Inlägg från: my missis |Visa alla inlägg
  • my missis

Hur har ni råd?! :O

Intressant det här, visst finns det dom som lever i det blå, och inte inser hur bra dom har det. var på bröllop en gång ca 80 gäster, dyrt, påkostat, bruden i fråga j-ligt märkvärdig över sin ring som hade EN diamant som inte var särskilt stor. Men det var ca 8 år sedan och inte lika vanligt då, diamanter har ju blivit vanligare de senaste åren.
    Hon var så utarbetad hela tiden denna kvinna, hon fick en spabehandling à 3000 kr av sin man helt utan vidare en gång. Hon lagade aldrig mat, det gjorde maken, hon hade städerska. Hon hade ett välbetalt jobb där hon inte gjorde så mycket, hennes egna ord, hur blir man utarbetad då??? Va, låter jag avundsjuk? Nja, jag skulle gärna ha städerska och en man som ALLTID laga mat. Det som gör mig förbannad är det här med att neka till att vissa lever i det blå, för det finns dom som gör det. Det kan man INTE neka till.

Nu svävade jag ut fullständigt utanför tråden, ursäkta, kom bara att tänka på denna hemska människa (ovan), hemsk på flera sätt som jag inte orkar dra här, när nån började prata om att leva i det blå.

• my missis

sebastiàna: Hahaha, ja vissa skulle man kunna kalla smått patetiska.

• my missis

Rufsas: Ja vill du tro att jag är avundsjuk på henne så visst tro det. jag SKREV ju att jag gärna skulle ha en städerska OCH en man som alltid lagade mat. Nu har jag inte det pga andra omständigheter som inte har med pengar att göra. Min blivande tjänar MYCKET pengar, jag kan göra vad jag vill i stort sett. Men nej jag kan inte glädjas med henne för jag vet vilken falsk människa hon är. Hon skulle aldrig tveka att sticka kniven i ryggen på dig om det gagnade henne själv.
    Det hela med mitt inlägg handlade ju om att påvisa att vissa lever visst i det blå OCH är bortkämda och gnäller istället för att vara tacksam! Jag säger inte att nån här är så, bara att dessa människor finns.

• my missis

Håller helt och hållet med Oniq, det viktiga är att man får leva med den man älskar, om man vill göra bröllopet storslaget eller lite mindre, så kommer man ju inte att vara mera gift bara för att det kostar 10 ggr mer. Vissa vill ju inte ha det stort, min m2b tycker inte om at stå i centrum och vill ha bara de närmast "sörjande" med,  och det har jag fått rätta mig efter. Även om jag gärna ha haft en dunderfest, så är det viktiga för mig att jag äntligen (efter 12 år) får bli fru M********

• my missis

Optimia: Nej,nej nej människor som inte kan laga mat är inte förhatliga och falska, hur kan du ha tolkat det så??? Den här människan ag skrev om gnäller om att hon är utarbetad fast hon inte gör särskilt mycket överhuvudtaget. Hon inser inte att hon lever ett bra liv, utan bara gnäller. Dessutom är hon falsk som person, hon går över lik för att hela tiden höja sig själv till skyarna. Hon kan stryka dig medhårs, och när du inte ser på går hon till chefen och säger: sparka slynan hon är värdelös!
    Hon är känd i branschen, IT, Många vet vet hon är och det flesta får kalla kårar.
    DÄRFÖR är hon falsk och inget annat!

Skit i och laga mat om ni inte kan/vill, skaffa städhjälp om ni har möjlighet och inte orkar/vill av OLIKA anledningar, Jag kunde inte bry mig mindre. Men gnäll inte när ni har dessa möjligheter, det finns dom som knappt har mat på bordet i detta välfärdssverige, och det är gnället som gör mig förbannad, när man inte inser att man har det bra. Jag säger inte att nån här gnäller men det FINNS folk som faktiskt gnäller.
    Att tro nått annat är oerhört blåögt. 
    Själv kan jag inte ha städhjälp eftersom jag har lite svårt att lita på folk, orkar inte förklara varför, och okända människor i mitt hem när ag inte är där funkar inte. Min m2b har ett jobb som gör att han har ett ganska stort ansvar och kan inte komma ifrån så att han skulle kunna laga mat ibland. Även om han kan och är duktig de få gånger han har mölighet.  
    Så, förstår ni nu, ni som trodde jag menade nått annat?
    Falska människor är såna som manipulerar och lurar, har inget med matlagning och städning att göra!!!!!

