• Niesan

Namngivna inbjudningar och ändå kommer även andra?!

Vi skickade ut inbjudningarna för 1½månad sedan och skrev namn på kuverten, både för- och efternamn till de som var bjudna. Vi skrev att inga barn var bjudna till bröllop och till vissa har jag förklarat personligen varför. Vi har ingen barnvänlig lokal...

Förra veckan sa ett par till oss att de + deras barn (tonåringar) kommer. Jag blev lite förvånad eftersom tonåringarna inte är bjudna utan bara de vuxna, Några dagar senare fick jag ett till svar från ett annat par att de + deras tre barn (två tonåringar) kommer + ena tonåringens flickvän. Vad säger man???

Det handlar inte bara om att lokalen inte är barnvänlig utan att allting kostar! För oss kostar det bara i mat 2000:-. extra + tårta och dryck. Jag tycker att det blir för dyrt. Tänk om alla våra vänners barn skulle komma. Då skulle maten gå på ca 10000:- till + tårta och dryck. Vi vill gifta oss och ha en fest och kunna ha trevligt med våra vänner, inte med våra vänners barn. Ett bröllop är inte en fest för barn,

Vi har även från två håll fått den iskalla frågan om var våra barn ska vara. Självklart är våra barn med på bröllopet då alla vi känner är där också...

Jag är jätteirriterad över att vissas inte fattar...

Hur hade ni gjort i min situation?

Blir fru 100814
  • Svar på tråden Namngivna inbjudningar och ändå kommer även andra?!
  • uppochhoppa

Förklara lugnt och vänligt att denna gång gäller inbjudan för de personer som den adresserats till, försök vara glad men berätta samtidigt hur ni tänkt samt att det inte varit lätt men att ni fattat beslutet på detta sätt. Om tonåringarna gärna grattar er kan de kanske komma på fika en tid efter bröllopet?

• Bride in leather

Herregud,vad fan är det med folk?

Att era barn ska vara med är väl självklart.Våra barn är med.Syrrans barn är med samt brorsans dotter men inga andra och hade någon ställt den frågan till mig så hade jag sagt att de ska vara med för att det är VÅRA barn.

Du måste säga att deras tonåringar inte är bjudna.

• ClaraH

Jag föreslår också att ni gör som Uppochhoppa säger. Ni har ju bra förklaringar. Nu är det ju lite sent för er men vi kommer att vara noga med att skriva de inbjudnas namn på själva inbjudningskortet, inte bara på kuvertet. Då blir det ännu tydligare vem som är inbjuden.

• Rufsas

Fan vad trött jag blir. Har människor inget hyfs i kroppen? Ja du, kan nog inte ger dig mer tips än att lugnt och sansat förklara för dem hur upplägget är. Inga barn och inga tonåringar.

Hoppas att det går bra!

• delfin78

ring upp  dem och säg som det är som Ni har bestämt. Det är ER dag och ni bestämmer hur ni vill det.
    MIn kompis gifte sig förra året o vissa gjorde som era vänner, hon ringde upp dem och sa som det var även med småbarn. hom kände att dem får faktiskt välja denna dag.
    Håller med....stå på dig ring på en gång

• Vi2alltid

Ja det är så tråkigt att folk inte har mer vett än så här...

Jag håller med föregående, tala om lugnt och sakligt hur ni har tänkt er, och framför allt så har ni säkert redan sållat bort från gästlistan ett antal gånger... Det är ju väldigt vanligt att man har valt bort personer som man först hade velat bjuda men man måste prioritera.

En anledning jag också talade om var att det skulle serveras alkohol på bröllopet och då är det inte ett dugg lämpligt att ha barn och tonåringar där! Så om ni också ska ha alkohol på festen så kan ni gott förklara det också.

Svar på tråden Namngivna inbjudningar och ändå kommer även andra?!