• KatjaB

Hur har ni råd?! :O

Vi har två barn, min sambo har varit pappaledig och jag har jobbat med inte alltför hög lön, utan med en normal lön. Men vi har inget billån som kostar eftersom vår bil är betald, och vi har inga stora lån heller som kostar massor varje månad.

Vi gjorde så att vi gjorde en plan över vad allt skulle kosta, sen köpte vi något av de posterna varje månad.
    Vi tyckte det var bra, så att vi inte hade blivit sugna på att nalla av bröllopspengarna och det var inte så mycket som skulle betalas mot slutet.
    Nu är jag imponerad av att vi lyckats spara så mycket pengar, och hade vi inte gjort det så hade pengarna förmodligen bara gåttåt ändå på ogenomtänkta matinköp eller att vi hade lagt mer pengar på våra hobbys, kläder osv. Visst har vi inte köpt massor av nya kläder i år, men vi har inte heller varit så fattiga så att vi inte haft råd med något.

Sen så kan man komma ner i pris massor genom att göra saker själva, åka till tyskland för att köpa alkohol, kolla bland vänner o bekanta om någon kan fota, göra blommor, hår, sjunga, spela musik, osv osv.. Hade vi inte haft en massa bra kontakter hade det kostat mycket mer

• KatjaB

Min kusin hade ett bröllop för 30 000 kr för 80 personer, så visst går det att komma billigare undan. Allt handlar ju om prioriteringar.

• KatjaB

jag pratade häromdagen med min mamma och moster om vad det kostar att gifta sig.. mina föräldrar som gifte sig på 70-talet gav ju inte mer än max kanske 1500 kr för sitt bröllop... det var ju lite annat då på den tiden när det kostade 75 kr att hyra en brudklänning

Min moster som gifte sig för 8 år sedan, deras kostade 17000 kr och då bjöd de på både mat och dryck men gjorde allt själva och hon sydde sin egen klänning. Deras bröllop kändes inte alls budget utan var superfint och en kul fest.

Kusinens bröllop som gick på 30 000 kr var också jättefint och var (förutom mitt eget bröllop eftersom jag är något partisk) det roligaste jag varit på.. alla var glada, hade kul och festade. De gjorde också maten själva och handlade alkoholen på finlandsbåten.

Vårt bröllop landade på mer, men det är ju inte pengarna som bestämmer hur kul man har eller hur fint man själv tycker att det är. Men hade man haft omåttligt med pengar hade mna ju kunnat fixa med allt möjligt mer om man så ville.. det gäller ju att prioritera och ta det som är viktigast för en själv.

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O