• Fridens

Är hans ex viktigare än mig ?

Efter nästan 5 år tillsammans och en eskalerande svartsjuka från min sida inser jag att våran relation håller på att dö. Allt annat är bra i vårt förhållande. Det började under vårt första år. Vi hade båda berättat om tidigare förhållande. Jag har ingen kontakt med mina ex, men han har det med en tjej. Okej tyckte jag, inget fel med vänskap. Men när jag träffade henne insåg jag att hon fortfarande flörtade med min kille. Hon drömde om honom, han var hennes hjälte - den ände som kunde rädda henne. När de var ensamma hade hon frågat honom "vem hon skulle kunna kyssa, för det behövde hon". När jag kom hem från besök hos mina föräldrar sa han att de två hade varit ute och tagit en drink. Det kändes inte okej. Jag berättade om detta och han tyckte mina reaktioner var löjliga. De var ju bara vänner. Tiden gick och varje gång vi sågs flörtade hon med honom. Han ansåg bara att hon var "spontan". Inget konstigt. Situationen blev allt jobbigare och varje gång hennes namn kom på tal bråkade vi rejält. Efter sista bråket skickade han ett email till henne (som han visade, jag läser inte hans mail) och sa "jag har tagit avstånd från dig eftersom min flickvän inte kan placera våran relation. Men jag tycker det är skitjobbigt."

Det kändes pånytt som om han svek mig. Det var mitt problem. Han sa också lite anklagande att "hon har blivit mycket mindre spontan eftersom hon fått sånna reaktioner."

Efter två veckor hade hon fortfarande inte svarat på hans email och han sa att han började oroa sig för henne.
    Efter ytterligare försök från min pojkvän svarade hon att hon hade mått dåligt en tid. Min pojkvän berättade detta och tilllade sedan "hon är ju helt ensam." varpå jag svarade "jag har också mått väldigt dåligt under denna perioden." han svarade "ja, men du har ju mig". Det kändes som en stor lögn eftersom det blev bråk varje gång jag försökte prata om det. Jag försökte på alla möjliga försiktiga sätt, men det resulterade alltid i att det var mitt fel och han blev arg.

Det känns som om hon verkligen behöver en man, och som att han gärna vill  vara hennes hjälte. Jag tycker att hon är gammal nog att skaffa sig en ny hjälte. En som är singel.

Mitt argument var alltid "Hon är det enda exet som jag har problem med, och jag är inte den ända som har problem med henne".

Jag vill inte bryta deras vänskap men jag tycker inte det är okej att hon lägger till en sexuell aspekt. Och att han väljer hennes parti. Och jag tycker inte att det är okej att gå ut ensam med sitt ex.

Speciellt inte när han säger till mig "Hon var kärleken i mitt liv, du är kvinnan i mitt liv."
    De var bara ihop i ett halvår men det känns som om han idialiserar henne. Det känns som om hon är viktigare än mig. Att han hellre skulle förlora mig än henne. Och så ska det inte vara i ett förhållande.

Resultatet är att vi inte pratar längre. Han har all kontakt med henne på jobbet. Jag har svårt att öppna mig för honom eftersom han håller henne hemlig för mig. Dessutom har han berättat om detta för minst en annan gemensam vän som är mycket bra kompis med henne. Nu känner jag mig som boven och banditen, som är svartsjuk, fast jag tycker att han gör fel.

Det spelar ingen roll hur dåligt jag mår över detta. Just nu försöker jag att bara strunta i det. När svartsjukan kommer biter jag på tungar och tiger.

Vi hade en sån himla bra relation. Men jag vet inte längre vad jag ska göra. Är det löjligt att jag känner svartsjuka emot henne ? Eller gör han fel som säger till henne att det är mitt problem ?
    Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Är hans ex viktigare än mig ?
  • Fridens

Tack så mycket för de gulliga svaren. Det är inte en lätt situation men det känns bra att inte vara ensam om det. Stort tack !

Svar till sms å fotboll:
    Vi har pratat om det flera gånger och då har det alltd känts bra efteråt. Han har övertygat mig om att det är mig han vill ha en relation med och inte henne. Men varje gång det händer något nytt så blir det bråk. För jag tycker att hon blir för viktig för honom och han känner det som att jag försöker förbjuda honom från att träffa henne. Vilket inte var min mening från början, utan bara att han skulle stödja mig och vara tydlig mot henne. Det bästa skulle vara att han sa till henne att jag inte alls har något problem med deras vänskap men att han inte tycker det är okej att hon flörtar - och på det viset visa alla att vi har en seriös relation. Men han tror att jag genom tårar vill få honom att aldrig mer ha kontakt med henne.

Tårarna kommer för att jag mår dåligt inte för att jag försöker manipulera honom. Sån är jag verkligen inte.

