• MKF

Vill bara ta ett par bilder utanför stathuset, måset det kosta 4-5000?

Vad som är rimligt är alltid svårt att säga. Du kan säkert hitta billigare fotografer än så där, men samtidigt är den fotografens bilder annorlunda. Du kanske tycker de är bättre eller sämre.

Enklast tror jag är att titta på olika fotografers hemsidor och hitta fotografer vars foton du verkligen tycker om. Därefter kan du kontakta fotograferna och få offerter. Jag skulle också rekommendera att du träffar den fotograf som du väljer som första och ser att personen är trevlig etc. Kolla självklart gärna också upp referenser t.ex. här på BT.

Kom ihåg att ni ska skriva ett avtal om vad som ingår i leveransen etc.

Vad som är rimligt är som sagt var svårt. En del lägger 1500kr och anlitar systers mans kusin som som har en bra kamera, andra lägger 50,000kr för en toppfotograf. Vad som är prisvärt kan bara du själv svara på.

• MKF
    Moirie skrev 2010-06-25 11:46:43 följande:
    Jag har tyvärr inte hört om någon jag känner som varit helt nöjd med fotona när nån glad amatör/släkting med fin kamera/hobbyfotograf tagit dem. Det låter dyrt men hur mycket är det inte värt att få snygga bilder från den dagen?

Det beror lite på hur man drar gränsen mellan hobbyfotograf och proffs. Finns många jättebra hobbyfotografer med rätt erfarenhet och utrustning. Däremot ska man nog vara redo på att bilderna inte blir i samma klass om man anlitar släkting/amatör utan erfarenhet och utrustning.

• MKF

6x6 photography skrev 2010-06-29 12:56:45 följande:
    Det viktigaste är väl att man verkligen gillar fotografens bilder och därefter avgör vad som är rimligt för att få just den fotografen att utföra arbetet. Kanske det är värt 2000kr extra för någon som lägger ner sin själ i arbetet istället för nån som behandlar arbetet på samma sätt som McDonalds lagar mat.  Bara min tanke..:)

Precis! Man måste utgå från bilderna och se om man tycker det är värt det.

Svar på tråden Vill bara ta ett par bilder utanför stathuset, måset det kosta 4-5000?