Är hans ex viktigare än mig ?
Kanske är det så att han inte ser det du ser? Jag hade ett liknande problem med min sambo, fast tvärt om. Det var jag som hade en kompisrelation med mitt "ex" (fast i mina ögon så hade vi bara dejtat, insett att det inte var vi men att vi funkade jättebra som vänner).
Hur som helst. Jag bröt relationen med mitt ex. Min sambo gav mig sin syn på saken, och jag hade inga bättre argument. Han sa att han litade på mig, men inte på honom, och han hade ingen bra känsla kring att vi umgicks. På det sättet han förklarade så kände jag att han var ärlig och uppriktig, och att jag skulle offra oss som par om jag fortsatte.
Jag sörjer såklart min vän, och det var tråkigt att avsluta det på det sättet, men min sambo var viktigare. Hade jag förstått hur han tänkte och kände lite tidigare så hade jag kanske kunnat avsluta det lite snyggare, kanske "fasa ut" mitt kompis-ex lite så att vi inte hade behövt bryta all kontakt utan mer sporadiskt så att min sambo inte behövde se det som ett problem. Men ångrar det gör jag inte, det var honom eller min sambo, och jag valde min sambo alla gånger och skulle göra det igen.
Det är ingen "du får inte ha några killkompisar"-grej som några av mina tjejkompisar försökte få det till, alla andra killkompisar är helt lugnt, även om han gärna vill ha träffat dem så han vet vilka det är (och det gäller ju för hans tjejkompisar också, det känns bara bättre så).
Som "sms å fotboll" här över skriver, har ni verkligen pratat om det, på riktigt? Att bli osams löser inget, så även om han hetsar upp sig så måste du verkligen lägga band på dig och lägga fram dina argument sakligt och ordentligt, då är det lättare att ta det på allvar. Om det inte går, skriv ett brev. Helst handskrivet på papper. Förklara vad du känner, varför och hur. Ge det till honom i handen och säg att du inte får fram dina ord ordentligt i tal och därför skrivit ett brev. Då kan han varken "idiotförklara" dig eller avbryta, och sedan kan ni diskutera kring det du skrivit.
Annars, ställ ett ultimatum. Som någon sa, väljer han inte så har han inte heller valt dig. Då ger han inte 100% i ert förhållande, och är inget att satsa på. Tyvärr...