• Aleta

AKUT HJÄLP! Tärnan struntar i möhippan

Katarina Michael skrev 2010-07-13 10:32:57 följande:
    I Sverige (iallafall min släkt och min m2b så långt tillbak vi kunnat släktforska) så har alltid de varit tärnan som drar i möhippan, sen hjälper så klart vänner när till men ansvaret ligger hos tärnan/tärnorna. Har man ingen övergår de till näraste kompisen. Dessutom så vill så klart inte kompisarna köra över tärnan och ta tag i de över hennes huvud, för de blir bara tjafs, vet jag av egen erfarenhet. Obeoernde av vem som ansesas har ansvaret så tycker jag du kan helt klart be någon annan men förklara vänligt men bestämmt för tärnan att så är fallet, så får du helt enekelt ta smällen istället för kompisarna. De kommer din blivande fru bara uppskattar!
    I min gamla bok om vett och etikett (i Sverige) från 1949 står det så här:

"Svensexa och möhippa

Under lysningstiden arrangeras ofta svensexa, resp. möhippa av fästmannens, resp. fästmöns vänner. De ordnas som subskriptionsfester*, varvid föremålet är gäst. Både damer och herrar kunna deltaga i de olika tillställningarna, och man kan även ordna det så att de båda lagen träffas senare på kvällen. Hedersgästen äro naturligtvis föremålen ifråga."

*Subskriptionsfest var tydligen så uppenbart att det inte fanns beskrivet i boken. Efter lite googlande och funderande så har jag kommit fram till att det betyder att man anmäler sig och betalar i förväg, föremålet, dvs fästmannen eller fästmön är gäst och betalar inte.

Inga tärnor eller marskalkar omnämnda, utan vännerna!

Massor med tråkigheter skulle undvikas om den här missuppfattningen med att tärnan ensam ska ordna möhippan försvann. Hon kan möjligtvis ansvara för att sparka igång och samla ihop alla vänner om nu ingen annan i vänskapskretsen är tillräckligt driftig, men sedan är det allas ansvar.

TS, klart att du ska säga åt de andra vännerna, men be inte en person att ordna den utan be en person att dra ihop tjejerna så att de gör det tillsammans som det ska vara!

Svar på tråden AKUT HJÄLP! Tärnan struntar i möhippan