Inlägg från: bobods |Visa alla inlägg
  • bobods

Bali - hjälp!

Vi åker 101010 och kommer bo en vecka i Nusa Dua och en vecka i Ubud, en natt i Sanur och en natt på Gili Air. Vi kommer inte att åka till norra delen av ön, det enda som är värt att se där är den svarta sanden, delfiner, och möjligen vulkaner. Vi lägger mer tid i Ubud istället

Vad jag har hört så är de allra flesta hotell bra! Det finns en gammal tråd om Bali där de tipsar om olika hotell, men det är ju ett par år sen.

Efter att ha läst runt på olika forum på internet finns det några saker jag absolut inte tänker missa: Gili Air, Bali Bird Park, Monkey Forest i Ubud, Botanic Garden i Ubud, Elephant Park i Pesanggaran, Ulu Watu, balinesisk dans/teater, och såklart risfält och spabehandlingar.  

• bobods
    källerudd skrev 2010-07-13 18:19:38 följande:
    Jag tycker en natt på gili Air verkar lite lite...Det kostar en del att ta sig dit och man är inte där förens mitt på dagen...Vi tog fastboaten dit, men det tar än dock ca1-2 h. 
    Åh, jag vet att det är lite för lite... vi har dock räknat på det och kommit fram till att vi hellre prioriterar Ubud, för vi har en hel lista med saker kring Ubud som vi absolut vill se. Ett dygn på gili räcker för oss att vila upp oss De båtarna jag kollat på är framme på gili air ca kl 11 på förmiddagen, och åker sen tillbaka 10.30 dagen efter. De båtarna kommer kosta ca 900/person T&R, och eftersom både jag och m2b gillar båtturer av alla slag så känns det helt okej

Jag längtar ihjäl mig! 

• bobods

Vi har vaccinerat oss hos Hepatit A och B. Min m2b kommer också dricka Dukoral mot kolera eftersom han är infektionskänslig av flera anledningar.

Vi fixar visumet på plats, jag har läst att det är enklart om man är borta mindre än en månad, är det någon som vet om det stämmer?

• bobods

bobods skrev 2010-07-16 22:56:07 följande:
    Vi har vaccinerat oss hos Hepatit A och B

HOS? Hahhaa. Mot skulle det stå

• bobods
    lillalyckan skrev 2010-07-26 09:41:13 följande:
    Jag har hört att det är Gili öaarna som man behöver malaria tabletter till men ibland är det härligt att ha fel Min blivande har varit där en gång förut så han ville inte åka över till Gili öarna för att han tyckte inte att det var värt att ta malariamedicin för bara en ö med tanke på hur jag har en förmåga att alltid få alla biverkningar man kan Perfekt att det var fel
    Giliöarna hör till Lombok, så det kan vara bra att ha med malariatabletter. Vi ska bara vara på Gili Air ett dygn så de tyckte inte vi behövde malariatabletter eftersom det var så kort - men vi ville ha det ändå. Vaddå, så om man är där en kort tid så sticker inte myggen?! Låter ju jättekonstigt! :-P
  • bobods

Jag har hört att man bara ska åka med taxibilar från företaget Blue Bird, de ska vara pålitliga och har taxameter - vilket jag anser är ett måste. Visst finns det säkert "privata" chaufförer som inte luras också, men vill man vara säker på är det nog bäst att köra med ett etablerat företag. Vet dock inte hur det är om man vill hyra chaufför hela dagen... 

Jag gick igenom min travelguide idag och markerade med olika post-its vad jag tycker är viktigaste, ganska viktigt, och vad som vore kul om det finns tid. Upptäckte att jag tycker att det allra mesta är viktigast :D Så nu blir det till att börja rensa bland aktiviteterna :D

Mindre än två månader kvar till vi åker nu, ska bli så kul!

Svar på tråden Bali - hjälp!