• Dejli

Är hans ex viktigare än mig ?

Kanske är det så att han inte ser det du ser? Jag hade ett liknande problem med min sambo, fast tvärt om. Det var jag som hade en kompisrelation med mitt "ex" (fast i mina ögon så hade vi bara dejtat, insett att det inte var vi men att vi funkade jättebra som vänner).

Hur som helst. Jag bröt relationen med mitt ex. Min sambo gav mig sin syn på saken, och jag hade inga bättre argument. Han sa att han litade på mig, men inte på honom, och han hade ingen bra känsla kring att vi umgicks. På det sättet han förklarade så kände jag att han var ärlig och uppriktig, och att jag skulle offra oss som par om jag fortsatte.

Jag sörjer såklart min vän, och det var tråkigt att avsluta det på det sättet, men min sambo var viktigare. Hade jag förstått hur han tänkte och kände lite tidigare så hade jag kanske kunnat avsluta det lite snyggare, kanske "fasa ut" mitt kompis-ex lite så att vi inte hade behövt bryta all kontakt utan mer sporadiskt så att min sambo inte behövde se det som ett problem. Men ångrar det gör jag inte, det var honom eller min sambo, och jag valde min sambo alla gånger och skulle göra det igen.

Det är ingen "du får inte ha några killkompisar"-grej som några av mina tjejkompisar försökte få det till, alla andra killkompisar är helt lugnt, även om han gärna vill ha träffat dem så han vet vilka det är (och det gäller ju för hans tjejkompisar också, det känns bara bättre så).

Som "sms å fotboll" här över skriver, har ni verkligen pratat om det, på riktigt? Att bli osams löser inget, så även om han hetsar upp sig så måste du verkligen lägga band på dig och lägga fram dina argument sakligt och ordentligt, då är det lättare att ta det på allvar. Om det inte går, skriv ett brev. Helst handskrivet på papper. Förklara vad du känner, varför och hur. Ge det till honom i handen och säg att du inte får fram dina ord ordentligt i tal och därför skrivit ett brev. Då kan han varken "idiotförklara" dig eller avbryta, och sedan kan ni diskutera kring det du skrivit. 

Annars, ställ ett ultimatum. Som någon sa, väljer han inte så har han inte heller valt dig. Då ger han inte 100% i ert förhållande, och är inget att satsa på. Tyvärr...

• Dejli

Ser att du hann svara innan jag skrivit klart...

En annan sak som jag tänkte på... kan ni umgås alla tre? Är din kille okej med det? Om han vägrar, av principskäl, att bryta med henne, kan ni kompromissa och umgås tillsammans? Då kanske hon till slut tröttnar om du ska vara med, och om din kille har rent mjöl i påsen så borde han inte se något problem med det heller.

• Dejli

Jag tycker tyvärr inte att det låter som att han har rent mjöl i påsen. Måhända att han inte gjort något, eller ens tänker leva ut något heller, men något har han ju i bakhuvudet eftersom han så går emot din vilja. Kanske så enkelt att han tycker att du "bestämmer" och därför inte tänker ge sig. Då är ju kommunikation A och O, han har inte förstått dig.

Kanske tycker han att det är lite stiltje i ert förhållande och att den här tjejen ger honom den bekräftelse han känner att han behöver samtidigt som du ger honom uppmärksamhet, om än negativ (som ett barn som bråkar). Antagligen fattar han bara inte exakt hur mkt det här sårar dig och hur det får dig att känna dig. Du måste vara helt totalt jäkla övertydlig så att det inte går att missförstå dig med ett enda ord när ni pratar. Antagligen stänger han av när ni blir osams och så tycker han bara du är hysterisk och överreagerar.

Kanske du kan testa att byta taktik? Hålla dig i skinnet när svartsjukan kommer krypande (svartsjuka bidrar ju aldrig till något, och det har du ju uppenbarligen förstått). Kan du inte en period testa att bara ignorera honom. När hon nämns, säg "vad kul för henne", "hälsa från mig" eller något annat helt neutralt. Kanske han använder henne för att få bekräftelse från dig? Den taktiken kräver ju också att du ger honom lite mer bekräftelse också, om det kan vara det han behöver.

För det där snacket om att hon inte har någon annan etc... hon vet ju precis vilka strängar hon ska spela på, särskilt om de känt varandra så länge. Det låter för mig som att han har dåligt samvete gentemot henne.

Och jag förstår att du inte tycker det är så kul att umgås. Men om du någon gång ibland, när din kille ska träffa henne, säger att "jag följer med idag" och så är du ditt bästa jag och ser till att hålla samtalet på din nivå så kanske det inte är lika kul att umgås med henne längre. Se till att "markera" att det är NI nu (utan att göra det extremt), men berätta om era planer för framtiden om hon börjar prata om något gammalt. För jag hoppas ju innerligt att din kille känner sig obekväm om hon drar upp gamla gemensamma minnen etc. annars är han ju genomrutten. Och låter han dig inte följa med, då inser han ju uppenbarligen ändå att hon flörtar med honom och han gillar det förmodligen också...

Svar på tråden Är hans ex viktigare än mig ?