Inlägg från: prinsessanogrodan |Visa alla inlägg
  • prinsessanogrodan

Är 20 000 kr för lite?

Ni kan ju spara en del på att välja billiga ringar nu och sen köpa dyrare senare om ni vill. Det finns ju tex billiga ringar i stål som nästan ser ut som vitt guld, en del har en liten (inte äkta diamnat men ändå) sten i också. Vill ni har gult guld så kan ni ta dom absolut smalaste eller kanske kan ni köpa helt släta ringar i silver? Kolla om tex Guldfynd har erbjudande om att köpa tjejens ring för halva priset. Många såna affärer har rea under sommaren också. Och sminka sig kan man göra själv. Det finns ju en del smidig mat att göra som tex kladdkaka till efterrätt, potatisgratäng  till varmrätten och så kanske tex fläskfilé (finns ofta fryst som är billigare än den i köttdisken)....dansk fläskfilé brukar vara billigare än svensk. Kanske en enkel kavring med löjrom och rödlök och kanske räkor till förrätt? Eller avokadohalvor med skaldjur, dill, citron, creme fraiche och lök till förrätt (du kan göra allt innan)? Att göra egna festprogram, inbjudningar etc på datorn går alldeles utmärkt. Vi var på bröllop för 3 år sen och där hade brudparet gjort egna inbjudningar med ett skojigt foto på sig själva och husdjuren på. Personligt och jättefint!

• prinsessanogrodan

Hej TS!

Jag tror att det går alldeles utmärkt att klara det på er budget! Och jag tror att era gäster kommer minnas ert bröllop lika väl med en budget på 20 000 kr som om det kostat 20 miljoner kr. Det viktiga för att ni och era gäster ska få en bra dag som alla minns med glädje är kanske att planera riktigt bra så att ni och era gäster får njuta av dagen. Planera ordentligt och fundera på hur mycket ni vill/kan förvänta er att ni själva och andra ska göra under själva bröllopsdagen och att om ni ser andras hjälp som deras "bröllopspresent" så ska vi vara tydliga med det. Att någon fixar blommorna kan ju vara den personens bröllopspresent till er. Gör man så tror jag att andra inte har så mycket emot att hjälpa till och bidra till festen. Sen kan man ju aldrig kräva att få hjälp och bidrag till festen, men DET tror jag att ni redan vet/tänker på. Har man en budget på 20 000 kr så är man nog inte så "bortskämd" av sig. Men som sagt fundera ordentligt och tänk igenom hela dagen och planera noga. Försök att se till så att gästerna och ni själva får njuta av dagen och inte bara hjälpa till. Ingen vill slava i köket hela dagen vare sig man är gäst eller brudpar.

Sen tänkte jag på placeringskort. Man kan plocka stenar eller löv ute och sen skirver man med guldpenna eller silverpenna på. Jättefint. Jag har sett detta på 2 bröllop och det är ett fantastiskt sätt att få in lite "naturkänsla" och samtidigt hålla nere kostnaderna. Jag kan säga att det är först nu som jag insåg att man sparar pengar på det. På dessa bröllop tänkte jag bara på hur fina och personliga placeringskorten var.Så jag tror inte att gästerna kommer se det om ett sätt för er att spara pengar utan som vackert och annorlunda.

• prinsessanogrodan

För billiga dukar,servetter,ljus,vaser, dekorationer etc är ju ställen som IKEA och Ullared (om ni bor nära) bra. Kanske även Överskottsbolaget? Där har dom ibland billiga ljus,servetter, guldpennor,vaser, glas,tallrikar,bestick, fina papper att göra inbjudningar av, godis, snacks, läsk och sånt.Om ni kollar runt efter sånt redan nu så har ni tid att kolla priser,jämföra utbud och sedan handla till bästa pris. Glitter, Gina tricot  och HM har ju ofta fina smycken. Jag kan säga att en av mina vänner köpte alla sina smycken till deras bröllop på Glitter! Om man inte är väldigt petig eller expert på smycken och juveler så duger dessa smycken alldeles utmärkt. Och om man inte köper dom alltför lång tid innan och inte använder smyckena innan så hinner dom inte bli fula ( så som såna smycken brukar bli med tiden). Kanske ska du köpa dom samma vecka som bröllopet är? Om det inte är jätteviktigt med att köpa ett visst halsband eller att det bara måste se ut på ett visst sätt så kan du ju köpa det som råkar finnas på Glitter/HM/Gina tricot just den veckan.Eller du kanske redan har fina smycken att använda? Eller din mamma kanske har? Eller någon kompis kanske har något du kan låna?

Sen tänkte jag på mat och sånt. Kan ni tänka er att "bara" bjuda på kaffe/te, tårta och kakor? Det går faktiskt att göra så och det kan ju vara ett sätt att kanske slippa springa runt så mycket själva under bröllopsdagen. Och då kan ni baka alla kakor och tårtan själva.Kakor kan ni ju göra ett par månader innan och frysa in och tårtan dagen innan bröllopet.

Svar på tråden Är 20 000 kr för lite?