• FTe

AKUT HJÄLP! Tärnan struntar i möhippan

Hallå!
    Behöver verkligen akut hjälp! Vette f*n vad jag ska hitta på. Om jag nu ska hitta på nått.

Tärnan till min blivande fru (i augusti)
    Lägger 0 tid på möhippan, hon har stort sett enbart skickat mail till par personer utav 30 tjejer via facebook. Resten som inte har facebook har hon inte försökt kontaktat eller frågat mig om t ex telefonummer.
    Hon har inget planerat mer än vad HON tycker en finlandskryssning som då dessa två som hon nu har frågat om tycker är en värdelös idé då man fast på båten och folk måste vara tillgängliga minst två dagar istället för en.

Hur jag vet detta är ju då att ena tjejen ringt och berättat för mig och velat att jag skulle bestämma att hon skulle ta över möhippan istället då nu är det ENBART 2 lediga helger kvar innan det är dags för giftemål. Och när jag pratar med tärnan så har hon inte ens bestämt datum för hon kanske har tvättstugan(!) sista tillgängliga helgen!

Jag gjorde så att jag ringde runt till övriga tjejer och lyssna ifall dem hade hört något dem senaste 6 månader från tärnan och svaret blev NEJ.

Jag känner själv att jag inte kan bestämma att någon annan ska ta hand om möhippan trots att tiden är väldigt tight just nu. Eller kan jag det?!

Jag vet att min blivande skulle bli otroligt ledsen om det inte blir någon möhippa.

SKA JAG/FÅR JAG föra över möhippe ansvaret till någon annan?
    Det är alldeles för kort tid nu kvar för att sätta alla tjejer i ett möte för att bestämma något tillsammans. Sånt fall får man ta en som man vet kan och vet hur man gör en möhippa utan att kanske måste boka så många saker då de nu kan nog vara ganska uppbokat?

HELP ME!
    eller, ah, rättare sagt min brud....

• Svar på tråden AKUT HJÄLP! Tärnan struntar i möhippan
  • Bride in leather

Ja för fan klart att du ska det.

Och den slappa tärnan borde du snacka allvar med.

• Kattpoet

JA gör det!  Tjejen verkar inte ha intresset så låt någon annan göra det.

• mattiasFästmö

Jag hade ringt upp tärnan, förklarat hur du känner och sagt att hon haft ett halvår på sig och att du vet att din blivande fru skulle bli väldigt ledsen om det inte blev av. Och att du därför tänkt be en annan tjej ta över hippan. Trickset här tror jag är att du är väldigt validerande emot henne så hon inte blir sårad, att säga att du förstår att hon säkert haft mycket, att hon har nog med att hjälpa till med bröllopet osv. För troligen är hon inte så intresserad och skulle tycka att det var skönt att någon annan gör det, men att du måste smöra in det lite så hon inte känner sig borttvingad. Lycka till!

• Cantaton

Ja, eftersom du är medveten om att din blivande fru skulle bli väldigt ledsen utan möhippan och om hon då dessutom får reda på att du "visste om det" kommer hon att förvänta sig att du "skulle ha gjort något". Gör vad som behövs för att hon ska få en oförglömlig dag

• Nicossambo

Ja absolut du ska göra be en av tjejerna som du vet kan fixa att göra den.

• Trasan99

Instämmer med alla ovan, styr upp! Det verkar ju finnas andra som vill!!!

• passionsblomman

För det första: det är roligt att se att du verkligen bryr dig om din tjej och önskar henne en rolig och minnesvärd möhippa.
    För det andra: När det kommer till detta med möhippor verkar det råda en ganska stor förvirring och missuppfattningar om vad som egentligen är gängse bruk i fråga om både anordnande och deltagande.

För att reda ut det hela lite: Det är en gammal tradition att brudens vänner (från början både manliga och kvinnliga) TILLSAMMANS ordnade med en överraskiningsfest för henne.
    Det var-och är ett GEMENSAMT ansvar. Det åligger inte på något vis tärna/tärnor att ha något eget ansvar eller skyldigheter runt detta, det är precis lika mycket alla andra väninnor som kan/bör ta ansvar, dra igång och ordna.

Vad gäller deltagande så finns på en hippa bara en enda gäst-den blivande bruden. Man kan således int bli bjuden till en hipp. Man ser till att man håller koll på vad som är på G och visar sitt intresse för att delta.

