• Sebastiána

AKUT HJÄLP! Tärnan struntar i möhippan

FTe skrev 2010-07-12 17:57:15 följande:
    Hallå!Behöver verkligen akut hjälp! Vette f*n vad jag ska hitta på. Om jag nu ska hitta på nått.Tärnan till min blivande fru (i augusti)Lägger 0 tid på möhippan, hon har stort sett enbart skickat mail till par personer utav 30 tjejer via facebook. Resten som inte har facebook har hon inte försökt kontaktat eller frågat mig om t ex telefonummer.Hon har inget planerat mer än vad HON tycker en finlandskryssning som då dessa två som hon nu har frågat om tycker är en värdelös idé då man fast på båten och folk måste vara tillgängliga minst två dagar istället för en. Hur jag vet detta är ju då att ena tjejen ringt och berättat för mig och velat att jag skulle bestämma att hon skulle ta över möhippan istället då nu är det ENBART 2 lediga helger kvar innan det är dags för giftemål. Och när jag pratar med tärnan så har hon inte ens bestämt datum för hon kanske har tvättstugan(!) sista tillgängliga helgen!Jag gjorde så att jag ringde runt till övriga tjejer och lyssna ifall dem hade hört något dem senaste 6 månader från tärnan och svaret blev NEJ.Jag känner själv att jag inte kan bestämma att någon annan ska ta hand om möhippan trots att tiden är väldigt tight just nu. Eller kan jag det?!Jag vet att min blivande skulle bli otroligt ledsen om det inte blir någon möhippa.SKA JAG/FÅR JAG föra över möhippe ansvaret till någon annan?Det är alldeles för kort tid nu kvar för att sätta alla tjejer i ett möte för att bestämma något tillsammans. Sånt fall får man ta en som man vet kan och vet hur man gör en möhippa utan att kanske måste boka så många saker då de nu kan nog vara ganska uppbokat?HELP ME!eller, ah, rättare sagt min brud....
    Det är inte tärnans uppgift att ordna möhippa. Det är någon sorts missuppfattning många har. Tanken är att brudens vänninnor slår sig samman och ordnar något tillsammans.
  • Sebastiána

Man kan säga att det är dålig stil av en av brudens vänner att inte vara intresserad av att få ihop en fin hippa till sin vän, men det är som sagt ingen tärnplikt att göra det. Gör som Passionsblomman skriver. Ring runt till de andra vännerna och hinta/undra om de tänker ordna en möhippa för det skulle glädja din blivande.

Jag hoppas att min blivande får en trevlig svensexa. Om jag fick nys om att han inte skulle få någon skulle jag bli lika irriterad/ledsen som du. Man vill ju det bästa för den man älskar!

• Sebastiána
    evejo427 skrev 2010-07-13 07:50:54 följande:
    Här på bröllopstorget där det står om möhippor står det "Innan bröllopet brukar brudens vänner anordna en möhippa för den blivande bruden. Initiativet och huvudansvaret faller på brudtärnan."
    Ja fast det stämmer inte riktigt. Det står säkert en del både här och i bröllopstidningar som inte stämmer. I våras läste jag i en bröllopstidning att man inte ska kasta ris för att fåglarna dör av det - stämmer inte - och i en annan stod det att förlovningsringen skulle kosta tre månadslöner för mannen - stämmer inte heller (ja i USA var det så INNAN men det har aldrig varit så i Sverige. De har säkert blivit mutade av en juvelerarfirma).
  • Sebastiána
    evejo427 skrev 2010-07-13 07:50:54 följande:
    Här på bröllopstorget där det står om möhippor står det "Innan bröllopet brukar brudens vänner anordna en möhippa för den blivande bruden. Initiativet och huvudansvaret faller på brudtärnan."Min tärna tog på sig det ansvaret så fort hon fick frågan. Riktigt dåligt när de struntar i att dra igång något. När det är så att man har ett stort nätverk så är det svårt om ingen drar igång det hela. Skulle jag bli ombedd att vara tärna skulle jag absolut göra det, inga tvivel om saken!!! Som svaret på TS fråga: klart du kan göra det!! Säg det bara fint så går det nog bra!
    Jag var tärna på min systers bröllop och ordnade den med hjälp av två av hennes väninnor. Det hade jag gjort även om jag inte varit tärna iofs eftersom min syster betyder mycket för mig. Som sagt, trista vänninnor som inte tar tag i det med hippa!
  • Sebastiána
    Irish skrev 2010-07-13 11:20:53 följande:
    Lite försent för det nu, men jag och min M2B skrev en varsin lista med kontaktuppgifter på de personer vi ville ha med på vår svensexa/möhippa. Sedan skickade min M2B min lista till brudtärnorna och jag skickade hans till hans bestmen, som sedan ordnade resten.Tycker absolut att du ska låta den andra tjejen, som verkar vilja ordna något, göra det! Och det snabbt! Skit sen i att försöka få ihop ett möte med alla utan hon (och du, kanske) får planera något och skicka ut till alla sedan och berätta vad planen är.Lycka till!
    Så ni visste att ni skulle få möhippa/svensexa? Eller var det om utifall att?
  • Sebastiána

mattiasFästmö skrev 2010-07-14 23:05:55 följande:
      Det kan man väl anta att man får? Det hör ju lite till och är en del av hela grejen tycker jag. Jag antar då att jag kommer bli hippad!

Jo man kan anta men det är tyvärr inte alla som får en. Mina vänner är så utspridda så jag är tveksam till att de kan få ihop något.

• Sebastiána
    MrsMuffin skrev 2010-07-16 07:59:44 följande:
    Vad gäller min kille hör det till saken att hans bestman redan för ett år sedan lovade att hålla i svensexan....och sedan sket i alltihop. Dåligt!
    Vad taskigt! Verkligen dålig stil!
Svar på tråden AKUT HJÄLP! Tärnan struntar i möhippan