• grankotten

vill inte bjuda kriminell respektive

Vi har ett problem. Förutom att bjuda kompispar där vi umgås med båda personerna i paret så kommer vi även bjuda 5 av mina tjejkompisar. Vi träffas aldrig tillsammans med respektive.

Nu till problemet. En av tjejkompisarnas sambo vill vi verkligen inte ha med på bröllopet. Han är grovt kriminell (nyss utsläppt ur fängelse), har "muckat" med min sambo o.s.v. Vet att det är oartigt att ej bjuda respektive men funderar nu på att bjuda alla 5 kompisar utan respektive. Tänkte då förklara för alla utom "den berörda kompisen" hur det ligger till. De kommer med alla säkerhet förstå för de tycker lika illa om honom som vi. Hur skulle ni gjort? Kan inte utesluta tjejen för henne tycker jag mkt om. Men att bara utesluta hennes respektive och inte de andras känns jäkligt taskigt mot henne. Kanske lite fegt...

• Svar på tråden vill inte bjuda kriminell respektive
  • eigollet

Hmm, jag hade nog gjort som du beskrivit med att inte bjuda repektive alls till den klicken kompisar. Men nog faktiskt även invigt kompisen (med den besvärlige repektive) i fråga också. Det känns mest shysst, i stället för att gå bakom ryggen på henne.
    Sen är ju jag generellt en sån som tror på bot och bättring, han kanske har gått påverkansprogram under tiden han suttit inne och börjat möta en förändring? Tillhör han gäng? Missbrukar? Var han påverkad när han muckade med din m2b? Psykiska problem, våldsam?
    Hör lite försiktigt med folk i hans närhet hur hans situation ser ut nu efter muck, kanske han förtjänar en andra chans?!
    Jag jobbar själv inom kriminalvården och ser hur många som stämplas på gamla meriter och aldrig får chansen att ens försöka få visa sin förändring och därför faller tillbaka till samma gamla umgänge.....
    Klart det finns folk som man verkligen vill hålla långt i från sig, men ibland kan det vara värt att lägga rädslan åt sidan. Men ni känner ju honom bättre än jag.
    Lycka till!

• Vi2alltid

Dra en gräns och håll dig till den. Vi bjöd bara de respektive som "kilade stadigt" dvs gifta, förlovade, sambos. De som hade en pojk/flickvän som de dejtade men inte bodde ihop bjöd vi inte om vi inte kände dem förstås!
    Det går ju inte att bjuda allas "dejt för månaden" liksom.

Så det är nog mest schysst att dra en gräns där denne kriminella inte blir bjuden men inte de andra heller... Då kan du stå med rak rygg om han skulle ifrågasätta det. Annras kan det ju bli lite fel oxå, som eigollet oxå skriver...

• mattiasFästmö

Ja jag håller med de andra som skrivit, det går inte att bara strunta i att bjuda dennas partner. Så då får du göra så att antingen att du inte bjuder dom alls, eller att du inte bjuder någons av dessa tjejkompisars respektive. Men dét är svårt detdär, min gudmor var tillsammans med en kille som var fd. nazist, en väldigt trevlig kille men lite speciell helt enkelt, inte så socialt kompetent. Och då sa vissa av hennes vänner att hon gärna fick komma och hälsa på eller vad det nu var, men att han inte fick komma med. Vilket då gjorde att ingen av dom kom och hon ganska snabbt tappade kontakten med dom. Jag vet att om jag blev bjuden på ett bröllop men min m2b inte blev det för att dessa inte tyckte om honom, så skulle jag inte heller gå. På något sätt måste du ju respektera henne att det är hennes val och att hon antagligen tycker väldigt mycket om denna person. Men om det nu är så att du absolut inte vill ha honom där så tycker jag du får lösa det genom att inte bjuda någons respektive

• prinsessanogrodan

Jag skulle nog göra så att jag inte bjöd någon av tjejkompisarnas respektive.Sen är det klart att killen förtjänar en ny chans i samhället och i ert umgänge, men jag personligen skulle, rätt eller fel, INTE chansa på att han är en ny person, inte när det gäller vårt bröllop. Kanske är jag bridezilla, men på vårt bröllop vill jag inte ha en gäst som tidigare har muckat med min m2b eller där det varit incidenter som gör att vi inte kan lita på att han/hon beter sig som folk. Men annars, ja, det är klart att ni sen kan ge honom en ny chans i ert umgänge.

• JustMeAndMyLove

Det låter, i mina öron, lite farligt att berätta för 4 av 5 varför man inte bjuder respeektiva. Det kommer att komma fram, förr eller senare och i värsta fall på bröllopet när alla tagit sig några glas :/

Berätta för alla eller för ingen skulle mitt råd vara.''Och jag förstår att du inte vill ha personen på brllopet, jag kommer vara helt öppen och ärlig när jag bjuder folk, har vänner i missbrukskretsar som har sambos/respektiva som är aktiva missbrukare. Jag säger tvärt nej till att ha dem på bröllopet, och det får de acceptera eller så kan de stanna hemma.

Låter hårt men jag vill inte behöva oroa mig för våldsamma individer på vår dag :)

Svar på tråden vill inte bjuda kriminell respektive