• Pokaloo

Utebliven närvaro vid svar "Ja tack" debiteras för kuvertet

Som rubriken lyder.. och Uteblivet svar räknas som "Nej Tack"! Kan man skriva så på inbjudan? Min storebror gifte sig 2004 o folk som tackade ja o aldrig dök upp blev det lite för dyrt för honom, vi pratar om lite fler än 20 gäster.... Själv klart skulle han fått bekosta det om de dök upp men det skulle ändå underlättat att betala kalaset då brudparet hellre ville ha pengar ist. för presenter.

• Svar på tråden Utebliven närvaro vid svar "Ja tack" debiteras för kuvertet
  • minimis

Oj vad många som inte dök upp, skumt!

Personligen tycker jag att det skulle kännas lite märkligt och strängt att få en inbjudan med sådan text. Man rtäknar ju att man lita på dem som man bjuder till sitt bröllop!!

• passionsblomman

Nej, så kan du inte skriva på en inbjudan! Då kommer ju folk att vara livrädda att tacka ja om de ens räknar med minsta risk att behöva lämna ett sent återbud. Då de ju alltså "debiteras kuvertpriset". Så kan du inte göra utan att göra ett dåligt intryck, även om det var en trist erfarenhet för din bror att så många uteblev. Mycket underligt faktiskt. Men en inbjudan ska vara något trevligt och kännas som ett erbjudande.

Dessutom tycker jag det är en dålig idé att ändra det etablerade OSA-systemet till egna varianter som då detta att man bara ska svara om man kommer och att uteblivet svar betyder nej tack. Det är problematiskt nog ändå att få in i folkvettsbeteendet att man ALLTID ska svar oavsett om det är ett ja eller nej tack man har att leverera.

• bobods
    passionsblomman skrev 2010-06-01 18:26:25 följande:
    Nej, så kan du inte skriva på en inbjudan! Då kommer ju folk att vara livrädda att tacka ja om de ens räknar med minsta risk att behöva lämna ett sent återbud. Då de ju alltså "debiteras kuvertpriset". Så kan du inte göra utan att göra ett dåligt intryck, även om det var en trist erfarenhet för din bror att så många uteblev. Mycket underligt faktiskt. Men en inbjudan ska vara något trevligt och kännas som ett erbjudande. Dessutom tycker jag det är en dålig idé att ändra det etablerade OSA-systemet till egna varianter som då detta att man bara ska svara om man kommer och att uteblivet svar betyder nej tack. Det är problematiskt nog ändå att få in i folkvettsbeteendet att man ALLTID ska svar oavsett om det är ett ja eller nej tack man har att leverera.
    Jag håller fullständigt med passionsblomman!
  • 100703 M och B

Jag vet inte vad ni har för festlokal etc, men vi betalar 10% av _beräknad_ kostnad 2 veckor innan, sen fakturerar de efteråt för antalet gäster som faktiskt dök upp..

Självklart ska vi meddela så snart vi får ett återbud under de 2 veckorna från första betalningen till själva festen/middagen också, men slutfakturan blir på antalet faktiska gäster.

At last my love has come along
  • Sebastiána

Det blir knepigt att debitera gäster som inte dyker upp trots att de sagt ja från början. Om de inte kommer av lathet, glömska eller annat har man såklart god lust att ta betalt av dem (20 stycken är verkligen mycket!), men tänk om den som inte kommer blivit hastigt sjuk, fått astmaanfall på väg till bröllopet eller nåt? Jag tvivlar på att det var fallet med alla 20 som inte dök upp på din brors bröllop, men ändå.

• Sebastiána
    100703 M och B skrev 2010-06-01 19:22:02 följande:
    Jag vet inte vad ni har för festlokal etc, men vi betalar 10% av _beräknad_ kostnad 2 veckor innan, sen fakturerar de efteråt för antalet gäster som faktiskt dök upp.. Självklart ska vi meddela så snart vi får ett återbud under de 2 veckorna från första betalningen till själva festen/middagen också, men slutfakturan blir på antalet faktiska gäster.
    Funkar nog inte om man beställt catering.
  • fromheretoeternity

Nej nej skriv inte så! Du kommer bara få sura gäster och chansen är nog inte så stor att 20 gäster som tackat ja inte dyker upp!

OSA betyder att man ska svara på inbjudan oavsett om man kan komma eller inte så jag hade bara låtit det stå OSA och sen datum.

• anne på grönkulla

En inbjudan är en inbjudan och inte en inkallelseorder. Att fakturera folk är faktiskt riktigt oartigt, likaså att hota med det (eller med andra "straff"). Svar: absolut inte!

PS jag skulle faktiskt aldrig ens överväga att tacka ja till en sån inbjudan...

• bruden i skogen

Kan bara hålla med. Så kan man INTE skriva. Jag hade tackat nej på en gång

• Aleta

Nix, det kan man inte om man vill ha glada gäster.

Ännu viktigare är att följa osa ordentligt. Det är ett rent h-e att få folk att svara rätt, så jag ber dig att för allas vår mentala hälsas skull att se till att gästerna svarar oavsett om de kommer eller ej.

Nu brottas man med folk som bara svarar om de kommer och andra som bara svarar om de inte kommer. Dessutom kan inbjudningar komma bort och då får man aldrig reda på det.

Se till att de måste ringa och prata med någon för att svara också. SMS eller mail eller facebook känns inte lika allvarligt. Kanske var det sådana som svarat så som uteblev på din brors bröllop?

Om ni tar er inbjudan på stort allvar och även visar era gäster att ni gör det så kanske de fattar att detta är en fest utöver det vanliga.

• Sebastiána
    anne på grönkulla skrev 2010-06-01 21:42:13 följande:
    En inbjudan är en inbjudan och inte en inkallelseorder. Att fakturera folk är faktiskt riktigt oartigt, likaså att hota med det (eller med andra "straff"). Svar: absolut inte!PS jag skulle faktiskt aldrig ens överväga att tacka ja till en sån inbjudan...
    Inte jag heller. Jag skulle dels tycka att det var riktigt otrevligt och dels vara rädd för att jag skulle råka blir plötsligt sjuk just på bröllopsdagen och tvingas lämna återbud i sista stund och då dessutom åka på en "straffavgift". Känns inte så "kalasigt".
Svar på tråden Utebliven närvaro vid svar "Ja tack" debiteras för kuvertet