Inlägg från: källerudd |Visa alla inlägg
  • källerudd

Bali - hjälp!

Hej!!

Vi var på bali 28maj - 14 juni. Helt fantastisk resa... Tycker absolut du ska lägga någon eller några dagar kring Ubud. Vi sov på ställen i prisklass 120kr-500kr / natt

Jag och min sambo gillade inte alls Kuta. Men det är nog väldigt olika.

Vår första vecka reste vi runt på Bali. Tyvärr skulle det vara torrperiod men så var inte fallet. Men det var ganska skönt i och med att vi rörde på oss. vår andra vecka tillbringade vi på Giliöarna. Vi var en natt på gili Trawangan (men för mycket liv för oss) så resterande tid var vi på Gili Meno helt fantastisk ö, men inte mycket att göra alls. Gili Air ska vara något mitt imellan de båda andra så det kanske vore nått.

Måste även bara säga TESTA SNORKLA (om ni nu inte gjort det tidigare) det var en helt fantastisk upplevelse.

bobods skrev 2010-06-19 22:41:37 följande:
    Vi åker 101010 och kommer bo en vecka i Nusa Dua och en vecka i Ubud, en natt i Sanur och en natt på Gili Air. Vi kommer inte att åka till norra delen av ön, det enda som är värt att se där är den svarta sanden, delfiner, och möjligen vulkaner. Vi lägger mer tid i Ubud istället Vad jag har hört så är de allra flesta hotell bra! Det finns en gammal tråd om Bali där de tipsar om olika hotell, men det är ju ett par år sen. Efter att ha läst runt på olika forum på internet finns det några saker jag absolut inte tänker missa: Gili Air, Bali Bird Park, Monkey Forest i Ubud, Botanic Garden i Ubud, Elephant Park i Pesanggaran, Ulu Watu, balinesisk dans/teater, och såklart risfält och spabehandlingar.  
    Jag tycker en natt på gili Air verkar lite lite...Det kostar en del att ta sig dit och man är inte där förens mitt på dagen...Vi tog fastboaten dit, men det tar än dock ca1-2 h.

Vi utgick från Ubud när vi gjorde en dagsutflykt. 450kr för en hel dag med chaufför. Vi såg bla risfält, odlingsträdgård, vulkanen (så mäktigt), botaniska trädgården....den botaniska trädgården var häftig tyvärr var det inte säsong för orkidéer när vi var där..men vi fick se några fina iaf. augusti var tydligen blommnings tid för dessa. 

Överallt står det män med fina bilar som ropar transport transport...förhandlar man om priset innan så kan man få billig skjuts dit man vill...

kika gärna in på sommarnatt.blogg.se för att se mer av vår resa. Fråga gärna, ska försöka svara så gott jag kan =)

• källerudd

Just det ja. Gili öarna tar inte kort...jo det finns en automat på gili trawangan men de andra ställerna ska man ha rupie med sig, går nog bra med dollar oxå.

Tänk på att bankomaterna tar olika kort. Vi råkade ut för det i pandangbai. Vi skulle ta ut pengar där men de tog inte Visa och det fanns ingen mer bankomat där. Så det kan vara lite lurigt att få ut pengar.

• källerudd

Tokisen skrev 2010-07-13 20:28:04 följande:
    Källerud:Jag har läst på din blogg och det ser och låter helt fantastiskt.vi åker dit 1 september och jag längtar Nått speciellt som du kan tipsa om?

Hmm vi tog allt väldigt mycket som det kom. Men jag gillade odlingen som vi fick besöka och prova kaffe och te. Sen var vulkanen riktigt häftig oxå, men det är väldigt disigt där uppe. Ubud var oxå en favorit.

Natha1 skrev 2010-06-22 17:31:59 följande:
    Åhh vi vill också åka till Bali som bröllpsresa.Grejen är den nu att vi gifter oss 15 januari, ch jag har sett att Balihar regnperid då.Är det ngn som har varit där under den perioden? Regnar det mkteller bara ngn skur om dagen???

När vi var där så regnade det oxå varje dag. Även om det sas att det skulle vara torrperiod. Men det är inte så jobbigt då det är väldigt varmt hela tiden. Däremot får man kanske inte så mycket sol. När vi var på Giliöarna så såg vi rengmoln över Lombok varje dag och det åskade en hel del där...Så jag tror det regnar lite hela året. Det är en väldigt grön och vacker ö!!!