• my missis

Pyrro: instämmer helt med dig!

Optimia: Nog måste du väl förstå att det faktiskt finns människor som beter sig illa utan att det finns bakomliggande orsaker som grundar sig i dålig uppväxt, svagt psyke osv. Det finns människor som är så här av naturen. De flesta kan man väl säga är goda i sig själva, sen finns det en liten klick som är lite annorlunda, det bara är så. man behöver inte leta orsaker från barndomen osv.
    Jag har otroligt mycket distans till kvinnan i fråga, kom bara att tänka på henne när jag började läsa tråden. Vi umgås inte idag men gjorde det tidigare, jag känner henne, hon har alltid varit så här, och hade hon på nått sätt mått dåligt skulle det kommit fram för eller senare.
    Och NEJ jag kan inte vara sympatisk när jag tänker på henne, hon är inte sympatisk, hon har förstört för alldeles för många, hon är en sån som tar din idé och säger att det är hennes. Hon ÄR  hemsk. Jag sk-ter helt i om hon nu skulle må dåligt, hon försätter att köra över folk oavsett.

Haha måste ändå skratta lite, det här ju inte ett jota med tråden att göra längre. Vi kan väl bara inse att vi helt enkelt tror olika om människor. Jag är pessimist, har alltför många gånger insett att jag har haft rätt i min misstro. Men jag gnäller väldigt lite för jag vet ju själv hur illa det låter.

Det är bara att gratulera er som har möjlighet, av olika anledningar, och tycker det är ok att lägga stora summor på erat bröllop, ni får det bröllop ni vill ha.
    och till oss andra kan jag bara säga att vi kommer att få en fantastisk dag även om kalaset inte kostar flera hundra tusen. Vi kommer få vår man/kvinna, människor vi tycker om är där och det blir den dagen vi har planerat så länge för.
    Lycka till!

• my missis

Jag tolkar det som att Pyrro pluggat mer än sin man, och ändå tjänar han mer? eller?

• my missis

Pyrro: Ja jag vet hur det är. Jag har också en högskoleutbildning som inte gav jobb när jag gick ut, dock har jag ett annat bra jobb idag och sörjer inte min utbildning, men visst är det lite retligt....
    Min m2b har heller ingen större utb och tjäner ändå betydligt mer än mig, lustigt det där...

Jag tänker ofta på hur bra jag egentligen har det, att det finns så många som har hamnat i en svår/jobbig sitts pga av yttre omständigheter som inte kunde ha blivit på något annat sätt.
    Det finns så många val här i livet som från början verkar bra som sen slutar på ett sätt som ingen tänkt sig, och det är inte alltid så lätt att ta sig ur alla obekväma situationer, allt är inte svart eller vitt, som vissa verkar tro här. Alla orkar inte ta tag i sina bekymmer av olika anledningar. Man måste kunna sympatisera med dessa människor och inte tro att "alla är sin lyckas smed". Alla är vi olika, vissa är starka, vissa inte, vissa har medgång andra motgång, mer eller mindre.

herregud vilken debatt!

• my missis

Ja tänk vad härligt om staten försörjde alla, och alla fick göra vad dom ville, och alla fick sitt bröllop subventionerat av staten.... Ingen behöver jobba, vi får själva bestämma vad vi ska göra va? Mer makt åt folket!

Man sätter sina mål sen kör man över allt och alla på vägen dit, så ska man nog komma fram till slut.

Tar man inte tag i sitt liv ja då kan man sitta i rännstenen, det är ju ens eget val...

• my missis

Pyrro: Tack! Ja jag tror vi är lite på samma våglängd du och jag...

• my missis

Vem klankar? Jag upplever att folk på BT iallafall, struntar i huruvida man har ett dyrt eller "billigt" bröllop, det är liksom upp till var och en. Alla  verkar vara rörande överens om att det man minns från tidigare bröllop är om man har haft roligt eller inte. Mat, dryck servetter osv är det väl aldrig någon som minns hur det var utformat? Eller?

• my missis

Jag måste säga att ingen har någonsin frågat mig vad vårat bröllop kostar( jag menar alltså utanför BT), inte ens min mamma  och hon vill alltid veta vad saker kostar. Är det så vanligt att folk frågar sånt?

• my missis

Uppochhoppa: Ironi verkar inte vara somligas starka sida... Jag ska förklara så att du förstår: Jag gjorde en liten parodi på att vissa verkar tro att man har sig själv att skylla om man inte tar sig i kragen och går vidare och "ser till" att man får ett bra liv!
    Föregående inlägg blandade in staten, dumt påstående-dumt svar!

