Inlägg från: sassysissy81 |Visa alla inlägg
  • sassysissy81

Oktober 2010, del 2

Hej,

Här är en till som gifter sig i oktober, närmare bestämt 16 oktober. Det som har gjorts hittills är följande:
    - kyrkan, lokalen, bandet, fotografen, catering, bröllopsresan, bröllopsklänningen (samt tiara, slöja, underkjol osv) beställda och betalda för.
    - Solist beställd för vigseln, sången diskuteras ännu
    - Ringarna köpta.
    - Gästlistan klar, totalt blir vi ca 120 stycken.
    Catering fixar det mesta gällande maten: buffe, bröllopstårta, 4 personer som serverarar både mat och dryck. Drycken köper vi utomlands.

Idag har jag beställt inbjudningskorten. De torde komma skickas ut i början av augusti och sedan har vi o.s.a 12 september. Tycker att det räcker. De flesta vet redan om bröllopet, så inbjudningskortet kommer inte som en överraskning.

Har haft en massa stress med att få vissa saker gjorda före semestern som börjar idag! Nu ska jag ta det lugnt och inte fundera (för mycket...) på bröllopet och sen fortsätta med organiseringen i augusti. Just nu känns det som om allting är under kontroll. Går efter en planeringslista som jag har hittat på brudobrollop.se och jag tycker att jag verkar vara relativt "on top of things".

Vi bygger ett hus samtidigt, så det finns inte så mycket tid för bröllopsplanering. Men varje vecka hinner jag med något i alla fall.

• sassysissy81

Hej!
    Åj vid ni alla har kommit långt i er planering. Själv har jag just beställt inbjudningskorten och vi tänker skicka ut dem i början av augusti. O.S.A 12 september.
    Bröllop101009: Vi bygger ett egnahemshus helt själva, dvs min blivande man och jag. Han är där varje dag och bygger och jag är där varje veckoslut och ca 2-3 kvällar i veckan. Vi har nu hållit på i två års tid och huset borde vara färdigt i september. Ett annat par ska flytta in i lägenheten var vi bor nu (hyreslägenhet) 1 oktober så då måste huset vara åtminstone tillräckligt färdigt för att vi ska kunna flytta in. Det är tungt att bygga, men vi lägger parkett, kakel och har just fått alla skåp till huset (till kök, hjälpkök, tambur och till alla sovrum) och för ett par dagar sedan fick vi vitvarorna som nu också är på plats.

Kanske vi därför är lite senare i planeringen än vad ni är, men vi har så mycket annat att fundera på att bröllopet kommer på andra plats. Det positiva är dock att eftersom jag bygger hus själv, så tycker jag att det är en barnlek att planera ett bröllop.

Har själv haft semester en vecka och varit på stugan med familjen, och från och med ikväll får även min fiancé semester, så imorgon sticker vi på resa i två veckor och kommer hem 25 juli. Ska bli så skönt att komma bort från all hysteri kring hus och bröllop och hinna umgås med varann (något vi inte gjort på länge).

Husbyggandet är väldigt tärande på förhållandet och vi ses oftast endast på nätterna och när jag är med och hjälper till och bygga, men samtidigt vet man att om man klarar av den här tiden, så har man ett väldigt stabilt förhållande som klarar av vad som helst!

• sassysissy81

Sista veckan av semester. Vi har varit bortresta i ett par veckor och det var väldigt skönt att inte behöva stressa över bröllop och husbygge under den här tiden. Dessutom har vi varit på sommarstugan en vecka. Under tiden som vi var borta kom våra inbjudningskort, så meningen är väl att jag och min ena brudtärna på fredag ska skriva adresser på kuverten, skriva färdigt "infopappret" som ska med i inbjudningskorten (gällande bland annat lokalen, gåvoönskemål, logi, specialdieter osv). Vi kommer att ha ett bröllop som går på tre språk, så det finns ett visst krav på att göra allt detta tre gånger. Meningen är väl att vi ska skicka iväg inbjudningskorten i början av nästa vecka. Vi har o.s.a 12 september. Vi tänkte att oktober är inte en semestermånad, så de flesta är väl hemma då. Vi har redan informerat de flesta om datumet, och de som kommer från andra länder så har redan bokat flyg osv.

Därefter gäller det väl att börja skriva bröllopshäftet som gästerna får på bröllopsdagen. Vad tänker ni ha med för information i häftet? Självklart ska det vara menyn, kanske eventuellt en preliminär tidtabell för bröllopsfesten (när tal, lekar osv hålls). Tänkte först att jag inte vill skriva en liten rad om varje gäst, men det är ju trevlig läsning för alla.

Nu behöver jag hjälp av er, vad har ni annat tänkt ha med i ert bröllopshäfte (heter det ens så???)? Har inte tänkt ha ett vigselprogram, utan i så fall ha allt i samma häfte. Har ni några små anekdoter om brudparet? (vill helst inte ha). Ska inte ha snaps på programmet så behöver inga snapssånger. Vad annat är nyttig information att ha med i bröllopshäftet?

• sassysissy81

Skickade ut inbjudningskorten i förra veckan, osa 12 september. Hoppas att våra gäster börja anmäla sig snart!
    Det nästa på min lista är väl blommorna, bordsdekoration, spriten (ska skaffa den från Tallinn).
    Sedan ska jag diskutera igen med catering (välja maten!), och diskutera med bandet om play-list till bröllopet.
    Ska börja gå igenom min lista för att se att jag inte har glömt bort något.
    Sådant som hindersprövning osv gör vi säkert relativt sent, typ slutet av september.

• sassysissy81

Jag har redan tidigare skrivit i den här tråden vad vi har fått gjort. Vi gifter oss 16 oktober och jag tycker faktiskt att vi har ganska bra koll på allt.
    Inbjudningskorten skickades ut förra veckan, så nu väntar jag med iver på anmälningar.
    Nästa vecka ska jag på provkamning och samma dag ska vi och titta på blommor (brudbukett, dekorationer till festlokalen osv).
    Det som ännu är ogjort är festhäftet, spriten (ska till Tallinn och köpa det), mannens kläder (men han hyr dem), och lite dekorationssaker. Sen gäller det såklart att ta kontakt med vår catering, fotograf och band för att diskutera mera ingående vad vi vill ha för mat, sorts foton och musik.

Det händer mycket före bröllopet, vi kommer nämligen att flytta till vårt nybyggda hus tre veckor före bröllopet så det finns annat också som man måste tänka på.

Svar på tråden Oktober 2010, del 2