Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Hur har ni råd?! :O

Men det här med att prioritera är ju faktiskt olika svårt! Det är lätt att sluta äta ute och ta med lunchlåda, skippa godispåsen och dra ner på snus och smink, men har man t.ex. barn så är det inte lika stora marginaler man spelar med om man inte har ett välbetalt jobb. Klyftor är det absolut, men det är knappast en klassfråga utan en fråga om val av livsstil.

• shakynose
    pyrro skrev 2010-07-05 07:50:56 följande:
    Definitivt självvalt att skaffa barn och villa (och själkvlart val jag skulle göra igen) men det är ju redan val som är gjorda. Jag kan ju inte prioritera bort barnen för att jag vill ha en dyrare klänning. Det jag menar med ekonomiska klyftor är inte dom som valt att inte ha barn än och därför har mer pengar över, utan dom som tror att prioritera ekonomiskt handlar om att köpa mindre designerkläder och billigare utlandsresor varje år och därmed få 10-15000 över/månad viket är groteska pengar för mig och då anser jag ÄNDÅ att vi har det bra. Jag är ju medveten om att vi måste prioritera VARJE dag i vårat liv för att ha råd att  bo kvar i huset.Jag säger grattis till dom som har det så väl ställt att lite mindre lyxkonsumtion gör att man kan spara x antal tusen till sitt bröllop, jag är inte ens speciellt avundsjuk för vi lever ett väldigt trevligt liv och jag vill inte ha nått gigantiskt bröllop.....MEN jag blir lite putt när man inser att ni inte har en aning om hur gott ni har det och att ni fullt seriöst verkar tro att alla åker på semester resor varje år och köper dyra kläder, äter ute etc. Som om matburkar är nått man kan ta till när man behöver spara till nått extra inte för att få vardagen att överhuvudtaget gå ihop!ps inlägget riktat till dom som lever uppe i det blå inte ni som gnetar och sparar för att få ihop till er dröm
    Jag tror inte att det är någon som är uppe i det blå! Att prioritera ekonomiskt är som sagt olika svårt beroende på ens grundförutsättningar och på vilka val man gjort i livet. Visst är det en ekonomisk klyfta mellan barnfamiljer och par som bor i lägenhet utan bil och barn, men den klyftan handar ENBART om val av livsstil och det tror jag att de flesta är medvetna om.
Svar på tråden Hur har ni råd?! :O