Men nu har det gått så långt att jag verkligen vill att de inte ska ha kontakt alls. Fast jag tycker inte att jag kan bestämma hur en annan människa ska bete sig. Som jag ser det kan jag antingen leva med det. Eller lämna honom. Att ställa ett ultimatum skulle vara det samma som att lämna honom, för han skulle inte finna sig i att någon annan bestämmer över vad han får och inte får göra.

Det är bara synd att han inte förstår hur lätt han hade kunnat lösa hela situationen.

Jag ska samla mod till mig och tala med honom om detta en sista gång.

Än en gång, tack för stödet.

• Fridens

Hej,

Jag tror som Katarina Michael och Dejli. Han förstår inte varför det är ett problem för mig, och hur det kan bli ett sådant stort problem. På honom låter det alltid som om "men vi har ju inga problem".

Svar till Dejli:
    Ja, jag tror att han har "rent mjöl i påsen". Jag tror inte att han vill ha henne som mer än en vän. Låt stå - hans bästa vän. Men jag vill verkligen inte att vi träffas alla tre. De har känt varandra i mer än 15 år. Och de har så mycket historia. Om vi tre skulle träffas - vad skulle det handla om då ? "kommer du ihåg..." "och visst var det roligt när vi...".
    Nej, jag vill inte ha denna människa i mitt liv.

Hon har försökt vara kompis med mig och jag känner att hon kan inte vara kompis med mig om hon flörtar med min kille. Det spelar ingen roll att de har ett förflutet. Den rätten gav hon upp när de gjorde slut.

Han har ett annat ex som nu gärna vill träffa oss igen. Och jag tycker det verkar roligt. Hon har alltid varit trevlig mot mig. Hon ger honom komplimanger och så (vilket är fullständigt okej), men hon flörtar inte. Men min kille verkar inte förstå att det handlar om den speciella tjejen. Att andra är okej.

Jag vet att jag måste jobba med min svartsjuka. För otrogen är han inte.
    Min plan är att först och främst jobba på min egen reaktion. Jag måste kunna vara lugn och cool när vi väl pratar. Verkligen känna om jag är beredd att ställa ett ultimatum.

Jag kan berätta hur det går, men det kanske dröjer med ett svar. För jag tänker inte göra något förhastat. Vi har båda lagt ner 5 år på förhållandet. Och han säger att jag är den första som han vill dela sitt liv med. Jag har känt likadant tills nu på slutet när jag tvekar om vi verkligen har en framtid.

För i övrigt är han en gullig kille som bryr sig om mig och gör en massa saker för mig.
    Jag tror helt enkelt att han inte är beredd att förstå hur allvarligt det är.

• Fridens

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0in; margin-right:0in; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p {mso-style-priority:99; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0in; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0in; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Svar till Dejli:
    Jag vill förtydliga på ett par punkter:

Det stämmer att kommunikationen är dålig.
    Men sedan det sista bråket mellan min kille och mig, + det där mailet han skrev till henne så har de inte träffats heller. Min kille ger mig skulden för att deras relation är ”förstörd” och anförtror mig inte längre när de har kontakt via mail eller telefon.

Han har också sagt till mig vid ett tillfälle: ”Hon har ett annat ex vars flickvän inte står ut med henne. Exet och hon träffas i hemlighet på lunch ibland. Det skulle jag inte gör mot dig, för det är att ljuga.”
    Han undanhåller alltså bara den kontakten de har, men de träffas inte längre.
    Jag vet att jag kan lita på det. Så pass känner jag honom.

Att vara neutral när hon kommer på tal finns inte längre. Han säger inte ett ord om henne. Fast jag ”vet” i alla fall att de har telefon/mail kontakt när han är på jobbet. Sånt känner man på sig.

• Fridens

Tack för alla tips, råd och allt stöd !
    Och ursäkta tidigare inlägg...skrev först i word och vet inte varför det kom med en massa script.

Och till er som har liknande problem. Om ni vill berätta eller prata om det så får ni säkert höra av er. =)

Kram

• Fridens

Nyheter:

Vi var på fest hos exet och det gick bättre än förväntat. Hon kom inte ens fram och pratade med oss.

Jag trodde att allt var frid och fröjd men sen skickar hos ett sms till honom mitt i natten och säger "Det var synd att vi inte kunde prata".

Hon hade ju all tid i världen att prata...fast...just det...jag var ju där.

Efter en månad frågar min kille mig jag tycker det är okej att han tar en drink med henne. Jag säger nej. Men att det är hans liv och att han bestämmer vad han gör och att jag bara kan bestämma vad jag gör. Han säger då att han antog att det inte var okej och inte skulle göra det.

Kanske ett litet steg i rätt riktning. Ikväll ska vi prata. Och då ska jag berätta hur dåligt jag mår över henne.

Min kille berättar i alla fall sanningen för mig. Så jag tror fortfarande att vi har en chans.

Svar på tråden Är hans ex viktigare än mig ?