• CeciliaA

Hur är Rethymnon på Kreta?

Är det någon som varit i rethymnon och har en åsikt om hur staden är?

Är staden mysig? fin? ful? bra stränder?

Finns bra resturanger?

Alla tips och åsikter mottages tacksamt!

Mvh Cecilia

• Svar på tråden Hur är Rethymnon på Kreta?
  • Vickymb

Min syster bor i Rethymno sedan 6 år tillbaka...jag tycker att den är mysig MEN jag vill aldrig åka dit på bröllopsresa.

Staden är mysig och det finns många underbara butiker att shoppa i...tror jag har 15 par sommarskor från alla deras mysiga butiker. Det finns många bra resturanger längst strandpromenaden men ju närmare stan du kommer så dyrare blir det. Men det finns många riktigt goda...vill du verkligen äta grekiskt så rekomenderar jag Samaria som ligger i mitten av strandpromenaden vid gamla stan =)

Stränderna....njae inte de bästa...ganska steniga...men det är bättre stränder ju längre bort man kommer från stan...dvs inte så trångt på stranden och vettigare priser på solstolarna.

Men vill man uppleva underbara vackra grekland så rekomenderar jag en tur till San Torini (brukar vara en heldagstur) eller Kretas Maldiverna...Elafonisi...underbara kilometerlånga stränder ....underbart och måste upplevas...ligger dock på södra sidan så då får man hyra bil eller turistbuss.

Men jag vill säga att har man bara planer på att pressa på stranden så är två veckor perfekt men vill man uppleva och se mer av Kreta räcker faktiskt en vecka...finns inte så mkt i själva Rethymno utan mer turistresor till ev, knossos, San Torini eller Elafonisi.

Jag vill också bara poängtera att Rethymno INTE är en partystad då ska du till Chania.

Retymnon är mer stilla och lite mer familjevänligt.

Men jag rekomenderar det varmt!

Trevlig resa

• Villemoa

Tycker Rethymnon är en jättemysig stad! Stranden är ju över en mil lång typ, precis vid staden kanske den inte är så rolig men längre bort jättefin! Finns många restauranger och tavernor längs strandpromenaden och i själva stan finns också många att välja mellan. Har själv varit där två gånger och de flesta kvällarna åt vi på en restaurang inne i stan som heter Othonas.
    Finns butiker att shoppa i och av olika slag.

Trevlig resa!

• CeciliaA

Tack för alla svar! Kom gärna med fler!

Kan påpeka att det INTE gäller bröllopsresa utan bara en vanlig charter för mina föräldrar där avkoppling står i fokus.

• sun moon

Om man får tipsa om andra öar i medelhavet så tycker jag att Cypern är mycket finare än Kreta. Mycket renare och finare. Kanske hade vi otur när vi var på kreta och tur när vi var på Cypern.

Vi bodde utanför Chania på kreta och vid figtreebay på Cypern. 

• Villemoa

Då skulle jag säga att Rethymnon passar ypperligt om det är avkoppling de söker. Kan även rekommendera Chania-kusten också, finns många småorter som inbjuder till avkoppling. Har själv varit i både Kato Stalos och Agia Marina. Ju längre bort från Chania stad desto mindre party.

CeciliaA skrev 2010-07-15 20:47:48 följande:
    Tack för alla svar! Kom gärna med fler!Kan påpeka att det INTE gäller bröllopsresa utan bara en vanlig charter för mina föräldrar där avkoppling står i fokus.
  • Villemoa

Skulle nog säga att du hade otur Vi var på Cypern förra året och jag skulle säga att det som kanske är bättre är att vattnet är mer blått Det är dyrare på Cypern också fast bara marginellt. sun moon skrev 2010-07-15 20:52:24 följande:

Om man får tipsa om andra öar i medelhavet så tycker jag att Cypern är mycket finare än Kreta. Mycket renare och finare. Kanske hade vi otur när vi var på kreta och tur när vi var på Cypern. Vi bodde utanför Chania på kreta och vid figtreebay på Cypern. 
  • Moi mokulat

Jag var där för två år sedan. Var jätte fint.
    Buss resan dit från flygplatsen. var HEMSK tycker jag.

Jag fundera på att resa i sept till Grekland vad rekomendera ni då?

• Villemoa

Moi mokulat skrev 2010-07-15 22:32:03 följande:
    Jag var där för två år sedan. Var jätte fint. Buss resan dit från flygplatsen. var HEMSK tycker jag. Jag fundera på att resa i sept till Grekland vad rekomendera ni då?

Håller med om att bussresan till Rethymnon inte är någon höjdare. Landar man i Heraklion tar det ca 1,5 timme och man åker genom bergen på något slingriga vägar. Fast inte hela tiden förstås.

Ett annat ställe jag tycker mycket om är Halkidiki som ligger söder om Thessaloniki i norra grekland. Vi bodde, båda gångerna vi var där, i orten Hanioti som är den största så att säga. Vi åkte med Apollo som är de enda som har resor dit förutom Airtours (som jag inte vet så mycket om).
    Vattnet i Halkidiki är alldeles klart, ljusblått och ljuvligt! Dit åker människor av många nationaliteter så det är mer internationellt där.

Hoppas du hittar nåt du gillar!

Svar på tråden Hur är Rethymnon på Kreta?