• Fröken Kumla

Hur gör vi med alkoholen?

Vi ska mest troligt gifta oss på en konferensanläggning med restaurang som har serveringstillstånd. Med andra ord är det inte tal om att ha med egen alkohol, något som vi räknat med innan vi bestämde oss för just denna lokal. Hur gör vi då?!

Vi bjuder på vin/cider/öl till maten iallafall (och självklart välkomstdrink/brudskål), men efteråt då? Är det snålt att alkoholen utöver den till maten får bekostas av gästen själv? Eller bör vi stå för den också? Min spontana tanke med att gästerna betalar för sin egen alkohol är att fyllenivån (mest troligt) blir mer kontrollerad jämfört med om spriter flödar fritt och alla dricker för att det är gratis.

Hur har/skulle ni ha gjort? Alla tips och förslag mottages tacksamt!

Tilläggas bör kanske att vi inte tänker ha kuvertavgift.

• Svar på tråden Hur gör vi med alkoholen?
  • MaybeBride09

Jag skulle göra precis som ni tänkt. Alltså bjuda på all dryck till maten och sen får man köpa själv. Speciellt med tanke på att ni inte har kuvertavgift.

• empa83

jag har varit på bröllop där det varit så som du tänker å det är jättebra, bara man vet om det innan så man har pengar med sig, var på ett ställe där de inte tog kort... Sen har priset varit lite lägre på de 2 bröllop jag varit på, alltså ölen kostade ca 25-30kr istället för 50 kr. men det är något som man kanske få disskutera med stället om de kan ha billigare priser eller om ni löser endel av det...

• Fröken Kumla

Tack så hemskt mycket för era åsikter!

@empa83 jag funderade faktiskt på att försöka reducera priset på alkoholen i och med att vi även kommer att boka ett antal stugor och hotellrum som de har för våra långväga gäster. :)

• Vi2alltid

Ja skriv det på inbjudningskortet bara!! Annars blir folk irriterade för att de kanske inte har några pengar med sig. Men annars är det jättevanligt att göra precis så!

• empa83

ja då tror jag absolut ni borde kunna få ner det lite;)

• Fröken Kumla

@Vi2alltid Tänkte bifoga ett infoblad med allt som är värt att veta. Våra släkter kommer att resa ca 110 mil så det gäller att de är välinformerade om ALLT. ;)

• Flotten

Har erfarenhet av detta och den som vill bli berusad blir det oavsett kostnad, jag tror allstå inte att någon unviker att få berusade gäster genom att de själv får betala spriten.
    Men jag har ingen åsikt i om det är rätt eller fel i detta fallet.

• Bridezilla11

Jag har varit på två bröllop, på båda var sprit och mat gratis. Skulle aldrig gå på ett bröllop där jag fick köpa en massa själv eller betala kuvertavgift. Det senaste bröllopet vi var på i somras så fick man dricka till maten och välkomstdrink m.m. Men festen var i övrigt lugn.

Vi själva tänker däremot ha en ordentlig FEST, och då står vi självklart för drickat och maten. Känns lite surt att först betala bensin osv för att komma till ett bröllop, ge en ganska dyr present eller pengar och sedan få betala för det man vill dricka och/eller äta. Det är som att ta avgift på födelsedagskalas o liknande. Man har ju en fest sin plånbok klarar av

• metoyou

Vi har lite samma "bekymmer". Vi funderar på att göra precis som ni fast att man även får två drinkkuponger eller liknande att lösa in i baren efter middagen.

Men för att svara Bridzilla så kan jag säga att vi inte tänker önska oss varken presenter eller pengar. Och vi tänker bjuda på en jäkla fest och vill man ha mer att dricka än det som bjuds kan man faktiskt kosta på sig det själv. Jag har aldrig förstått varför man måste dricka sprit tills det sprutar ur öronen(munnen) för att ha roligt. Som tur är är det ingen av våra gäster som behöver det heller. Drinkar och vin är supergott men vi behöver inte dricka oss redlöst berusade för att festa.

• Bridezilla11

Okej om ni inte har "begärt" några presenter eller pengar så är det ju helt okej att göra så. Vill folk ge presenter så är det ju upp till dom :)

• Vi2alltid

Tycker det kan vara okej med bar till självkostnadspris ändå, fast man får presenter. Man "begär" ju aldrig presenter, men det tillhör god ton att ha med sig än. 
    Vi bjöd på vin/öl till maten, men sen om folk nu nödvändigtvis måste dricka massa alkohol så kan de banne mig få bekosta det själva. Vi kunde lika gärna strunta i alkoholen, men gjorde det som en serivce för den som ville. Det är tråkigt att det måste till så mycket alkohol jämt...

• asfaltsbarn

Vi serverade endast alkoholfri cider och vatten, hörde ingen som klagade.. De flesta tyckte det var skönt med alkoholfritt..

• Jezzoz

Jag hoppas verkligen att gästerna förstår att om man är på ett ställe med serveringstillstånd och inte då i bygdegård, att alkoholen är dyr!
    Vi ska oxå vara på en restaurang, vi tänker bjuda på skumpa till skål, ett glas till förrätt 2 glas till varmrätt, avec till kaffe och skumpa till tårta. Det är många glas med alkohol skulle någon vilja ha något efteråt får de betala det i baren.
    Vi bad vårat värdpar att berätta det för gästerna när dom ringde och anmälde sig!

Svar på tråden Hur gör vi med alkoholen?