• pyrro

Hur har ni råd?! :O

Visst man ska spara under hela livet, vi sparar också 500 i månaden. Men att vi skulle kunna spara 6000 i månaden är en otänkbarhet. Beror ju på vilket liv man lever och hur mkt man tjänar. Vi tjänar rätt normalt, men med hus 2 bilar (som vi måste ha för jobbet) och två barn  får vi vara glada om det går jämt upp.
    Om ni vill gifta er om några år så spara det ni kan. Om ni är öppna med att ni ska gifta er så önska er pengar till det i julklapp etc lägg sen budgeten utifrån vad ni har möjlighet till. Om festen är det viktiga för er så lägg krutet där och snåla in på kläder. frisyr etc (går fint att köpa klänning som är använd en gång tex)

• pyrro

Man blir ju väldigt medveten om dom ekonomiska klyftorna i Sverige när man läser denna tråd. Vi lever i en normal-stor stad i  norra Sverige,  tjänar i mitt tycke normalt borsett från att jag nu är mammaledig. Vi har ett normalstort/normaldyrt hus. Vi äter ute kanske 3-4 gånger/år, har alltid lunchlåda, inga dyra bilar eller andra dyra hobbies.....hur mkt vi än prioriterar (borsett från att sälja huset och flytta till en 1a) så har vi inga 6000 i måndaden att spara.

• pyrro

Definitivt självvalt att skaffa barn och villa (och själkvlart val jag skulle göra igen) men det är ju redan val som är gjorda. Jag kan ju inte prioritera bort barnen för att jag vill ha en dyrare klänning. Det jag menar med ekonomiska klyftor är inte dom som valt att inte ha barn än och därför har mer pengar över, utan dom som tror att prioritera ekonomiskt handlar om att köpa mindre designerkläder och billigare utlandsresor varje år och därmed få 10-15000 över/månad viket är groteska pengar för mig och då anser jag ÄNDÅ att vi har det bra. Jag är ju medveten om att vi måste prioritera VARJE dag i vårat liv för att ha råd att  bo kvar i huset.
    Jag säger grattis till dom som har det så väl ställt att lite mindre lyxkonsumtion gör att man kan spara x antal tusen till sitt bröllop, jag är inte ens speciellt avundsjuk för vi lever ett väldigt trevligt liv och jag vill inte ha nått gigantiskt bröllop.....MEN jag blir lite putt när man inser att ni inte har en aning om hur gott ni har det och att ni fullt seriöst verkar tro att alla åker på semester resor varje år och köper dyra kläder, äter ute etc. Som om matburkar är nått man kan ta till när man behöver spara till nått extra inte för att få vardagen att överhuvudtaget gå ihop!

ps inlägget riktat till dom som lever uppe i det blå inte ni som gnetar och sparar för att få ihop till er dröm

• pyrro

Rufsas>> Nej jag tycker absolut inte att du ska skämmas över att ni har det gott ställt eller att ni åker på dyra resor. Jag lever inte i avundsjuka, men hade jag råd skulle jag också åka på fler resor
    Jag har också pluggat men tyvärr inte lyckats få jobb inom det men det är en parentes.
    Har man 100.000 som man tycker sig ha råd att lägga på sitt bröllop så för all del gör det, inte mig emot alls. Det jag vänder mig emot är när man säger att det är bara att prioritera så kan man spara 6, 10 eller 15 tusen i månaden.....tror man att alla kan göra det genom att byta till lunchlådor ja då anser jag att man lever i det blå!

• pyrro

Ja absolut, vi sparar också trots barnledighet.....pensionsspar, fondspar och fonder till barnen. Men jag tror absolut inte att alla har möjlighet ens till det, än mindre 6000 extra i månaden

• pyrro

Jag har väl tur att mitt drömbröllop är närmaste familjen och inte 100 pers, så vi får precis som vi vill utan att behöva sälja huset

• pyrro

Nämen dom som säger så menar nog att dom gör det för kärlekens skull och inte festens.....det ena utesluter ju inte det andra, men det är ju inte för kärlekens skull man lägger 100000 på sitt bröllop utan för att man vill leva upp till sin dröm.

Vi gifte oss i Lördags och hade ett medeldyrt bröllop, dyrt för oss,  skulle jag tro (få gäster men hög kostnad/gäst). Det var en helt igenom magisk dag och jag ångrar inte en krona.....MEN jag hade varit PRECIS lika lycklig om vi gjort som vi först tänkt och gift oss i hemlighet. För lyckan i att vara gift med min älskling har inget med festen att göra

• pyrro

Jag tycker faktiskt inte alls att det är bullshit att säga att man gifter sig för kärleken och inte festen.....tycker faktiskt synd om er som inte ser det så. Det utesluter inte att man inte kan ha en fantastisk fest för x-antal hundra tusen ändå. Festen är otroligt härlig, men om man tror att man MÅSTE ha det så för att gifta sig och bli lycklig så tror jag att man kan bli besviken längre fram för det är faktistk (förutom minnena) bara kärleken som består.

