• Kodoktorn

Har jag för höga krav - blir aldrig nöjd?? (FORTSÄTTNING)

NEDANSTÅENDE SKREV JAG I VÅRAS OCH DEN TRÅDEN ÄR NU STÄNGD

Tack alla som svarade då!!

Eftersom jag fick så mycket reflektioner då och det är skönt att "bikta sig" anonymt så pladdrar jag vidare efter det "gamla" inlägget.

Hur vet man?

Att man är rätt för varandra, eller rättare sagt, om man inte är det?

Jag och min sambo har varit ihop snart 3 år, är förlovade, båda har fasta jobb som vi gillar. Alltså känns det som om manegen är krattad - bara att ordna med bröllop och barn... Jag som tidigare inte känt av den "biologiska klockan" har nu fått ett visst sug och dessutom har man ju som tjej inte hela livet på sig.

Problemet i vår relation (som det bara verkar vara jag som märker) är att det känns som om vi inte har något att prata om. Vi äter alltid middag framför tv:n och pga osynkade arbetstider är detta enda målet vi äter ihop på vardagarna. Jag som är en rätt snackig person får dålig magkänsla av att vi kan sitta tysta under en lång bilresa med bara enstaka kommentarer av praktisk karaktär. Kanske är det så att jag tänker och analyserar för mycket?

Våra värderingar skiljer sig markant åt, jag försöker tänka på miljön, skänker pengar till BRIS, är blodgivare mm medan min sambo alltid sätter sig själv först. Han är ensambarn vilket kanske påverkar hur man ser på sin omgivning men hans inställning är väldigt "sköt dig själv och skit i andra".

Jag vet att han skulle göra vad som helst för att det inte ska ta slut (jag är 100% säker på att HAN älskar MIG) men frågan är vem han är om han ändrar sig "tillräckligt" för min smak och om det verkligen är vad jag vill?

Är det inte så att om det är rätt så VET man det? Om man tvekar i flera månader - finns det någon chans då? Någon som haft en såpass lång "svacka" och sedan kommit igen?

Det jag oroar mig för är dels att enda anledningen till att jag stannar är att jag inte vill vara singel och dels att att jag "ändå aldrig kommer att bli nöjd" eftersom jag har orealistiska förväntningar. Men visst ska man kunna ha något att prata om den lilla vakna tid man ses? Och man ska kunna diskutera saker som är lite djupare? Usch, nu hör jag hur dödsdömt det låter - tänk om det är det...?

Eftersom jag hade så VANSINNIGT svårt för att komma loss med Viktiga Samtal skrev jag till slut ett brev där jag beskrev vad jag kände och att det är inget som kommer att "gå över"  av sig själv. I brevet föreslog jag familjerådgivning vilket sambon faktiskt accepterade utan diskussion. Vi har nu varit där 3 gånger inte helt utan framgång. Faktum kvarstår dock - jag känner inget "extra". Förrförra veckan var jag borta en vecka i jobbet och trots att det var rätt ostimulerande på många sätt med sysslolösa kvällar saknade jag inte honom alls, tänkte mer på mina hundar som jag fått lämna hemma.

Som extra problem har jag hittat en gård jag vill köpa. Vi bor nu i lägenhet men har pratat länge om att flytta ut på landet där vi båda är uppväxta. Gården är ett gigantiskt renoveringsprojekt och alla man pratar mer räknar såklart med att det är ett gemensamt projekt för mig och sambon. Egentligen är det ju fel tid att satsa på sådant nu men objekt som detta dyker inte upp så ofta så det känns dumt att låta chansen passera. (Fastigheter är DYRT där jag bor!) Jag har kollat med banken och jag får lån så det räcker till renoveringen och allt på egen hand men frågan är om jag VILL bo där själv? Detta är ett typiskt i-landsproblem men jag är ju från ett i-land

När jag läser det här så känner jag själv att jag i princip gett upp men nu anhopas "dåliga tillfällen" för Viktiga Samtal de närmaste veckorna med tre fester och en födelsedag. I vårt fall är det ju bara en tillfällighet men det känns lite klichéartat att relationskrisa under semestern.

