• Pärlis

Nytt namn =)

Godkväll! Idag gjorde jag en sökning på hitta.se för skojs skull och då kom jag med mitt nya efternamn upp =) Men jag har inte fått några papper från skatteverket än. Borde inte de ha kommit? När kom era papper om att ert nya namn var redo att börja användas? Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Nytt namn =)
  • lolca

Mitt nya efternamn syndes på min internetbanken innan jag fick papper från skatteverket. Det tog ganska lång tid har jag för mig att få papprena därifrån. Jag gick in på deras hemsida istället med e-legitimation och skrev ut personbevis så jag kunde ändra mitt pass.

• Pärlis

lolca skrev 2010-06-06 20:15:18 följande:
    Mitt nya efternamn syndes på min internetbanken innan jag fick papper från skatteverket. Det tog ganska lång tid har jag för mig att få papprena därifrån. Jag gick in på deras hemsida istället med e-legitimation och skrev ut personbevis så jag kunde ändra mitt pass.

Ah okej, så det ska gå att få personbevis med nya namnet fastän jag inte fått några papper?
    Vet inte om jag ska "våga" börja använde namnet innan jag fått papprena..
    Det enda jag inte ska ändra än är mitt pass, ska resa i mitt förra namn.

• Rosenpetunia

För mig tog det två veckor innan namnändringspapprena från Skatteverket kom.

• Trasan99

Om man vill se direkt när det går igenom kan man annars kolla www.ratsit.se, sök på personnummer. Jag kollade varje dag för att se om jag äntligen fick vara gift även i registren.

• Pärlis

Trasan99 skrev 2010-06-06 22:00:10 följande:
    Om man vill se direkt när det går igenom kan man annars kolla www.ratsit.se, sök på personnummer. Jag kollade varje dag för att se om jag äntligen fick vara gift även i registren.

Tack för tipset =) Kul att få veta hur gammal man är i dagar också ju =)

• Long engagement

Kom det upp på hitta av sig själv??

• lolca
    Pärlis skrev 2010-06-06 20:43:37 följande:
      Ah okej, så det ska gå att få personbevis med nya namnet fastän jag inte fått några papper?Vet inte om jag ska "våga" börja använde namnet innan jag fått papprena..Det enda jag inte ska ändra än är mitt pass, ska resa i mitt förra namn.
    Japp, det går att få personbevis utan att du fått papper hem från skatteverket. Syns det i deras register så går det bra.

• Pärlis

Long engagement skrev 2010-06-06 23:34:32 följande:
    Kom det upp på hitta av sig själv??

Japp, det gjorde det =)

Idag kom förresten pappret från skatteverket.

• Pärlis

Long engagement skrev 2010-06-14 00:18:02 följande:
    Undrar varr mina papper är. VIlket datum gofte ni er Pärlis?www.finest.se/SannaE

Vi gifte oss den 22 maj.

• sms å fotboll
    Pärlis skrev 2010-06-06 20:43:37 följande:
      Det enda jag inte ska ändra än är mitt pass, ska resa i mitt förra namn.

Vill inte slänga grusa i maskineriet men jag läste någonstans (här på BT) att om de vid gränsen kollar upp dig (i datorn) så står du med ditt nya namn och då kan de vägra dig inträde till landet. Tydligen hade det hänt någon som då hade fått köpa ny biljett i det nya namnet.

Jag hade nog kollat upp hur det ska hanteras så att du har en backup plan om det skulle hända dig. Bättre vara förberedd på det värsta och hoppas på det bästa!

• Blomma82

Har pratat med skattemyndigheten om namnändring förnärvarande har dom en handläggningstid på ca 3 månader enligt han  jag pratade med.  Var tvungen att byta efternamn på dottern innan vi fixade pass. Mannen får byta efternamn när vi kommit hem från semetsern och  bröllopet

• fialotta82

Någonstans på polisens hemsida står att man får lov att åka på sitt gamla pass i upp till en månad efter att en namnändring gått igenom. Hittade det när jag var där och läste senast men hittar det tyvärr inte nu. Däremot hittade jag en rekommendation om att i de fall man åker på bröllopsresa i anslutning till bröllopet så skall man åka i sitt gamla namn med sitt gamla pass och söka nytt pass först när man kommer hem.

Jag antar att det är just pga att man inte kan lita helt på när man kommer få sitt nya namn med tanke på handläggningstider och liknande. För de allra flesta som vill åka bort i samband med sitt bröllop så finns ju risken att namnändringen går igenom medan man är bortrest och då måste man givetvis få lov att åka hem igen.

Tänk dock på att om man väntar helt med att byta namn så räknas det inte som ett byte i samband med vigsel längre och kostar då någonstans runt 1500 kr.

• Katarina Michael

Måste jag byta pass eller nationellt id-kort om jag gifter mig eller byter namn?
    Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som användes före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten

• Pärlis

sms å fotboll skrev 2010-06-15 08:53:23 följande:
    Vill inte slänga grusa i maskineriet men jag läste någonstans (här på BT) att om de vid gränsen kollar upp dig (i datorn) så står du med ditt nya namn och då kan de vägra dig inträde till landet. Tydligen hade det hänt någon som då hade fått köpa ny biljett i det nya namnet. Jag hade nog kollat upp hur det ska hanteras så att du har en backup plan om det skulle hända dig. Bättre vara förberedd på det värsta och hoppas på det bästa!

Som ett par andra har skrivit så står det på polisens hemsida att det går bra att göra så.
    Men tack för omtanken =)

Ska dessutom åka bussresa, så jag tror inte det är så hårda kontroller som när man flyger.

Svar på tråden Nytt namn =)