Är hans ex viktigare än mig ?
För det första tror jag att han kanske reagerar som han gör för att han ser inget annat än en bra kompis hos henne och ser därför ingen anledning för dig att vara svartsjuk. Han uppfattar nog inte hennes flörteri som flörteri. Och det är ju faktiskt bra.
Det som är mindre bra är att han inte riktigt kan sätta sig in i varför du reagerar på det och blir lite sotis. För dig är det ju en annan sak, nåt som gör dig osäker och som är jobbigt för dig. En ganska naturlig reaktion.
Det är ju så med folk, man känner av vissa vibbar. Det här exet får du nån slags otrevliga vibbar från, DU märker att hon kanske har andra avsikter, medans du från det andra exet som du säger att du gillar och tycker är trevlig får känslan av att de faktiskt bara gäller vänskap och att hon har ett genuint intresse av att träffa dig också.
Det där med att "hon är ju helt ensam"... Ja men va tusan, hon är en vuxen människa. Man får liksom finna sig i att en killkompis som skaffar partner helt enkelt inte kan finnas där på samma sätt som förut. Man är inte no. 1 längre.
Jag tycker att om du ska ta upp det här med din kille igen så berätta, lugnt och utan att skälla, att du inte var ute efter att förstöra nån kompisrelation och att du inte misstror honom, men att just den här tjejen ger dig en känsla som inte känns bra, att du ser något som han förmodligen inte lägger märke till. Be honom försöka förstå att även om han inte ser nåt ont i att hon är "spontan" (flörtar) så tycker du det är jobbigt, och hur du känner spelar också roll.
Jag själv har också ett ex som är en av mina närmaste vänner och min kille är okay med det. Han har till och med sagt att han tycker att mitt ex är en skön kille och att han borde fota våra bröllopsbilder. Men så har mitt ex och jag en ganska grabbig dunk-i-ryggen-relation och ingen av oss skulle nånsin vilja eller få för oss att flirta med den andre.