• Rufsas

Hur har ni råd?! :O

För mig handlar det om prioriteringar. Dessutom har vi inga barn och är lyckligt lottade med hyfsat välbetalda jobb. Men vi har fortafarande fått avstå svindyra semestrar, kläder och lite annat.

Det viktiga tror jag är att man satsar på det man själv inte vill "välja bort". Vill du ha en dyr brudklänning? Köp den! Men räkna dock med att skära ner på annat. För mig var ringen viktig så den fick kosta en del. Klänningen kostade inte mer än 2 100:- och sminket gör jag själv. Det är bara två exempel på hur man kan "cut the costs". Vi tar även hjälp av vänner som är duktiga på diverse saker såsom håruppsättningar, blommor, bilar etc.

Vi har sparat sedan januari 2009 och vårt bröllop kommer att kosta cirka 120 000:-. I detta ingår inte bröllopsresans hotell eller fickpengar (endast flyget). Mamma och hennes man betalar maten som kommer att gå på cirka 35 000:-.

Till syvende och sist så handlar det egentligen om att samla alla man gillar och fira att man blir gifta!

• Rufsas
    pyrro skrev 2010-07-04 18:13:34 följande:
    Man blir ju väldigt medveten om dom ekonomiska klyftorna i Sverige när man läser denna tråd. Vi lever i en normal-stor stad i  norra Sverige,  tjänar i mitt tycke normalt borsett från att jag nu är mammaledig. Vi har ett normalstort/normaldyrt hus. Vi äter ute kanske 3-4 gånger/år, har alltid lunchlåda, inga dyra bilar eller andra dyra hobbies.....hur mkt vi än prioriterar (borsett från att sälja huset och flytta till en 1a) så har vi inga 6000 i måndaden att spara.
    Ekonomiska klyftor? Vi har inget hus, vi bor i en hyresrätt, vi har inga barn, köper inte nya kläder så ofta och vi storhandlar på ICA Maxi varje vecka. Tala hellre om prioriteringar än klyftor. Det handlar om VAD man lägger de pengar man har på.
  • Rufsas
    shakynose skrev 2010-07-04 18:53:04 följande:
    Klyftor är det absolut, men det är knappast en klassfråga utan en fråga om val av livsstil.
    Sorry om jag var otydlig. Det du skriver är precis det jag menar.
  • Rufsas
    Syrinx skrev 2010-07-04 19:01:34 följande:
    Okej, jag menar såklart inte att förringa människors lott här i livet. Jag svarade på ett inlägg där man skrev att man bor i hus och har barn. För mig är det tydliga val man gjort i livet. Dessa val har inte jag gjort och har därför råd med annat. Snälla, gör inte detta till en politisk diskussion nu...
  • Rufsas
    Sanna2010 skrev 2010-07-04 20:00:28 följande:
    Bara en nyfiken fråga... Vissa i tråden skriver att de är ganska välbetalda. Vad innebär en bra lön för er?yp 20.000, 30.000 eller e de 40.000 i månaden?Någon som vågar/vill berätta vad de tjänar?!
    Vi tjänar 75 000:- tillsammans (innan skatt).
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-07-04 21:27:08 följande:
    Hmmm... val av livsstil... så att bli arbetslös är ett val av livsstil? Det är knappast så att alla de som lever knapert i Sverige idag gör det pga livsstilsval. Om den ena partern är arbetslös eller sjukskriven och den andre redan tar matlåda till jobbet, man aldrig äter ute, alltid storhandlar, aldrig unnar sig ett frisörbesök osv, vad gör man då? Att tro att det inte finns fattiga i Sverige idag är lika aningslöst som att säga "Om folket inte har bröd att äta kan de väl äta bakelser" som Marie Antoinette lär ha sagt innan franska revolutionen.   Vi har det hyfsat ekonomiskt men vill ändå inte lägga hur mycket pengar som helst på en enda dag så vi har lagt budgeten på runt 50-60.000 som sagt. I det finns ingen bröllopsresa inräknad. Vi åker nog inte på en sådan förrän på vår ettåriga bröllopsdag.
    Jag är faktiskt lite trött på att bli missförstådd hela tiden. Jag menar att VILLA och BARN är självvalda. Vi har valt bort hus och barn (än så länge) för att vi vill göra andra saker. Jag menade alltså exemplet där och då.
  • Rufsas

Jag vill bara tillägga att de som ser oss "ha det gott ställt" kan också få veta att min fästman jobbar 11-12 timmar per dag samt arbete på lördagarna. Det måhända vara en stor "klyfta" mellan oss och de som måste vända på slantar för att få det att gå runt, MEN man ska vara medveten om att allt kanske inte är som det ser ut.

Även jag önskar alla härliga och fina bröllop oavsett hur mycket eller lite pengar som läggs på det.