Av praktiska skäl brukar ofta brudgummen invigas i hemligheten , dels för att man numera sällan har koll på hela nätverket hos folk, då vi gifter oss senare i livet idag än förr och alltså har större nätverk. Dessutom är det ju lite bra om man vet att helgen/kvällen passar för upptåg. I och med att de flesta brudpar idag själva ordnar med sina bröllop, så är den närmsta tiden innan oftast rätt uppbokad och intensiv. Dessutom har många redan barn,så praktiska saker runt detta behövs lite koll på.
    Förr i tiden var det nog bra mycket lättare att överraska.

Jag är dessutom övertygad om att själva festligheterna låg på ett mycket enklare plan än idag, då det ofta handlar om -dyra-heldagstillställningar med mängder av aktiviteter som måste bokas på olika vis.

Summa summarum så ligger absolut ingenting av det här på minsta lilla vi hos dig att vare sig ta ansvar för, bestämma över eller rodda med. Det du har att säga till övriga tjejkompisar är egentligen bara en sak:
    "Det står er alla fullständigt fritt att precis hur och när ni själva vill dra igång en möhippa, och jag hoppas nigör det, för jag vet att min blivande fru kommer att tycka det blir jätteroligt!"

Se till att de får den kinskapen ifall den nu saknas, för blir det ingen hippa så är det faktiskt inte den där enskilda tärnans personliga fel. Det är alla som isåfall får skämmas.

• Sebastiána
    FTe skrev 2010-07-12 17:57:15 följande:
    Hallå!Behöver verkligen akut hjälp! Vette f*n vad jag ska hitta på. Om jag nu ska hitta på nått.Tärnan till min blivande fru (i augusti)Lägger 0 tid på möhippan, hon har stort sett enbart skickat mail till par personer utav 30 tjejer via facebook. Resten som inte har facebook har hon inte försökt kontaktat eller frågat mig om t ex telefonummer.Hon har inget planerat mer än vad HON tycker en finlandskryssning som då dessa två som hon nu har frågat om tycker är en värdelös idé då man fast på båten och folk måste vara tillgängliga minst två dagar istället för en. Hur jag vet detta är ju då att ena tjejen ringt och berättat för mig och velat att jag skulle bestämma att hon skulle ta över möhippan istället då nu är det ENBART 2 lediga helger kvar innan det är dags för giftemål. Och när jag pratar med tärnan så har hon inte ens bestämt datum för hon kanske har tvättstugan(!) sista tillgängliga helgen!Jag gjorde så att jag ringde runt till övriga tjejer och lyssna ifall dem hade hört något dem senaste 6 månader från tärnan och svaret blev NEJ.Jag känner själv att jag inte kan bestämma att någon annan ska ta hand om möhippan trots att tiden är väldigt tight just nu. Eller kan jag det?!Jag vet att min blivande skulle bli otroligt ledsen om det inte blir någon möhippa.SKA JAG/FÅR JAG föra över möhippe ansvaret till någon annan?Det är alldeles för kort tid nu kvar för att sätta alla tjejer i ett möte för att bestämma något tillsammans. Sånt fall får man ta en som man vet kan och vet hur man gör en möhippa utan att kanske måste boka så många saker då de nu kan nog vara ganska uppbokat?HELP ME!eller, ah, rättare sagt min brud....
    Det är inte tärnans uppgift att ordna möhippa. Det är någon sorts missuppfattning många har. Tanken är att brudens vänninnor slår sig samman och ordnar något tillsammans.
  • Bäst i test

Vilken fin kille som bryr sig om sin blivande frus möhippa och kommer till draknästet för att få hjälp.. ;) Jag säger som Bride in leather, ja för fan klart du ska det!

• Sebastiána

Man kan säga att det är dålig stil av en av brudens vänner att inte vara intresserad av att få ihop en fin hippa till sin vän, men det är som sagt ingen tärnplikt att göra det. Gör som Passionsblomman skriver. Ring runt till de andra vännerna och hinta/undra om de tänker ordna en möhippa för det skulle glädja din blivande.

Jag hoppas att min blivande får en trevlig svensexa. Om jag fick nys om att han inte skulle få någon skulle jag bli lika irriterad/ledsen som du. Man vill ju det bästa för den man älskar!

Svar på tråden AKUT HJÄLP! Tärnan struntar i möhippan