Inlägg från: Andreas flicka |Visa alla inlägg
  • Andreas flicka

Ni som med lite större budget?

Hej,

Vi gifter oss den 4 september på Rånäs slott. Vi har också en budget som påminner om er. Bröllopsresan är inte inräknad, inte heller ringarna. Gästerna kommer antagligen att vara ca 80 st och då drar kostnaderna iväg lite. Vi ville inte hålla på med mat/dukning/städning/köp av alkohol/sy stolsöverdrag därav valet av lokal.

Klänningen har betytt oerhört mycket för mig, för min del kände jag att det man har på sig på sin bröllopsdag på något sätt blir en signatur för vem man är - även om människorna på bröllopet vet vem man är då de flesta står oss nära. Så att hitta klänningen med stort K medförde mycket möda och stort besvär och fick mig faktiskt att bli ganska sur. Jag ville absolut inte ha en kinaklänning, jag hittade ingenting i butikerna här. När klänningsproblemet ordnade sig tog jag en välbehövlig paus från planeringen.

Inbjudningskorten har vi till stor del gjort själva.

Det som är kvar är en hel del bordsplacering, vigsel- och festprogram. Ingångs- och utgångsmusik är inte klart, inte heller musik till kyrkan. Vi ska ha DJ men måste ändå sammanställa listor på vad vi vill ska spelas. Beställa busstransport (gör vi i sista stund när vi vet hur många som måste åka buss). Min BM har inte köpt någon kostym ännu. Jag ska ha en bolero från etsy men den är inte beställd ännu. Måste köpa slöja och lägga upp klänningen och säkert 1000 saker till...

Puh det kanske inte var detta du frågade efter men när jag väl började skriva kunde jag inte sluta...

• Andreas flicka

Vi räknar bara in det som sker på själva bröllopsdagen och som ska betalas i samband med det.

Middag
    Transport
    Fotograf
    Smink
    Boende
    DJ

Allt annat har vi betalat löpande.

• Andreas flicka

Smådalarögård är också jättefint - vi hade dem som ett alternativ!

• Andreas flicka

Jag håller med, alla jag vet som har haft sitt bröllop med caterad mat, lokalhyra etc har ändå hamnat över 100 000 kr.

Fin klänning, du passar verkligen i den! De är verkligen trevliga på Bröllopssviten. Min klänning är en Melissa Sweet och finns i galleriet (tjejerna på bilderna är så klart inte jag utan blider jag hittat på nätet)

• Andreas flicka

Ojoj, bröllopsplanering är INTE en dans på rosor. I alla fall inte emellanåt. Min BM är dessutom på roadtrip I Europa med sina vänner, han åkte i torsdags. Det betyder att jag inte har sovit ordentligt sedan dess. Har så svårt att sova utan honom...

Har fått jobba stenhårt några dagar nu med att fixa hotell, kolla resor etc. åt de gäster som kommer utomlandsifrån. Idag var ett enda stort kaos. Ringde till mamma och bara grät - så töntigt. Fattar inte var all press kommer ifrån. Började dessutom nästan att gråta på ICA då jag skulle skicka iväg tyg till Irland eftersom jag har hittat ett företag där som gör en sådan bolero som jag vill ha, de ska sy den åt mig - när det visade sig att frakten till Irland var 235 kr, kände jag hur det brände bakom ögonlocken. Åker dessutom utomlands imorgon i en vecka och blev klar med tvätt/mangling/packning nu. Är helt slut. Har inte hunnit städa lägisen (hatar att komma hem till ett städat hem) eller något sådant.

När jag kommer hem blir det till att ta tag i vigsel- och festprogrammen. Just nu är jag inte så sugen...

• Andreas flicka

Jag undrar vad har ni för musik i kyrkan och på festen?

Ingång: Brudmarsch från Mora

Utgång: Birkalåten eller Menuet Githique (har inte riktigt bestämt ännu)

Musik i kyrkan: En tjej och kille ska sjunga duett till gitarr. Come what may  (från Molin Rouge) samt Någon däruppe men CajsaStina Åkerström

Vi har DJ och håller som bäst på att göra playlists med låtar vi gillar, som vi sedan ska sända till honom. Det blir dancehit maina - dvs 80-tals hits, 90-tals hits, hits från idag, allt från don't you want me baby, till Infinity 2009, massa hip hop hits nya som gamla. Vi är inga ballad/trubadur älskare i den här lilla familjen utan gillar bra dansmusik (inte boten anna).

Vilken fotograf har ni valt? Filmar ni bröllopet?

Vi har valt Rafoto eftersom jag sett rekommendationer här på BT samt andra referenser. Har kollat på Smallpigart också men jag kände att jag inte kunde motivera det höga priset. Hon tar dock fantastiska bilder. Richard Andersson som han heter har fina bilder på sin hemsida. Ska föröka få en kusin att filma bröllopet, men en liten kamera.

Har ni två toastmasters? Värdpar?

Vi har en toastmaster, min BM:s bror, värd är den som är bröllopsansvarig på Rånäs

Var har ni beställt er bröllopstårta ifrån?

Rånäs gör tårtan

Vart gör ni ert hår och smink?

Rånäs har en frisör/sminkös som ska fixa mig. BM fixar sig själv - han ska inte sminka sig eller nåt sådant.

Behöver tips och råd är det dessutom i Stockholmsområdet ännu bättre :)!

Vad åker ni för transport?

Ingen särskild transport, marskalken kör oss i sin bil - Den kommer ändå inte att synas.

• Andreas flicka

Uppochhoppa

Jag tycker det är fint utan halsband. Jag kommer nog inte heller att ha halsband utan skulle gärna vilja ha ett par carmoséörhängen (ni vet sådana som har en större sten i mitten och flera små runt om) - antigen med en grön turmalin i mitten eller någon vit halvädelsten.

Vad ska du ha för uppsättning?

• Andreas flicka

Har ingen aning - har samma fråga själv, jag tror dock inte att det blir så mycket - kanske 10-15000. Vi ska bjuda på öl och vin - men alltså inte sprit.

• Andreas flicka

Vad fick era gäster betala för att bo över på slottet/herrgården etc.

• Andreas flicka

Vad bra pris ni har fått! Våra gäster betalar 645 per person för rum och det priset har vi förhandlat ner - tycker gott att vi borde ha fått rummen för 400-500 kr. Vi fyller ju nästan hela slottet.

Jag har oftast varit med om att rummen på herrgård/slott (bröllop) har kostat 600-700 kr.

De flesta av våra gäster har också valt att stanna. Det är verkligen jätteroligt!

• Andreas flicka

Min klänning finns i mitt galleri, ville inte heller ha en massa fluff...

Svar på tråden Ni som med lite större budget?