• källerudd

Vi tog twinrix och drack dukoral...Hjälpte nog tyvärr inte då vi blev rejält sjuka både jag och min blivande de sista dagarna...

Visum skaffade vi på plats, om det gick snabbare vet jag inte, det var en jäkla kö och det tog tid, men det är nog smidigare än att ta sig till ambasaden i sverige om man nu inte bor i sthlm.

Malaria tabletter behöver man inte om man inte ska till Lombok, bali har inga malaria myggor...

• källerudd

ja vi åkte fastbout...marlincruse tror jag den båten som vi åkte med hette...Vi åkte från Pandangbai. Vi köpte biljetter när vi kom till Pandangbai. Vi fick ner priserna riktigt bra, men vi åkte ju inte under högsesong så det kan ju bero på det.
    Vi hade inte fixat boende på Giliöarna...

Vi bodde en natt på Trawangang sen åkte vi vidare till gili meno. Hade inte bokat där heller. Vill man däremot bo på sunsetgeco (tror jag det hette) så bör man nog boka innan, det var fullt när vi var där...Sen tror jag att om man åker under högsesong så kan det nog vara bra att ha bokat vilket fall som, så man inte står där.

• källerudd
    lillalyckan skrev 2010-07-26 09:41:13 följande:
    Jag har hört att det är Gili öaarna som man behöver malaria tabletter till men ibland är det härligt att ha fel Min blivande har varit där en gång förut så han ville inte åka över till Gili öarna för att han tyckte inte att det var värt att ta malariamedicin för bara en ö med tanke på hur jag har en förmåga att alltid få alla biverkningar man kan Perfekt att det var fel
    Ja det var det ingen som sa till oss på vårdcentralen när vi frågade. Vi var ju där en vecka blev biten av massa mygg, men har inte fått malaria vad jag vet :S Det tillhör ju Lombok, så visst det ligger ju nått i det. Fast kanske att malariamyggorna vill ha mer fukt, det är ju grönare och mer skog på Lombok.

Vi pratade med en tant på en av giliöarna som hade ett litet homestay och hon frågade om vi skulle till Lombok för då var man tvungen att ha myggmedel med sig. där fanns mycket malaria myggor..Så hon verkade ju inte använda det på giliöarna...

Men det är väl bäst att lyssna på sin vårdcentral kanske

• källerudd
    LenaSS skrev 2010-08-08 20:50:38 följande:
    hej, ska själv åka iväg nu i oktober,till er som har varit på bali har ni några chaförer att rekomendera?
    Komme inte ihåg några namn, men de står överrallt ut med gatorna, förhandlar man om priset innan så tror jag alla är bra...Eller så hade vi bara väldigt tur, alla vi hade var väldigt trevliga och berättade gärna om man frågade något.
  • källerudd

Per och Sara skrev 2010-08-11 12:52:03 följande:
    Hur funkar det när man har en chaufför hela dagen och åker runt på utflykter, sitter de och väntar medan man är iväg och tittar på saker, äter etc? Och hur gör man med betalningen, tar man det när dagen är slut? Ja menar så h*n inte får för sig att sticka eller de kanske är så ärliga att man inte behöver oroa sig för sånt?!

Ja han satt utanför bilen ibland, tog en promenad, läste tidningen osv..men höll sig alltid i närheten av bilen så att han såg när vi kom tillbaka...

Vi bestämde pris innan vi satte oss i bilen o sen betalar man när dagen är slut....Funkade kanon och de verkade väldigt ärliga..iaf de vi träffade på vilket blev några stycken på två veckor =)

• källerudd

Blue bird sägs ju vara billigast, det vet jag inget om...Vi såg aldrig några sånna bilar. Vi tyckte vi kom billigt undan ändå. Sen kanske de tog ett över pris. Men om de tycker att de lurat oss spelar ingen roll om vi ändå tycker det är billigt tycker inte jag...vi reste runt i en vecka sammanlagt omkring 6 resor och alla vi träffade på var supertrevliga...

Svar på tråden Bali - hjälp!