• Aleta

Seperationsångest!!

wiicky skrev 2010-06-15 21:37:31 följande:
    Släng saker själv, i alla fall sånt som är trasigt. Så gjorde jag med min sambo och sedan jag gjorde det har han blivit bättre på att slänga själv.   fridalw.blogspot.com
    Nej usch så hemskt!
    Jag är också en hamster och ser bra-att-ha i allting. Skulle bli vansinnig om någon slängde mina prylar!

Ett tips är att ni pratar om det, kanske kan han gå med på att lägga saker han inte använder i flyttkartonger. Sedan skriver ni datum på dem och om ni inte har öppnat en kartong på ett år så slänger ni den oöppnad?
    (Om han öppnar den så är allt förstört, då vill han spara allt i alla fall, det kan jag lova. )

• Aleta

Kartongerna ska givetvis stå utom räckhåll i något förråd.

• Aleta

Jag tycker att alla kan visa lite mer respekt för vad han vill. Bara för att man inte tycker likadant eller förstår det så kan man inte bara begära att den andra ska rätta efter vad man själv tycker är rätt.

Har varit tillsammans med en man som sparade alla originalkartonger. Han tyckte att de var kul att ha kvar. Det tyckte jag var helt OK, hans val, han fick bara se till att hitta en förvaring som inte inkräktade på hur vi levde.

Jag säger återigen att ni ska prata med varandra och komma berätta hur ni känner och försöka förstå varandra. Det går säkert att komma fram till en lösning som passar båda, men man lär inte hitta en läsning om man går in i diskussionen med inställningen att den andres beteende är idiotiskt.

• Aleta
    sun moon skrev 2010-06-15 21:55:16 följande:
    Ni skulle ha sett min sambos förråd innan vi flyttade ihop prata om hamster Eftersom vi inte hade haft plats i min lilla 3a till allt så fick han slänga mycket och det gick ganska bra men det gjorde nog ont. Nu har vi flyttat en gång till och borde slänga mer saker men allt har stannat av lite så vi kommer att ha saker i våra förråd som aldrig använda/tittas på men jag låter de sakerna vara.  Så mitt tips är, in med det i förråd och glöm bort det.. tills ni flyttar nästa gång.. :-P
    Ni skulle verkligen kunna köra med metoden att inte öppna kartonger som inte packades upp förra flytten utan slänga dem oöppnade nästa gång.
  • Aleta
    Vanesjka skrev 2010-06-15 22:01:59 följande:
    Jag har samma problem! Min m2b och jag har varit tillsammans i sex år och har haft denna diskussion tusentals gånger. Gamla skor, jeans från 90-talet, jackor etc. Jag säger att det inte finns någon anledning att spara sån skit eftersom jag aldrig skulle låta honom ta på sig det! Det är inte bara kläder utan även  t.ex. jättefula prydnadssaker han fått av sin farmor. De kan man ju inte slänga eftersom han har fått dem av henne! Eller papper!!! Kontoutdrag och kvitton som är många år gamla!! Måste man ha kvar sånt? Jag blir tokig bara jag tänker på det! Till saken hör att vi bor i ett litet hus med dåliga förvaringsmöjligheter, man måste rensa undan när man har det så. Så TS, jag har faktiskt inte hittat någon bra metod för att lösa det här problemet. Men ska hålla koll på denna tråden för att få tips! Lycka till!
    Bestämmer du vad han ska ha på sig?
    Han är väl inget barn heller!

Kontoutdrag och viktiga papper finns det faktiskt en vits med att spara i minst tio år.

• Aleta
    sun moon skrev 2010-06-15 22:16:17 följande:
    3 lådor med bra att ha sladdar står mitt på vårt vardagsrumsgolv.. dessa åker in i förrådet i morgon.. och då är där knökfullt med kartonger..
    Bra att ha sladdar är ovärderliga! Plötsligt behöver man verkligen en och de är hopplösa att köpa. Sälj dem på tradera, finns säkert en massa stackare som har slängt sina och behöver nya.
Svar på tråden Seperationsångest!!