-
-
Svar på tråden Vill bara ta ett par bilder utanför stathuset, måset det kosta 4-5000?
-
Det är gratis att fotografera utanför Stadshuset.
-
Antar att RockÅsa syftade på att det var dyrt med en fotograf för 4-5000kr om man bara vill ta några bilder framför stadshuset?
-
Vad som är rimligt är alltid svårt att säga. Du kan säkert hitta billigare fotografer än så där, men samtidigt är den fotografens bilder annorlunda. Du kanske tycker de är bättre eller sämre.
Enklast tror jag är att titta på olika fotografers hemsidor och hitta fotografer vars foton du verkligen tycker om. Därefter kan du kontakta fotograferna och få offerter. Jag skulle också rekommendera att du träffar den fotograf som du väljer som första och ser att personen är trevlig etc. Kolla självklart gärna också upp referenser t.ex. här på BT.
Kom ihåg att ni ska skriva ett avtal om vad som ingår i leveransen etc.
Vad som är rimligt är som sagt var svårt. En del lägger 1500kr och anlitar systers mans kusin som som har en bra kamera, andra lägger 50,000kr för en toppfotograf. Vad som är prisvärt kan bara du själv svara på.
-
Det går säkert att hitta mycket billigare allternativ. Men som sagts innan så kanske det blir på bekostnad av kvalite.
Kolla upp lite olika fotografer, hobbyfotografer är oftast billiggare och en del av dom är skickligare än yrkesfotograferna. -
Vart ska ni fotas???
-
Om ni fotas i sthlm eller uppsala med omnejd kolla upp fotolaget. Dom brukar kunna skräddarsy efter kundens önskemål och dom är billiga och bra. Vi kommer ha fotograf 3 timmar på vårt bröllop och betalar ca 5500 ink moms
-
lr nära Linköping, så säg till....
-
eller testa Jane Nilsson på felicitas foto, www.felicitasfoto.se hon har fotat mig och är superduktig! Tar inte 5000 för kort session!
-
grejen e att även en kort session ställer till det för fotografen att ta andra kunder, ofta gifter sig många runt samma tider och man har en bröllopskund per dag eftersom et kan strula med tider och sånt och man vil lvara flexibel.
SÅ i princip bokar man fotografen hela dagen även fast man bara tar en timme för det blockerar att ta emot andra kunder och därmed förlorar man mycket pengar + att det tar ca 2 timmar att redigera 10-12 bilder så det är inte bara fotograferingstimmarna... -
Jag har tyvärr inte hört om någon jag känner som varit helt nöjd med fotona när nån glad amatör/släkting med fin kamera/hobbyfotograf tagit dem. Det låter dyrt men hur mycket är det inte värt att få snygga bilder från den dagen?
-
Moirie skrev 2010-06-25 11:46:43 följande:Jag har tyvärr inte hört om någon jag känner som varit helt nöjd med fotona när nån glad amatör/släkting med fin kamera/hobbyfotograf tagit dem. Det låter dyrt men hur mycket är det inte värt att få snygga bilder från den dagen?
Det beror lite på hur man drar gränsen mellan hobbyfotograf och proffs. Finns många jättebra hobbyfotografer med rätt erfarenhet och utrustning. Däremot ska man nog vara redo på att bilderna inte blir i samma klass om man anlitar släkting/amatör utan erfarenhet och utrustning.
-
Det viktigaste är väl att man verkligen gillar fotografens bilder och därefter avgör vad som är rimligt för att få just den fotografen att utföra arbetet. Kanske det är värt 2000kr extra för någon som lägger ner sin själ i arbetet istället för nån som behandlar arbetet på samma sätt som McDonalds lagar mat.
Bara min tanke..:)
-
Jag har turen som känner en tjej som fotar på fritiden, har gått kurser och gick i våras en fotokurs endast för vårt bröllop. Har sett hennes bilder och är hur fina som helst så bara för att det inte är en proffsfotograf så behöver det inte bli dåligt. Vet många som anlitat ett proffs men blev besvikna på bilderna! Be att få se bilder som fotografen har tagit så får man ett humm om hur det kan bli.
-
6x6 photography skrev 2010-06-29 12:56:45 följande:Det viktigaste är väl att man verkligen gillar fotografens bilder och därefter avgör vad som är rimligt för att få just den fotografen att utföra arbetet. Kanske det är värt 2000kr extra för någon som lägger ner sin själ i arbetet istället för nån som behandlar arbetet på samma sätt som McDonalds lagar mat. Bara min tanke..:)Precis! Man måste utgå från bilderna och se om man tycker det är värt det.