• fromheretoeternity

Dålig magkänsla när jag beställde brudbuketten!

Jag beställde brudbuketten idag hos den floristen jag hade bestämt mig för. Fick träffa den tjejen som skulle göra buketten dagen innan och jag fick bara inte en bra känsla i magen.

Jag sa att jag ville ha en rund handbunden bukett som inte är för perfekt där man kan se stjälkarna och ha ett fint band knutet runt. Nästan som att det ser ut som om man bundit den själv. Jag hade med en bild på precis en sån bukett jag ville ha och ändå verkade hon inte fatta. Hon frågade om jag ville ha buketthållare men det hade jag ju precis beskrivit att jag inte ville ha. Då sa hon men då är det svårt att få kanterna precis 90grader ner mot stjälkarna... men men.... jag vet inte hur jag ska förklara för henne för att hon ska förstå. Helst skulle jag vilja avboka buketten men vet inte om jag vågar. Vi bor i en ganska liten stad och det är inget jätteutbud med florister, dessutom tycker jag att det är pinsamt att boka av.

Det kanske är så helt enkelt att man inte kan få en sån bukett jag vill ha och att jag måste acceptera att det inte kommer bli som jag hade tänkt mig. Lägger upp en bild på den i galleriet för dem som vill se.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Dålig magkänsla när jag beställde brudbuketten!
  • Miu

helt klart avbokat. Det är inget pinsamt. Ring om det känns bättre. Du behöver inte förklara dig utan bara säga at du vill avbeställa tack och hej :)

• fromheretoeternity

Men vad jag ska säga som anledning? Kommer jag behöva betala i alla fall?

• havelina

Kolla med de andra floristerna och avboka sedan denna om du hittar någon annan som har bättre känsla för vad du vill ha!

Inte ett dugg pinsamt! Idiotiskt att betala en massa pengar för en tjänst man inte känner sig helt nöjd med, särskilt när det gäller en så här viktig dag.

• fromheretoeternity

Åååh detta är så typiskt! Och jag som hade fått ett så bra pris!

• havelina
    fromheretoeternity skrev 2010-06-15 22:37:43 följande:
    Men vad jag ska säga som anledning? Kommer jag behöva betala i alla fall?
    Har ni avtal eller överenskommelse på att du blir betalningsskyldig om du avbokar? Om inte så behöver du inte betala.

Som anledning kan du säga "det kändes inte helt rätt". Om det känns jättejobbigt kan du väl säga att du har en släkting som kan fixa bukett eller nåt,

• Miu

Om du inte vill avboka så kan du ju gå dit igen och dubbelkolla så att hon har förstått vad du vill ha. Kanske lämna in fler bilder eller liknande. 

• Werty

Jag fick samma känsla med min frisör så jag bara ringde och sa att jag ville avboka min tid, det var inga problem alls. Hade dock säkrat med en annan innan så jag inte skulle stå helt utan. Hoppas det löser sig för dig!

• passionsblomman

Du har två möjligheter att få buketten som du vill ha den:

*prata med tjejen igen och säg som det är: "Jag känner mig osäker på om vi förstått varandra rätt och just nu känns det inte bra i magen. Buketten är ju jätteviktig för mig, så jag undrar om du kan förklara för mig hur du uppfattat min beställning."

I det fallet ger du floristen en chans att bevisa att hon förstått och kanske behöver du då inte byta.

*Byt florist. För det behövs inga skäl. "Jag är tyvärr tvungen att avbeställa min brudbukett"

I det fallet måste du ju dock hitta någon annan.

Jag själv skulle som florist uppskatta möjligheten att rätta till kommunikationen, men samtidigt är mitt ständiga råd på BT att man ska leta efter en florist men "lirar med" och man ska känna sig trygg i det valet. Bara du kan veta om det är värt ett försök til att prata igenom veställningen. Känns det helt hopplöst så ska du byta!

• ElinNi

Om det inte käns rätt med floristen-byt! Det är en enkel bukett att göra och jag kan inte förstå problemet med att binda den på det sätt du vill! Jag kan lova att du kan hitta någon annan florist i din stad som kan binda den för dig!

Lycka till!

/En florist =)

• roodeberg

om du är osäker på att hon uppfattar dig korrekt, be henne återberätta det du just beställt. Då kan du ju räta ut ev.frågetecken redan då.

- är du med vad jag menar?
    - Jaaa, kanske hon säger.
    - Berätta för mig, så jag vet att jag förklarat på ett bra sätt, annars kanske vi misstförstår varandra.

• fromheretoeternity

Hej igen!

Nu har jag varit hos en annan florist och åååååh vad glad jag är! Hon hade en helt annan inställning och visade precis sådana blommor jag ville ha fastän den andra floristen sa att det inte fanns andra alternativ. Hon hade dessutom två av tre av de blommor jag ville ha inne i butiken eftersom de var hennes favoritblommor så jag köpte hem några och satte på köksbordet. Den andra blomman tar hon in i nästa vecka (på hennes eget intiativ) så att jag får se den, men på hennes beskrivning lät den perfekt! Jag är såååå glad!! Nu ska jag bara ringa och avboka den andra... gulp!!

• moonlightgirl

Kul o höra att det känns bättre hos den andra floristen. 

Men hur gick det med den första, har du avbokat???

• fromheretoeternity

Ja, jag ringde bara och sa att jag ville avboka och sen inget mer. Tyckte det kändes onödigt att komma med förklaringar eller ursäkter. Så det gick ganska bra faktist!

Svar på tråden Dålig magkänsla när jag beställde brudbuketten!