• Rufsas
    LyckeLi skrev 2010-07-12 00:14:22 följande:
      Ja, det kan man ju göra om man träffas unga när båda inte har barn! Men om man träffas senare i livet... så kanske det inte längre är ett val att gifta sig barnfri och husfri osv. De med många barn bor många gånger billigare i hus än i lägenhet förövrigt, då stora lägenheter kostar rejält varje månad. Och vissa kanske råkade bli gravida tidigare än vad de tänkt (känner folk som blivit gravida både trots piller och en annan trots både kondom och sen dagen-efter-piller)! Visst, man kan ju välja att göra bort... men personligen ser jag det inte ens som ett godtagbart val att ta bort ett barn som blir till av kärlek, bara för att man tex. vill kunna spara till ett bröllop. Eller leva ett visst typ av liv! Det är ju min åsikt och den står jag för. Respekterar självklart att andra tycker annorlunda. Men jag tycker inte det är riktigt rätt att rakt av säga att det är ett val av livsstil heller. Det handlar mer om förutsättningar skulle jag vilja säga! Både ekonomiska, sociala och kanske även kulturella!
    Jo, att skaffa barn är ett val av livsstil oavsett om du inte gillar det eller inte. Jag har tidigare i tråden skrivit att vi har det gott ställt i vår lilla familj. Det är dock INGET jag skäms för alls. Jag har pluggat i sex år och jobbat extra sedan jag var 14. Jag är stolt över att ha kämpat mig upp och tänker inte låta någon få mig att få dåligt samvete över det.

Det finns en del inlägg i tråden som andas svensk avundsjuka men jag har inte velat skriva det tidigare. Jag är trött på de barnfamiljer jag känner som gnäller om att de har så lite pengar. Allvarligt talat. Jag är såklart medveten om att klasskillnader fortfarande finns men det är jättetråkigt när bekanta suckar så fort vi åker på semester och säger "ni åker alltid på så dyra semestrar, det önskar jag att vi kunde göra". Hur upplyftande känns det på en skala?

• Rufsas

LyckeLi, tack för ditt inlägg. Vill bara poängtera att jag ALDRIG skrivit att man kan tjäna flera tusen genom att ta med sig matlåda. Inget liknande heller för den delen. Jag har enbart koncentrerat mig på barnfamiljer som bor i hus och gnäller för att det inte har råd med någonting. Jag vill bara klargöra det.

• Rufsas

Insåg idag att vi gått nästan 50 000:- över budget. Inte så kul kanske... Ska bli ganska skönt när utgifterna kring bröllopet försvinner och vi kan spara pengarna till hus istället.

• Rufsas
    tomlinn skrev 2010-08-17 07:06:16 följande:
       En sak som slår mig när jag tittar igenom den här tråden är kommentarerna av typen "eftersom det är vår kärlek som är viktig valde vi att inte lägga så mycket pengar på bröllopet". Mäter ni "storleken" och "äktheten" på er kärlek i hur mycket eller lite pengar ni lägger på en fest? =D
    Håller med. Dessutom tycker jag det låter otroligt svenskt och faktiskt ganska bajsnödigt. "Vi gifter oss för kärlekens skull"? Åh fan.
  • Rufsas

Pyrro, jag har aldrig sagt att det är bullshit att folk gifter sig för kärlekens skull. Vad jag reagerar på är att många fnyser åt oss som har lite dyrare bröllop som att man enbart gör en cirkus av det. Ren och skär avundsjuka när de senare muttrar: "ja, vi gifter oss då för kärleks skull och inte för att ha ett stort spektakel". Det förringar de andra som (du beskriver det själv) väljer att lägga mer pengar på bröllopet och såklart har massor av kärlek också.

• Rufsas
    my missis skrev 2010-08-18 10:14:29 följande:
    Intressant det här, visst finns det dom som lever i det blå, och inte inser hur bra dom har det. var på bröllop en gång ca 80 gäster, dyrt, påkostat, bruden i fråga j-ligt märkvärdig över sin ring som hade EN diamant som inte var särskilt stor. Men det var ca 8 år sedan och inte lika vanligt då, diamanter har ju blivit vanligare de senaste åren.Hon var så utarbetad hela tiden denna kvinna, hon fick en spabehandling à 3000 kr av sin man helt utan vidare en gång. Hon lagade aldrig mat, det gjorde maken, hon hade städerska. Hon hade ett välbetalt jobb där hon inte gjorde så mycket, hennes egna ord, hur blir man utarbetad då??? Va, låter jag avundsjuk? Nja, jag skulle gärna ha städerska och en man som ALLTID laga mat. Det som gör mig förbannad är det här med att neka till att vissa lever i det blå, för det finns dom som gör det. Det kan man INTE neka till.Nu svävade jag ut fullständigt utanför tråden, ursäkta, kom bara att tänka på denna hemska människa (ovan), hemsk på flera sätt som jag inte orkar dra här, när nån började prata om att leva i det blå.
    Saker och ting är inte alltid som det ser ut och om du frågar mig så andas ditt inlägg duktigt mycket avundsjuka trots att du förnekar det. VARFÖR kan du inte bara glädjas med henne eller åtminstone respektera hennes livsval? Jag gnäller inte på fattiglappar.
  • Rufsas
    pyrro skrev 2010-08-18 11:01:32 följande:
    Uttryck som "jag gnäller inte på fattiglappar" och "människor som inte lyckats skapa sig ett liv med pengar över" kanske inte är så trevliga om man kämpar i motvind!!
    Jag gjorde ett försök att vara ironisk men den poletten verkade inte trilla ner. Det jag menar är att det är ett satans gnäll på de som lägger mycket pengar på bröllopet. Allt som oftast här på BT faktiskt. Det jag menar då är att dessa personer som lägger mycket pengar inte gnäller på de som lägger mindre pengar på bröllopet. Och hur kommer det sig tror ni? Svar: svenska avundsjukan såklart. Annars hade ni i lugn och ro kunnat ägna er åt andra mer viktiga saker än att ingå i ryggdunkar-klubben-för-budget-bröllop. Respektera ALLA för hur man väljer att göra!
  • Rufsas

