• eigollet

Min blivande vill ställa in allt

Åh, jag är så jäkla ledsen och arg på M2b. Inbjudningarna till vårt bröllop skickades förra veckan och nu ångrar han sig och vill bara ha en liten ceremoni med våra föräldrar.

Jag blir så jäkla less. Jag har gjort klart redan i början av vår relation att om vi någon gång skulle gifta oss så vill jag ha både familj och vänner närvarande, eftersom jag inte ens är speciellt nära mina föräldrar. Det har han varit okej med och det var han som friade.
    Tidigt i planeringen så sa jag till honom att dra i handbromsen om han tyckte saker och ting gick för fort/blev för dyrt osv, men han har hittills varit okej med allt. Planeringen sköts till stor del av mig eftersom han hatar att planera och jag har varit noga med att inte tjata eller vara "in his face" med bröllopet.

Till saken hör att han är en väldigt ambivalent och samtidigt envis person. Han kan aldrig bestämma sig för något och hålla det! Bara en sån enkel sak som en middag till vardags är ett exempel. Han kan ha varit och handlat tillbehör till en viss maträtt, bara för att ändra sig mitt i grönsakshackandet till något helt annat. Detta händer särskilt om han är på dåligt humör.
    Jag är en person som verkligen står för mitt ord i alla sammanhang och tycker att jag går att lita på i alla väder. Har jag sagt en sak så håller jag det, även om det stormar runt om.
    Jag tror att han kommer ändra sig igen och tycka att det är kul med bröllopet. Men jag vet inte om  jag orkar med att en så viktig sak ska bli en bricka i hans "ja, vi gör det" - "Nej, jag vill något annat" velande i allmänhet. Det är för viktigt för mig och jag trodde att han skulle stå fast vid detta. Jag har investerat jättemycket tid, glädje och pengar redan. Jag är så sviken, sårad och ledsen att jag inte vet vad jag ska ta mig till!! 

• Svar på tråden Min blivande vill ställa in allt
  • Senilia

Ohh nej. Det vill man ju inte höra.
    Skäll ut honom. Har han sett dig "slita" och planera, skickat ut inbjudningar och allt - ja då tycker jag personligen att han har haft sin chans att, som du säger - dra i handbromsen. Kanske får du (åter igen) förklara för honom hur mycket detta betyder för dig samt att hans beteende sårar dig otroligt mycket. Ärlighet - och att prata om det direkt - det tror jag på i detta fallet. Lycka till..!

• Grodfrun

Oj vad jobbigt, men nu ar ju redan inbjudningarna skickade och han verkar inte ha brytt sig sa mycket om planerandet utifran vad du skriver sa nu far han sta sitt kast. Det gar inte att halla pa och andra sig fram och tillbaka. Okej om det handlar om en middag, men inte nar det handlar om ett brollop.
    Jag tycker att du ska sta pa dig, jag far kanslan av att han allt som oftast far som han vill i och med det du skrivit.

• eigollet

Tack för ert stöd.
    Jag har sån jävla lust att lägga ringen på köksbordet, dra hem till syrran och skriva en lapp att han kan ringa när han kan skriva kontrakt på hur bröllopet ska se ut!

Och ja, jag tror att han har fått väldigt mycket som han har velat INNAN han träffade mig. Han har en curlande mamma som viker sig för allt, medan jag faktiskt kan sätta ner foten och säga i från. Jag är tex den första person han någonsin sagt förlåt till, det säger rätt mycket om hur envis han är....

Jag konfronterade honom inte i går utan förklarade lugnt och stilla hur jag kände och att han inte skulle säga saker han skulle ångra. Han gav ingen annan konkret anledning till att skippa bröllopet än att "det blivit för stort och har gått för fort". Det slutade så, men hur ska jag gå vidare nu? Ska man verkligen behöva skälla ut sin älskade för att han ska stå fast vid ett bröllop, det känns helt fel liksom! Vi ska ju vilja båda två. Det känns ju inte kul alls att fortsätta planeringen och skotta ut pengar om han inte ens ser fram emot bröllopet!

• Grodfrun

Usch och fy.. Nej, inte ska du behova skalla ut din blivande, a andra sidan sa tror jag det ar ratt normalt att brollopsplanerande par rakar i luven. Det ar ju trots allt en stor, viktig och dyr handelse i ens liv. Sa att ni ar oense just nu ska du inte vaga alltfor mycket vid (typ lamna ringen pa bordet menar jag).
    Fortsatt planera de delar som inte innefattar alla gaster tex din klanning, festprogram om ni har ett sadant, tarnor osv, och se till att du inte betalar allt ur egen ficka utan att  ni delar kostnaderna for OM, worst case scenario, det gar at pipan, sa ska du inte behova sta dar med alla besparingarna bortblasta. Det ar ERT brollop, sa se till att han bidrar till bokningsavgifter osv.