• my missis

Vanligvis tycker jag om att debattera, men den här debatten kommer ingen vart så jag börar lessna lite nu.
    Rufsas: Jag tycker du ska gå tillbaka och läsa tråden från början, där kommer du se att jag STRUNTAR i omm du betalar 1 miljon för ditt bröllop, eller 1 spänn för den skull.
    Jag klankar inte ner på er, ni har eran egen fria vilja och jag bryr mig inte.
    DÄREMOT retar det upp mig att ni inte kan vara ödmjuka nog att förstå att det finns människor som inte kan ta sig ur sina problem av en eller annan anledning. Och nej, det har inget att göra med hur mycket pengar ni spenderar på bröllop eller resor eller vad det än må vara, det är 2 olika saker. Blanda inte ihop dem.

Jag kanske har missförstått alltihopa men era svar låter som att saker och ting är antingen eller. Antingen sitter du hemma i soffan och tycker synd om dig själv och tar du dig inte för något så är det i grund och botten ditt eget fel?!
    Om du däremot reser på dig och verkligen försöker göra något med ditt liv kommer saker och ting att lösa sig?!

Verkligheten är annorlunda för många, men ag har redan dragit det där. Ja g är väl blödig och mesig som tycker synd om vissa som har det svårt, och jag vet att det inte hjälper dom. Men sån är jag. Som ni förstår är detta 2 olika diskussioner egentligen.
    Jag började ju att skriva för att en gammal väninna till mig är falsk och opålitlig, INTE för att gnälla om att vissa betalar si och så för sitt bröllop.
    Men jag borde inte skrivit alls eftersom det inte hörde till tråden från början.

• my missis

Uppochhoppa: Har ag nånstans gnällt om att jag inte har pengar. Och mindrevärdeskomplex för att jag tjänar dåligt? Jag ser inte ens parallellerna.
    Du har inte en susning om vad jag tjänar, eftersom jag aldrig berättat det, det enda jag sagt är att min blivande man tjänar mycket och ja mer än mig, men det betyder inte att min lön skulle vara skit.
    Högre lön vill man väl alltid ha, oavsett. Jag har redan flera gånger sagt att jag lever ett bra liv. När vi är klara med hela kalaset kommer det att ha kostat oss 80 000:-
    tycker inte att det är särskilt lite, så varför skulle jag klanka på andra?

• my missis

Rufsas: jo jag ser skillnaden, här på BT verkar ingen bry sig om vad grannen betalar för sitt bröllop, och sälv har jag aldrig fått frågan ens av någon i min omgivning(kanske för att de tycker att det är våran ensak?) däremot så blandar ni in att ni måste be om ursäkt att ni lägger mycker pengar på ett bröllop till dom som har det sämre ställt/ problem osv.
    Att lägga mycket pengar på ett bröllop är en sak, inget man ska be om ursäkt för.
    Att förstå att vissa har problem som är svårt att ta sig ur är en annan.
    Men det är ju fantastiskt att iallafall du är så pass ödmjuk att du förstår att ibland kan en människa behöva hjälp att ta sig ur vissa problem, och även då kan det vara svårt i vissa fall. Detta har inte framgått tidigare.
    Men att säga att man är sin "egen lyckas smed" är en klyscha. Kommer inte riktigt ihåg vem som sa det, orkar inte gå tillbaka och läsa igen.
    Jag jobbar inom polisen och har sett mycket elände. Förmodligen även arbetsskadad så det sjunger om det. Det finns människor som utsätts för hemska saker, men inte vågar göra nått pga av hot mot personen själv eller dess barn/familj. Dessa personer är fast ien rävsax, och vet att går dom till polisen så kanske en åker fast och då kommer kanske nästa och dödar barnen. Jag vet att det är väldigt grova paralleller, men jag vill bara få er att förstå att allt är inte bara svart eller vitt. "det är bara att göra si, eller bara att göra så" funkar inte alltid.  

Men jag tycker vi lägger ner den här debatten nu, eftersom det spårat för längesen.
    Jag har mitt bröllop imorgon och har massor att göra idag. Men det har ändå varit intressant att höra andras syn på vissa saker, vi tycker olika, så är det bara.

Hoppas ni får det bröllop ni planerat/planerar för och BETALT för. Lycka till!

Pyrro: Extra lycka till/kram

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O