Hur långt i förväg träffar ni prästen?
Undrar som det står i rubriken?
Undrar även om vad man pratar om mer än hur man träffades och psalmer och dylikt.
Fick ni öva på att gå i kyrkan?
Undrar som det står i rubriken?
Undrar även om vad man pratar om mer än hur man träffades och psalmer och dylikt.
Fick ni öva på att gå i kyrkan?
Vi ska träffas på tisdagen före bröllopet, vi gifter oss på lördagen.
Vi kom överrens med prästen om det för att vi har ett traditionellt bröllop.
Inga konstigheter utan vi kör på kyrkans vis.
Har du funderingar kring lite speciella låtval och ev brudöverlämning så bör du ta det i tid med prästen, de brukar ha lite olika åsikter.
Jag brukar kontakta mina brudpar så fort jag fått blanketten, för att visa att jag vet om att de skall gifta sig, och bestämma tid för samtal.
När vi träffas går vi igenom vigselritualet, diskuterar deras olika val av texter, böner m m, samt psalmer och musik. De berättar om sig själva för att jag skall få bra underlag till vigseltalet. Jag brukar också vilja ha hindersprövning och intyg om vigsel, om de fått de blanketterna då.
Nästa gång vi träffas brukar vara samma vecka som vigseln. Då är vi i kyrkan och om möjligt är tärna/tärnor och marskalk/ar med också. Vi övar hur man skall gå och stå och paret får prova att säga ja till varandra samt att säga löftena. Jag brukar också tipsa bruden om att ha med skorna, så hon får känna hur det funkar att gå med dem i gången.
Vad är intyg om vigsel??
Smart med skorna :)!
Måste man knäböja någon gång under vigseln?
Intyg om vigsel är en blankett man får tillsammans med intyg om hindersprövning. Prästen skall ha båda och skriver under på vigselintyget att han/hon har vigt er och genom vilket samfund han/hon har rätt att viga/är borgerlig förrättare.
Under förbönen knäböjer paret.
Vi gifter oss på lördag och ska träffa prästen idag för lite samtal och vigselrepetition i kyrkan.
vi träffar prästen ca 5 veckor innan vigseln
Underbart att du är Soldemor och kan ge adekvata svar :)!
Ska maila min präst. Hon är just nu på semester och har bytt församling. Men ska ändå komma tillbaka och viga oss i sin gamla församling.
Ser verkligen fram att träffa henne igen då vi har valt präst med omsorg. Åsså är hon så ung blott 29. Det kommer att bli SÅ bra det här.
Bra att veta om knäböj ska fixa den där stickern med bling blinget som säger "I do" på som man sätter på skosulan :)!
två dagar innan vigseln..
Dagen innan, och vi övade inte direkt på att gå.
Psalmer och val av bibelord diskuterade vi någon månad innan.
Hoppas att er präst tycker att det är lika kul som ni tycker att det är Själv tycker jag att det är ett sätt att skoja bort ett av vigselns högtidligaste moment.
Nu har vi träffat prästen. Och det kommer att bli så bra det här. Vårt samtal tog nästan två timmar. Brukar det ta så lång. En vän till mig deras samtal tog en halv timma.
Vi traffade prasten forsta gangen ca 6man innan vigseln har jag for mig, men nu bor ju inte vi i Sverige samt har ett multiligvistiskt brollop sa att saga sa det passade bra att traffas tidigt och kolla prastens sprakkunskaper ;) och ideer rorande vigselprogrammet.
vi träffadeprästen för en vecka sedn och vi ska gifta oss nästa lördag :)
Det blev så påtagligt när man stod där framm och övade, så jag blev nästan tårögd, FAST det var tomt i kyrkan :) Jag kommer nog få titta min m2b på hakan när vi avger lftena om jag inte ska börja storgråta!
Mellan en och två timmar brukar nog första mötet ta, lite beroende på hur pratsamma och iderika paren är.
Vi är så underbart nöjda med vår präst som vi har handplockat. Det hade inte kunnat kännats bättre. Hoppas att hon förstår det! Berättade att inget med vårt bröllop är en slump. Det ligger en tanke bakom allt från valet av präst till vad som är i goodiebagen till hur frimärkena ser ut.