kryssning? fortsätter
Ååååhhh...om 2,5 tim ger vi oss av hemifrån för att åka till Miami 4 dagar och sedan kryssa exakt samma kryssning som ni gjort Det låter helt fantastiskt och jag hoppas att vi kommer få det lika bra som ni! Tack för all info!
Ååååhhh...om 2,5 tim ger vi oss av hemifrån för att åka till Miami 4 dagar och sedan kryssa exakt samma kryssning som ni gjort Det låter helt fantastiskt och jag hoppas att vi kommer få det lika bra som ni! Tack för all info!
Nu är vi hemma igen efter kryssning med RCCLs Liberty of The Seas Florida-Haiti-Jamaica-Grand Cayman-Mexico...och jag säger bara WOW!!!! Den absolut bästa resa vi gjort. Började med några dagar på Miami Beach innan vi gav oss iväg på kryssningen. Utflykterna vi gjorde var:
Haiti (Labadee) -
Halvdag på Malfini Beach, en "öde" liten strandremsa där max 30 gäster åt gången får vistas. Kan verkligen rekommenderas, då RCCLs strand är väldigt tätbefolkad och livlig. Vi fick i alla fall en halv dag i lugn och ro och kunde snorkla och flyta runt på flowtingmats som ingick. Möjlighet fanns även att köpa kokosnötter och kall öl/dricka.
Jamaica (Ocho Rios)-
Grand Jamaica, med besök på ett plantage på andra sidan ön. Vi fick åka buss ca 60 min, vilket enbart var positivt då man fick se lite av ön och dess bebyggelse, inte bara i turistområdena. Väl framme på plantaget fick man åka traktorsläp och fick information om de olika grödorna, bananer, kokos, kakao, ananas mm. Mycket intressant!
Därefter gick turen till vattenfallet Ocho Rios. Visst, det va väl lite kul att klättra i vattenfallet men det var på tok för mycket folk!!!! Kändes inte ens som ett äkta vattenfall pga allt folk över allt, kunde lika gärna varit på disney world... och nu var det inte ens högsäsong.... inget jag skulle göra om...
Grand Cayman (Georgetown) -
Stingraycity med snorkling och 7 mile beach. REKOMMENDERAS!!! Vi kom ut med första båten på morgonen till Stingray city, en sandbank mitt ute i havet där en population stingrockor håller till. De är vana vid människor och simmar runt benen på en, äter ur handen och man kan hålla dem. OBS detta är inten inhängnad utan ute i det fria...dock tror jag att man har tagit bort den vassa spetsen på stingrockornas svansar....vilket man får lite dåliga vibbar av.... men som sagt, det va riktigt häftigt att simma bland dem (undervattenskamera rekommenderas!). Kan även tänka mig att det kan bli ganska crowded senare på dagen när fler båtar kommer ut... Därefter gick båtturen vidare till ett rev för snorkling. Inte den bästa snorklingen men helt ok. Sedan lämnades vi av vid 7 mile beach , en fantastisk sandstrand med overkligt klart vatten och fantastisk snorkling bara 10 meter ut från stranden!
Mexico (Cozumel) -
Jeepsafari- HÄFTIGT! Med jeep körde/åkte vi ut till ett naturreservat med häftiga stränder, små mayaruiner, stoooora saltvattenskrokodiler, en fyr med milsvid utsikt och till sist en strand med fantastiskt vatten och ett rev med bra snorklingsmöjligheter, vi såg bla baracudor och hummer + mycket mycket mer. Krävs en hel del simning ut till revet! Dagen avslutades med Mexikansk lunch, som var så där, men efter kraftansträngningen vid snorklingen satt det som en smäck.
Miami -
Everglades. Missa inte! Häftigt att åka airboat med en galen amerikan som guide ropandes efter sina aligatorer "Handbag", "Godzilla" mfl. Vi fick se en hel del aligatorer, sköldpaddor, fåglar mm. Turen avslutas på flygplatsen så man kan åka direkt hem eller som vi gjorde, ta en extra natt på hotell vid flygplatsen. På så sätt kunde vi utnyttja hela dagen och tog en tur in till Miami Beach för att shoppa, äta och kolla när "vårt" fartyg gav sig iväg på en vecka med nya äventyr.... *suck*...den som ändå fick åka igen