• Sebastiána

Utebliven närvaro vid svar "Ja tack" debiteras för kuvertet

Det blir knepigt att debitera gäster som inte dyker upp trots att de sagt ja från början. Om de inte kommer av lathet, glömska eller annat har man såklart god lust att ta betalt av dem (20 stycken är verkligen mycket!), men tänk om den som inte kommer blivit hastigt sjuk, fått astmaanfall på väg till bröllopet eller nåt? Jag tvivlar på att det var fallet med alla 20 som inte dök upp på din brors bröllop, men ändå.

• Sebastiána
    100703 M och B skrev 2010-06-01 19:22:02 följande:
    Jag vet inte vad ni har för festlokal etc, men vi betalar 10% av _beräknad_ kostnad 2 veckor innan, sen fakturerar de efteråt för antalet gäster som faktiskt dök upp.. Självklart ska vi meddela så snart vi får ett återbud under de 2 veckorna från första betalningen till själva festen/middagen också, men slutfakturan blir på antalet faktiska gäster.
    Funkar nog inte om man beställt catering.
  • Sebastiána
    anne på grönkulla skrev 2010-06-01 21:42:13 följande:
    En inbjudan är en inbjudan och inte en inkallelseorder. Att fakturera folk är faktiskt riktigt oartigt, likaså att hota med det (eller med andra "straff"). Svar: absolut inte!PS jag skulle faktiskt aldrig ens överväga att tacka ja till en sån inbjudan...
    Inte jag heller. Jag skulle dels tycka att det var riktigt otrevligt och dels vara rädd för att jag skulle råka blir plötsligt sjuk just på bröllopsdagen och tvingas lämna återbud i sista stund och då dessutom åka på en "straffavgift". Känns inte så "kalasigt".
Svar på tråden Utebliven närvaro vid svar "Ja tack" debiteras för kuvertet