Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Hur långt i förväg träffar ni prästen?

Jag brukar kontakta mina brudpar så fort jag fått blanketten, för att visa att jag vet om att de skall gifta sig, och bestämma tid för samtal.

När vi träffas går vi igenom vigselritualet, diskuterar deras olika val av texter, böner m m, samt psalmer och musik. De berättar om sig själva för att jag skall få bra underlag till vigseltalet. Jag brukar också vilja ha hindersprövning och intyg om vigsel, om de fått de blanketterna då.

Nästa gång vi träffas brukar vara samma vecka som vigseln. Då är vi i kyrkan och om möjligt är tärna/tärnor och marskalk/ar med också. Vi övar hur man skall gå och stå och paret får prova att säga ja till varandra samt att säga löftena. Jag brukar också tipsa bruden om att ha med skorna, så hon får känna hur det funkar att gå med dem i gången.

• Soldemor

Gorgeousnes skrev 2010-07-20 16:22:49 följande:
    Vad är intyg om vigsel?? Smart med skorna :)! Måste man knäböja någon gång under vigseln?

Intyg om vigsel är en blankett man får tillsammans med intyg om hindersprövning. Prästen skall ha båda och skriver under på vigselintyget att han/hon har vigt er och genom vilket samfund han/hon har rätt att viga/är borgerlig förrättare.
    Under förbönen knäböjer paret.

• Soldemor

Gorgeousnes skrev 2010-08-20 22:37:22 följande:
    Nu har vi träffat prästen. Och det kommer att bli så bra det här. Vårt samtal tog nästan två timmar. Brukar det ta så lång. En vän till mig deras samtal tog en halv timma.

Mellan en och två timmar brukar nog första mötet ta, lite beroende på hur pratsamma och iderika paren är.

Svar på tråden Hur långt i förväg träffar ni prästen?