• Syrinx

Hur har ni råd?! :O

Rufsas skrev 2010-07-04 18:24:40 följande:
    Ekonomiska klyftor? Vi har inget hus, vi bor i en hyresrätt, vi har inga barn, köper inte nya kläder så ofta och vi storhandlar på ICA Maxi varje vecka. Tala hellre om prioriteringar än klyftor. Det handlar om VAD man lägger de pengar man har på.
    Det är långt ifrån bara prioriteringar. Det finns ganska många människor som har svårt att få den vardagliga ekonomin att gå ihop, och som måste vända på varje krona för att alls kunna klara sig. Existensminimum kallas det visst. Så visst handlar det om klyftor. Alla ska ju kunna lägga undan något lite varje månad, för att kunna ha en buffert för oförutsedda händelser - men att därutöver kunna lägga undan tusenlappar till bröllop är långt ifrån självklart för alla!

Min fästman och jag har det sista av våra fem år kvar av utbildningen, men även därefter har vi i våra framtida yrkesroller med allra största sannolikhet ingen möjlighet att lägga undan särskilt mycket. Får vi det att gå ihop är vi nöjda, och då lever vi verkligen snålt redan nu som studenter. Man får spara det man kan, men att tala om prioriteringar och därigenom antyda att alla ska ha möjlighet att spara tusenlappar varje månad... Det är i mina ögon att visa dålig respekt gentemot dem som har det tufft ekonomiskt.

• Syrinx
    bröllop 101009 skrev 2010-07-04 19:09:52 följande:
    Syrinx: Lever ni bara på CSN nu eller arbetar ni mycket vi sidan om? Om det bara är CSN så är jag nyfiken på vad man utbildar sig till som "bara" resulterar i 8000 ut i månaden.
    I stort sett är det bara CSN. Vi tar de speljobb vi kan som dyker upp, så förhoppningsvis blir det någon tusenlapp extra i månaden. Så vi utbildar oss alltså till musiker, där det finns oerhört få fasta jobb och väldigt knapert med frilansjobb. (Den fasta tjänst som finns ledig för tillfället som ligger närmast Sverige är i Oulu i Finland. Ett tiotal jobb finns lediga i Europa.) De jobb som finns är i allmänhet väldigt dåligt betalda. Får man fast tjänst, som vi ju båda hoppas på men knappast räknar med de närmaste åren, är det självklart bättre betalt än CSN. Skulle tippa på 20-25000 före skatt, men det är lite olika beroende på i vilken orkester jobbet finns. Som du förstår är det alltså knappast för pengarna eller jobbsituationen vi satsar på det här

Rufsas - Jag menar absolut inte att göra det till en politisk diskussion. Däremot kan man behöva vara extra tydlig när man kommunicerar enbart skriftligt, så att folk inte missförstår. Vid en vanlig konversation vägs ju bland annat kroppsspråk och tonfall in, och då är det många extra nyanser man får som ju försvinner vid det enbart skriftliga. 

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O