• mamablues

Hur blir man av med sockerberoendet??

Det handlar oxå om att försöka äta regelbundet. Inte låta det gå fler än 4 timmar mellan varje gång man äter. För det är när blodsockernivån i kroppen sjunker som man får det där extrema suget (enligt mina erfarenheter). Jag försöker äta efter gi och ibland äter jag potatis och bröd men det får inte mig att få sockersug utan för mig är det så att när jag hoppat över någon måltid (eller har mens, haha) eller det har gått alldeles för lång tid från det att jag åt sist, då MÅSTE jag ha något sött! Men så länge jag äter mina 4-5 måltider per dag så tänker jag inte ens på godis, t om mina barn kan sticka en godis framför min näsa utan att jag blir sugen!
    Så prova det får du se om det hjälper! Man måste inte gå på någon diet. Gi är iofs en livsstil (inte bantningskur) som har hjälpt många diabetiker att kontrollera sitt socker och många behöver inte ta insulin när de äter efter GI och på bestämda tider! 

• mamablues

Senilia skrev 2010-07-17 18:50:21 följande:
    Tips - vad du än gör - gå inte på GI eller LCHF.. Det är FARLIGT för kroppen om du kör med det längre tid (och ja, jag vet vad jag pratar om - vetenskapligt - inte pr, reklam eller annat tjafs)... Jag får också seriöst sockersug ibland. Jag borstar tänderna, tar ett tuggomi (det är ofta rörelsen man är ute efter) eller frukt. Mörk choklad och nötter är också bra substitut för godis. Men sluta inte helt med socker och kolhydrater - kroppen behöver detta för att fungera ordentligt. Sen är det som många skrivit aldrig bra att sätta upp förbud. Skriv ner varför du VILL sluta med allt socker - inte varför du MÅSTE.. Du måste ha viljan för att det ska gå.Lycka till!

Men varför rekommenderar läkare diabetiker att äta efter GI om det är farligt? Det finns många diabetiker som kunnat sluta med insulin när de äter gi. Det som man inte ska göra däremot är att helt avhålla sig från kolhydrater, för det kan bli farligt. Men om man har läst lite böcker om gi så rekommenderar de att man ska köra fas 1 (helt utan kolhydrater) i max 3 veckor, sen måste man tillföra kolhydrater. Så att säga att det är farligt blir lite missvisande tycker jag. Har du någon artikel man kan läsa om det? Vill ju göra något som är farligt och ingen annan heller tror jag.

• mamablues

Ezna skrev 2010-07-17 22:35:45 följande:
    Det är absolut inte farligt!!!Vart har du fått det ifrån?! Vem är det som har de vetenskapliga bevisen?!Oavsett metod så är det väl ingen som sagt att ts ska köra den hur länge som helst!!Det handlar ju bara om sockerbehovet... Tips - läs lite om metoderna så du vet vad det handlar om..Som "mamablues" säger, fas 1 i max tre veckor, och det finns inget farligt i det!

Tack Ezna! Har ju aldrig hört att det skulle vara farligt

• mamablues

Ezna skrev 2010-07-18 22:17:37 följande:
    Fett bildar INTE fett, fett förbränner fett hur konstigt det än låter!Så det är bara att äta... det är kolhydraterna som är boven!  (När kolhydraterna når blodet får vi ett ökat blodsocker, som i sin tur gör att insulinet drar igång för att dämpa detta blodsocker, OCH insulinet bildar fett!!)

Jag gillar pålästa människor!!! Sen älskar jag halloumi me

• mamablues

Senilia skrev 2010-07-19 15:48:01 följande:
    Det jag menar är att LCHF och GI kanske inte är så bra på sikt - visst - alla kan sluta med socker och vitt mjöl - men det är inte GI. Då ska även frukt och grönt bort från tallriken. Och det är bara korkat.!
    Men du...vet du vad GI är för nått egentligen? LCHF och GI är 2 olika metoder så blanda inte ihop dem. När man äter efter GI så äter man massor av grönsaker, jag vet för jag har och äter efter det. Man äter lagom fett, mkt protein och MASSOR av grönaker. Man kan även äta frukt men då rekommenderas max en om dagen för att frukt innehåller ganska mkt socker (visserligen nyttig). Det man ska undvika i början är all pasta, ris, potatis, socker och grönsaker under jorden. Men efter 2-3 veckor ska man börja tillsätta det igen i sin kost, inte vit mat utan fullkornspasta, ris etc. Tränar man mkt som jag gör så måste jag äta kolhydrater men självklart väljer jag med så mkt energi i som möjligt och att det är nyttigt.

Man behöver inte banta för att äta enligt GI heller utan mer att man unviker allt socker som INTE är bra för kroppen.

LCHF är något annat och jag kan inte mkt om den metoden men det finns säkert någon här som kan förklara den för dig.

Ett tips är att läsa lite mer om metoderna innan du skriver något som inte stämmer.
Svar på tråden Hur blir man av med sockerberoendet??