allt så allvarligt, det finns ju plats för en till eftersom dom andra två inte kommer. Jag tycker mest att det är så dålig stil! 

• gruyerienne

Å nu börjar det verkligen dra ihop sig. Vi beger oss ner till Schweiz imorn, sen kommer det vara att irra runt o köpa alla dekorationer och fixa allt som ska fixas. Vädret verkar inge vidare i Schweiz just nu, det brukar alltid vara jättefint väder i augusti, vi åker alltid ner i mitten/slutet av augusti och har aldrig regn, så det skulle ju vara super trist om det blir regn just detta året! Ska be lite till vädergudarna.  

Känns verkligen som det hur mycket som helst att göra sista veckan. 

Nu gäller det bara att man inte glömmer nåt här hemma. Hoppas jag att jag kommer få ta klänningen som handbagage, den får verkligen inte plats i någon resväska, sen är man ju lite orolig att den ska komma bort eller bli fläckig i en väska. 

Svar på tråden 21 augusti 2010