Skumboll och Optimia, tack snälla för era inlägg. Jag började nästan tro att jag var ensam om mina åsikter.

Hör och häpna. Vi ska också skaffa städhjälp hemma nu i höst. Har märkt att både det och att vi lägger mycket pengar på bröllopet sticker fruktansvärt mycket i ögonen. Hur ofta får man inte höra: "Jag skulle aaaaldrig lägga så mycket pengar på en dag även om jag hade gott om pengar". Öhhh, va? Och det är ju absolut förbjudet att glädjas åt andra som vill det eller vad?!

• Rufsas

Optimia, jag kan bara instämma kring ditt långa inlägg. Dessvärre får man be om ursäkt för att man finns i Sverige och jag är så jävla trött på det. Hädanefter tänker jag med glädje berätta alla roliga saker jag och min blivande man gör och, hör och häpna, glädjas åt det snarare än att skämmas.

• Rufsas

Jag upplever fortfarande att jag inte har fått svaret på min fråga så jag frågar igen:

Varför är det mer okej att klanka ner på brudpar som lägger ner mer pengar på bröllopet än de som vänder på varenda slant?

• Rufsas

Passionsblomman,

Jag tror att du är inne på helt rätt spår. Kan bara referera till min blivande man som är väldigt lång (1,98) vilket han får höra jämt och ständigt. "Vad lång du är!" Han tycker det är jobbigt eftersom han skulle exempelvis aldrig säga "Vad tjock du är!" till någon. Jag har försökt förklara att jag absolut förstår honom och tycker att det är fel men att samhället på något sätt har bestämt att det är stiligt att vara lång.

Vi behöver nog alla fundera över hur vi pratar om andras val (för i tråden är det ju faktiskt val och inte längd som diskuteras), men jag blir faktiskt oerhört förvånad att det är så många som hånar de som lägger mycket pengar på bröllopet. Varför? Ingen av oss som skrivit i denna tråden är "uppe i det blå" (som används som uttryck lite här och var). Det är INGEN av oss som har sagt att vi tror att alla har råd bara man gör matlådor osv. Så varför denna ilska? Om det inte är ren och skär avundsjuka - vad är det då?

• Rufsas

Pyrro och my missis. Jag är uppenbart nyfiken på min fråga som ni ännu inte har svarat på. VARFÖR är det okej att klanka ner på de som vill spendera pengar på sina bröllop och inte tvärtom?

• Rufsas
    my missis skrev 2010-08-19 18:15:47 följande:
    Vanligvis tycker jag om att debattera, men den här debatten kommer ingen vart så jag börar lessna lite nu.Rufsas: Jag tycker du ska gå tillbaka och läsa tråden från början, där kommer du se att jag STRUNTAR i omm du betalar 1 miljon för ditt bröllop, eller 1 spänn för den skull.Jag klankar inte ner på er, ni har eran egen fria vilja och jag bryr mig inte.DÄREMOT retar det upp mig att ni inte kan vara ödmjuka nog att förstå att det finns människor som inte kan ta sig ur sina problem av en eller annan anledning. Och nej, det har inget att göra med hur mycket pengar ni spenderar på bröllop eller resor eller vad det än må vara, det är 2 olika saker. Blanda inte ihop dem.
    Jag har läst hela tråden. Var kan du utläsa att vi inte är ödmjuka nog att förstå att människor har problem? Ser du på riktigt inte en skillnad i hur man pratar med/om människor som lägger mycket pengar eller lite pengar på bröllopet?

Jag är väl medveten om att det finns människor med problem. Men till skillnad från dig så tror jag att man ALLTID kan ta sig ur dem. Man kanske behöver hjälp (jag har aldrig sagt annat) men det är oförskämt många som sitter på arslet och bara klagar. Detta är såklart en idelogisk fråga och jag förstår och respekterar var du står. Men jag håller definitivt inte med. Som man brukar säga - hoppet är det sista som lämnar människan. Det FINNS vilja hos människor att klara sig själva, men så länge vi har ett system där vi daltar med människor kommer de aldrig att just klara sig själva. Man kan applicera detta på ledarskap också. Vilka är de bästa cheferna? Jo, de som anammar ett coachande förhållningssätt. Alltså: man skapar ett aktivt medarbetarskap istället för att dalta med sina medarbetare. På så sätt mår alla bra. Chefen och medarbetaren.

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O