Gör han rätt eller fel?
Fy 17 vilken svärmor. Stackars dig! Och en eloga för att du är så osjälvisk att du ber din fästman att inte utesluta sin släkt på ert bröllop.
Först och främst tycker jag att du skall vara glad över att din fästman så kraftigt tar avstånd från sin mors beteende. Var glad över detta, hennes beteende är nämligen oacceptabelt och det är långt ifrån alla män/killar som klarar av att säga ifrån till sin mor. Grattis till att du verkar ha en såpass stark och bra karl!
Det är naturligtvis oerhört tråkigt att inte ha sin mor närvarande på sitt brölllop. Det är tråkigt både för den/de som gifter sig och för modern. MEN, beter man sig så som hans mor gör så gör det nog större skada att ha henne med. Det är faktiskt er stora dag och ni kan inte kompromissa med den för att bjuda in en person som inte kan uppföra sig. Och som du säger, respekterar hon inte er relation så har hon än mindre där att göra.
Det bästa scenariot vore att din fästman säger ifrån till sin mor, precis som han har gjort, och säger att hon inte är välkommen om hon inte kan uppföra sig på ett trevligt, accepterande, stöttande och respektfullt sätt. Kan hon inte det får hon helt enhelt inte komma. När modern väl inser vad hon har för val tar hon sig förhoppningsvis samman, inser att hon inte vill missa sin sons bröllop och skärper till sig. Hon bestämmer sig för att uppföra sig och kan komma på bröllopet.
Om hon inte accepterar er relation så kan det hända att hon i detta skedet bara "försöker" förhindra att ert bröllop blir av. När hon väl får klart för sig att det inte är ett alternativ att bröllopet inte blir av (vilket det ligger på din fästman att klargöra) tvingas hon anpassa sig till situationen och acceptera den. För sin sons skulle måste hon behandla dig artigt och med respekt, annars gör hon honom illa. Kan hon inte tänka sig att anpassa sig så undrar jag om hon verkligen har på ert bröllop att göra.
Det blev ett ganska långt svar men jag blev så berörd av ditt brev. Stort lycka till!!! Och kom ihåg, det viktigaste är att ni har varandra.