• Aleta

Det här måste ni lösa i vilket fall. Ni ska ju dela livet med varandra. Hur blir det när ni får barn själva?

Sätt er ner och se till att ni har gemensamma riktlinjer. Ett barn skulle må mycket dåligt av sådana plötsliga kast i vad som gäller. Tänk dig att ni står och grälar över en stackars liten tredje person för att han plötsligt har ändrat på något ni redan bestämt. Det här är jätteviktigt. 

Han kan inte bara säga stopp när inbjudningarna har gått ut. Han kan sätta sig ner och prata med dig och säga hur han känner och ni kan diskutera för och emot med att plötsligt ändra på allt. Vill man ändra på ett gemensamt beslut så gör man inte det på egen hand!

Lycka till, jag hoppas att ni kan lösa detta på ett bra sätt.

• Bride2011

Stå på dig! Vad är det som säger att han inte ändrar sig igen ifall du skulle falla till föga nu och låta honom få som han vill? Och då står ni där med ett litet bröllop trots att ni båda vill ha ett lite större. Lycka till!

• fialotta82

Ojdå, låter inte alls kul.

Håller med Aleta. Detta är något ni borde reda ut. Inte bara för bröllopets skull utan för hela livet som ni skall dela. Det låter som denna "egenskap" som din blivande har är något som stör dig mycket. Kanske för att du, som du säger, lägger stor vikt vid att man skall stå vid sitt ord. (och vem gör inte det)

Det låter säkert hårt men jag har svårt att tro att "inte veta vad man vill" är en egenskap utan snarare en brist på mognad hos din blivande.

Sen förstår jag att som utomstående som läser denna tråden får man så klart inte hela bilden. Speciellt som du säkert var extra irriterad då du skrev inlägget.

Hoppas som dom andra skriver att detta löser sig och att ni får en jättefint bröllop!

Lycka till!

• eigollet

Aleta: PRECIS vad jag har tänkt på. Jag har på skoj skämtat om att våra barn kommer att bli schitzofrena så som han håller på ibland, men lite allvar ligger det faktiskt bakom, nu när jag känner min egen frustration över hur han beter sig. I smågrejer må det väl vara, men när han nu omkullkastar en riktigt viktig sak så blir man ju orolig över vart hans gränser går.
    Jag tänker att vissa saker är heliga liksom, jag har lärt mig hans ömma punkter och skulle aldrig utnyttja eller använda dessa mot honom i ett gräl tex, det blir slag under bältet. Liksom jag tycker att han inte borde vela med bröllopet som han nu gör, eftersom han vet hur mycket det betyder.
    Det är därför jag känner mig så sviken, kan man rycka undan mattan så lätt under en person som han gjorde igår, vad kan hända härnäst? Kan jag lita på någonting alls han säger/gör/planerar?
    Åååååh, nu börjar tankarna snurra!!

• eigollet

Fialotta: Du har helt rätt, det är en av hans mest irriterande egenskaper. Men jag har tänkt att jag ju säkert också har mina egenskaper som han irriterar ihjäl sig på. Och tidigare har det ju inte gällt så viktiga saker, att jag inte brytt mig speciellt mycket. Det här är det första stora gemensamma beslutet som han river upp och då blir den "lilla irriterande egenskapen" till ett mycket större problem helt plötsligt.

• Aleta
    eigollet skrev 2010-06-10 08:29:05 följande:
    Fialotta: Du har helt rätt, det är en av hans mest irriterande egenskaper. Men jag har tänkt att jag ju säkert också har mina egenskaper som han irriterar ihjäl sig på. Och tidigare har det ju inte gällt så viktiga saker, att jag inte brytt mig speciellt mycket. Det här är det första stora gemensamma beslutet som han river upp och då blir den "lilla irriterande egenskapen" till ett mycket större problem helt plötsligt.
    Du får se det som en bra sak att det dök upp redan nu. Nu har ni en chans att reda ut det här så att ni kan ha en fast gemensam värdegrund att stå på. Det är annars stor risk att det går riktigt illa för ert förhållande när det blir jobbiga perioder i livet. Barn är påfrestande på ett förhållande och om man inte drar åt samma håll blir det nästan hopplöst. Det kan ju vara stora saker som att köpa hus, renovera byta jobb, flytta osv. osv. Ni måste båda kunna känna er trygga tillsammans.
Svar på tråden Min blivande vill ställa in allt