Inlägg från: prinsessanogrodan |Visa alla inlägg
  • prinsessanogrodan

Hur har ni råd?! :O

Jag svarar på TS fråga nu....Jag tror att fler än man tror får hjälp av föräldrar,släkten etc med pengar och att många kanske har vänner och bekanta som de får hjälp av. Om man börjar fråga runt bland de som haft stora bröllop med många gäster så är det ändå hyfsat vanligt att få höra sånt som tex "min kollegas man är trubadur och han spelade gratis i kyrkan", "min mamma jobbar på en cateringfirma och har rabatt så vi fick maten billigare", "min kusin är fotograf så vi betalade bara för själva materialet" eller "farmor betalade tårtan,mamma betalade buketten, svärfar betalade maten och "min systers kompis är sömmerska och fixade klänningen"....Jag tror att en del inte berättar om hur mycket hjälp och/eller pengar som familj,släkt och vänner har ordnat. Och en del sparar i flera år, andra gör mycket själva, andra väljer bort "mindre viktiga" saker för att ha råd. Och en del har sparade pengar eller tjänar mycket och kan spara ihop pengar till ett bröllop ganska snabbt.

Och INGEN behöver be om ursäkt för att han/hon tjänar mycket pengar och INGEN behöver försvara det eller förklara/rättfärdiga sin inkomst. Alla har olika förutsättningar (olika bakgrund, olika värderingar man fått med sin uppfostran, olika hälsa - man kan ju tex ha sjukdomar som begränar en osv),olika start i livet och man har olika drömmar och värderingar om vad som är viktigt i livet. Man kan tex tjäna mycket pengar och vilja lägga mycket pengar på sitt bröllop (för att man har råd och har möjlighet att lägga mkt pengar) och ändå veta att det som "egentligen" är viktigt är att man gifter sig med sin stora kärlek och man kan ändå veta att m2b,familj och vänner är det egentligen är det viktigaste i livet.

Jag har själv pluggat på högskola men valde helt fel utbildning och jobbar INTE med det jag är utbildad till idag. Och jag har definitivt inte hög lön. Men jag är trots allt glad att jag pluggade på högskolan, det svider när CSN ska betalas men jag tycker att det ändå är värt varenda krona. Jag anser att jag har det bra ändå, fast jag inte jobbar med det jag är utbildad till och har ännu inte kommit fram till vad jag ska bli "när jag blir stor". Min m2b har också pluggat på högskola och han jobbar med det han är utbildad till och han är väldigt nöjd med det. Vi har inte hög inkomst men vi har ändå sparade pengar att ta av (och nej, det är inte pengar från föräldrar eller så, vi har sparat ihop dessa själva). Vi kommer inte ha ett stort bröllop med många gäster för vi har inte råd och m2b vill inte ha en stor baluns (han gillar inte att vara i 'rampljuset') och jag är inte så "släktkär"- om vi hade haft större budget hade jag kanske velat bjuda ytterligare några släktingar och fler gamla kompisar och fler bekanta tex.... Men kort sagt: vi har jämkat våra viljor och anpassar oss efter plånboken. Inget konstigt alls.

En del har råd att ha sina drömbröllop helt utan behöva tänka på kostnaderna och det ska man inte be om ursäkt för. Andra får försöka skära i kostnaderna och kanske jämka sina viljor och prioritera vissa saker som känns viktigare.

• prinsessanogrodan
    uppochhoppa skrev 2010-08-19 15:05:22 följande:
      En ovanligt dålig parodi. Jag håller nämligen med den du gör parodi på. Man klarar mer än man tror. Ta lyxfällan som exempel. Personer som inte har hanterat sin ekonomi bra, som gör konstant dåliga val och därför inte har några pengar. Menar nu INTE att de som väljer att hålla i slantarna för sitt bröllop skulle vara kvalificerade att vara med på lyxfällan, men du förstår hur jag menar kanske?  Dvs, att det är valen man gör som skapar ekonomin och att man kan välja om och skapa en annan situation om man försöker. Nog om det.I min familj har vi absolut inga extrema pengar, men just nu tjänar vi  bra, har inga barn att försörja och vill satsa på vårt bröllop - med detta inte sagt att vi inte sparar och inte jämför kostnader. Det är verkligen inte "bara dra kortet det ordnar sig" utan vi jämför alternativ och leverantörer. Med 100 gäster så kostar det pengar, och vi vill verkligen ha alla våra vänner på plats och fira vår kärlek med samtliga.Jag blir förbannad när de som lägger mycket pengar alltid måste klankas på- eller att det anses som onödigt av andra. Det ska till ord som "pangbröllop" och "stor baluns". varför är det så? Som att jag skulle beskriva andras som "minibröllop" och "lågpriskalas" - det gör jag INTE.
    Jag tror att många är avundsjuka! Och så är det vissa som tycker att det är "onödigt" att lägga pengar på bröllop, kanske för att dom själva inte vill eller kan lägga så mycket på sina egna bröllop. Och en del tycker bara att det är "fel" av någon anledning utan att själva vara avundsjuka, en del har ju den där inställningen att det bara är Spara som gäller och att det är "fult" att vara en "Slösa". Och jag menade absolut inget illa med mitt uttryck "stor baluns" i mitt förra inlägg, tror inte det. Det var bara en förklaring, att min m2b inte är förtjust i att stå i centrum bland en massa gäster. Jag tror att en del felaktigt uppfattar ett stort bröllop som "skryt" över att man är "så rik så man kan bjuda massor av gäster osv". Och en del människor är så j..la nyfikna och respektlösa så dom frågar om antalet kr man lagt eller tänker lägga för dom vill veta "hur mkt pengar man har." Och om det är så att man har ett välbetalt jobb tex så är folk extremt nyfikna på hur mkt pengar man tjänar och hur mkt pengar man lägger på sitt bröllop....Så jag tror att folk som frågar hur mkt pengar ni lägger eller som fäller negativa kommenatrer är avundsjuka eller nyfikna, kanske både och!

För egen del så erkänner jag villigt att om vi sparat mer i flera års tid, lagt husplanerna på is och skippat en del resor så hade vi kunnat lägga mer och då hade vi kunnat ha fler gäster. Det finns kanske 10 personer (gamla vänner och en och annan släkting) som vi hade velat ha med. Men, vi vill gifta oss nu nästa år, vi vill bygga hus om ett par år och måste spara till det och vi ville inte skippa resor i flera års tid. Så då valde vi att bara ha de allra närmaste. Jag skäms inte för att vi har ett litet bröllop med bara 30 gäster och ni som har möjlighet (oavsett anledning) att lägga mer pengar och/eller ha fler gäster ni ska inte skämmas för det! Och ingen ska klanka på er! Stäng öronen för negativa kommentarer! Jag har fått snipiga komentarer och åsikter om att vi väljer att ha 3-rätters middag och bara ha 30 gäster....så det finns alltid någonting som någon kan ha åsikter och säga negativa kommentarer om....

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O