Jag pratar absolut inte från nån svensk avundsjuka. Jag fick mitt dröm-bröllop och mer däretill och jag det kostade mig mer än jag trodde från start som för många andra. Men jag känner fortfarande att jag faktiskt precis lika gärna hade kunna stå där på stranden helt själv med min man och sen åkt och ätit hamburgare så länge vi fick trä ringarna på varandras finger!

• pyrro

uppochhoppas>> Själkvart ska du inte må dåligt av att du vill lägga dina pengar på ett pampigt böllop när du har råd

Visst kan jag önksa ibland att vi hade mer pengar över, men nej jag är faktiskt inte avundsjuk jag har just haft mitt perfekta bröllop och skulle inte ha gjort nått annorlunda om jag haft 100.000 till att lägga på det för vi ville inte ha fler gäster än vi hade. (däremot en längre bröllopsresa

Det jag (och många) blir irriterade över är inte dom som lägger en förmögenhet på sitt bröllop utan dom som inte fattar att dom har det väl ställt när dom kan göra det om dom vill.

Uttryck som "jag gnäller inte på fattiglappar" och "människor som inte lyckats skapa sig ett liv med pengar över" kanske inte är så trevliga om man kämpar i motvind!!

• pyrro

Kan inte låta bli att tänka på skillnaden mellan Anders och Leila Bagges bröllop. Båda har mer pengar än jag kan drömma om.....jag skulle välja Anders bröllop 1000 gånger av 1000! Vi ville också bara ha dom allra närmaste med för att fira vår kärlek och inte mostrar och fastrar som jag aldrig umgås med annars. Så det har såklart inte bara med hur mkt pengar man har att göra utan man vill ju olika helt enkelt också.

• pyrro

Men seriöst hur många tror ni bryr sig om ni skaffar städhjälp eller inte. Jag skulle inte ha det även om jag hade råd för jag skulle inte palla med att någon rotade i mitt hus men grattis till er som vill ha det och har råd. Lägg vilka pengar ni vill på vad ni vill. Täck ett slott med lila tyg om ni känner för det....MEN inse att det är en liten priviligerad värld ni lever i. Jag känner INGEN som kan/vill lägga 300.000 på ett bröllop och jag anser ändå att vi har det gott ställt! Jag har också pluggat och jobbar men tjänar ingen jättelön för det. Vi kan inte spara 15.000 i månaden genom att dra ner på lite shopping och byta till matlådor som en del verkar tro att alla kan.

• pyrro

JAG HAR OCKSÅ PLUGGAT HÅRT!! TJänar ändå mindre än min man som har gymnasieutbildning så det är då ingen garanti.  Vi lever ett utmärkt svenssonliv precis som vi vill och handlar våra kläder på HM precis som alla andra i vår stad och skiter högaktningsfullt i var ni köper era kläder.

Oavsett vad en del verkar tro så har man även i Sverige olika förutsättningar från start. Alla kan utbilda sig men förutsättningarna är olika om man kommer från en akademikerfamilj eller ett alkoholisthem.

Jag klagar inte på hur mkt ni lägger på vad....bryr mig inte i ryggen. Jag klagar på er som inte inser att för väldigt många i Sverige (oavsett livsval) inte bara går att snåla in på några lyxsaker för att spara 10.000 i månaden.

• pyrro

Ja jag har en högskoleutbildning och har pluggat hårt även jag!! Min man har en gymnasieutbildning inom maskin och tjänar betydligt mer än mig och har dessutom inga studielån. Men ni som slår er på bröstet för att ni pluggat så hårt kanske ska tänka på att han jobbat HELA sitt liv. Istället för att festa med kompisar så har han jobbat varje ledig timme sen han var 14 år. Att man inte pluggat på högskola betyder INTE att man är en lat människa och förtjänar mindre i livet.

För mig obegripligt vilken människosyn en del verkar ha och hur förmer man kan tycka sig vara för att man har en titel!

Nä lev ni i tron om att vi alla avundas er..... så fortsätter jag leva mitt fantastiska Svensson liv i i en sån där småstad som många av er säkert föraktar också

• pyrro

my missis>> Du är min nya idol...hehe

• pyrro

Rufsas>> Jag har ALDRIG klankar ner på nån sån vill spendera pengar på sina bröllop....tvärtom sagt att det är HELT upp till var och en oavsett vad man vill lägga sina pengar på. Jag har heller aldrig sagt att mitt eget bröllop blev billigt, snarare väldigt dyrt i mina ögon sett!

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O