Inlägg från: Serafine |Visa alla inlägg
  • Serafine

Preventivmedel :S "Hej-kom-och-hjälp-mig"-situation...

Själv åt jag p-piller i flera år, och det funkade bra bortsett från att mina slemhinnor blev torra och sköra (vilket gjorde att sex blev smärtsamt). Det var skönt att ha helt regelbunden mens och att kunna skjuta på den vid behov!

Nu använder jag p-dator (Pearly) istället och är supernöjd! Man tar tempen i munnen med den varje morgon och då räknar den ut vilka dagar man är fertil och vilka dagar det är ok med oskyddat sex. Har använt den i två år nu. Den stora fördelen med den är ju att man slipper ta piller, och dessutom kan den användas även för motsatt syfte - om man vill bli gravid så vet man vilka dagar man har chans. Rekommenderas starkt!

• Serafine

Till er som frågade om p-dator: jag köpte min på nätet (bara att googla på Pearly så kommer återförsäljare upp) och den kostade ca 2000 kr om jag inte minns fel. Det är i princip en engångskostnad eftersom man inte behöver köpa några andra tillbehör förutom batteribyte vartannat år. Om man har lite oregelbunden mens blir inte metoden osäker för det, eftersom datorn då lägger in fler röda (=fertila) dagar som marginal. P-dator har en säkerhet på 94%, vilket kan jämföras med minipiller på 94-98%. Egentligen är det bara 3-4 dagar per menscykel som man kan bli gravid och därför tycker jag att det känns skönt att slippa ta läkemedel hela månaden.

Svar på tråden Preventivmedel :S "Hej-kom-och-hjälp-mig"-situation...