Mymlan16 skrev 2010-06-30 20:50:27 följande:
Men alla tycker ju inte graviditet, förlossning och amning är något vackert (som till exempel jag, kanske är jag lite udda), nu retar jag säkert många - och alla tycker ju olika på sitt sätt, men jag tycker det verkar ganska motbjudande att behöva genomlida allt detta. (Det är liksom barnet jag vill åt, resten är bara något som måste genomlidas för att få det, för mig). Och visst, man kan adoptera; något jag ibland tänkt att man borde göra om man ska ha barn ("varför ska man skaffa ett barn här, när det finns så många redan födda som har det svårt och behöver hjälp"), men så är det också denna skräckblandade förtjusning över att ändå få uppleva det som föräldrar talar sig lyriska om. Och naturligt är det ju, det kan vi inte komma ifrån. Men vi gör det på något sätt också till en sådan stor grej i västvärlden (det är en stor sak att få barn, men själva det fysiska hos kvinnan är det jag syftar på nu). Man ska på otaliga kontroller, vilket är mycket bra visserligen och en fantastisk ynnest på många sätt - men man görs på så många sätt till en "äggkläckningsmaskin". Folk man knappt känner ska fram och känna på ens mage, ska veta hur man mår, när man ska föda osv. Jag tycker graviditet, förlossning och amning känns intigritetskränkande ur flera aspekter. Jag slutar inte vara jag, och min kropp tillhör fortfarande min privata sfär med eller utan stor mage eller barn vid bröstet... Avskyr tanken på detta att kroppen på något sätt ses som "allmän egendom" under dessa omständigheter. (Nu kommer flera säkert att skriva att det "definitivt är värt det" och känner man så, så är det det. Men jag känner ändå för egen del: usch, att man ska behöva igenom allt det för att få sitt barn...)
Du gör din graviditet till vad du vill att den ska vara! Du bestämmer HELT själv! Jag ser väldigt naturligt på allt sånt och har fött tre barn utan en massa kontroller och främlingar som klämt på mage. Jag har gått på de undersökningar jag känner att jag har velat gå på för min och och mitt barns skull. Vissa vill veta allt vad som händer där inne och exakt hur barnet mår, ser ut och är för kön. Men alla undersökningar är helt frivilliga.
Och din kropp kommer aldrig bli en allmän egendom om du inte vill att den ska bli det! Träna på att säga nej och stå för det! Det är många som tror att kvinnans kropp är något man kan ta för sig av i många situtioner i livet, men alla kvinnor kan lära sig att säga nej! Det är absolut inget man ska behöva gå igenom för sitt barn! Den enda du behöver dela med dig av din kropp till är barnet.