Bla bla bla, nu har jag iaf lättat mitt hjärta vilket var skönt!! Nu ska jag sova på saken och hoppas vakna med en färdig lösning som gör alla glada och nöjda

Ha det jättebra där ute och njut av sommaren!

• Svar på tråden Har jag för höga krav - blir aldrig nöjd?? (FORTSÄTTNING)
  • lunagarden

Jag tror att du redan har bestämt dig i ditt hjärta

Jag fastnade lite på det du tidigare skrev "frågan är vem han är om han ändrar sig "tillräckligt" för min smak och om det verkligen är vad jag vill?"

Man kan aldrig kräva att någon annan ska förändra sig, den enda man kan ändra på är sig själv. 

"Jag som tidigare inte känt av den "biologiska klockan" har nu fått ett visst sug och dessutom har man ju som tjej inte hela livet på sig"

Att skaffa barn räddar ingen dålig relation. Du har säkert gott om tid på dig att skaffa barn. Jag är själv 40 och fick barn förra året och väntar barn i december igen.

"Faktum kvarstår dock - jag känner inget "extra". Förrförra veckan var jag borta en vecka i jobbet och trots att det var rätt ostimulerande på många sätt med sysslolösa kvällar saknade jag inte honom alls, tänkte mer på mina hundar som jag fått lämna hemma"

Det säger väl allt!

Lycka till!

• fialotta82

Känns som att du kommit långt i ditt tankearbete redan om du varit och hört dig för med banken om eget lånelöfte.

Visst är det enkelt att stanna kvar av bekvämlighet men tänk på att det knappast är rätt mot någon av er. Klart att du är värd att känna det lilla extra för någon.  Precis som han är värd någon som känner det lilla extra för honom.

MEN jag har ju bara ditt inlägg att gå på och kan egentligen inte veta hela sanningen. Vad som är rätt vet såklart bara du. Jag hoppas att det löser sig för dig.

Lycka till!

• Kodoktorn

Ni har så rätt båda två!

Och nej, barn för att "rädda förhållandet" är INTE ett alternativ. Som sagt har jag nog bestämt mig om jag lyssnar inåt men det ÄR svårt att inte lyssna lite på alla runtomkring som tycker vi passar bra ihop osv. Dessutom har sambon och min pappa en del kontakt rent yrkesmässigt och den vill jag inte äventyra.

Nu ska jag först fylla år, ha kalas, gå på släktträff och kräftskiva - verkligen vilsamt med sommar

Tack tack för era inlägg, det är verkligen skönt att kunna skriva av sig. Bara av att tvingas formulera saker och ting kan de klarna betydligt.

Nu ska jag ägna mig åt något betydligt roligare - bestämma vilken tårta vi ska ha imorgon!

Ha en bra helg

• Ezna
    Kodoktorn skrev 2010-07-23 09:25:34 följande:
    Ni har så rätt båda två!Och nej, barn för att "rädda förhållandet" är INTE ett alternativ. Som sagt har jag nog bestämt mig om jag lyssnar inåt men det ÄR svårt att inte lyssna lite på alla runtomkring som tycker vi passar bra ihop osv. Dessutom har sambon och min pappa en del kontakt rent yrkesmässigt och den vill jag inte äventyra. Nu ska jag först fylla år, ha kalas, gå på släktträff och kräftskiva - verkligen vilsamt med sommar Tack tack för era inlägg, det är verkligen skönt att kunna skriva av sig. Bara av att tvingas formulera saker och ting kan de klarna betydligt. Nu ska jag ägna mig åt något betydligt roligare - bestämma vilken tårta vi ska ha imorgon!Ha en bra helg
    Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!
    Jag håller helt me lunagarden och fialotta82.. 

Det låter som du redan bestämt dig för att gå vidare i livet utan din sambo, det enda som verkar hindra dig är "alla runtomkring" och det är ju inte en bra förutsättning för ert liv tillsammans!

Självklart har man sina ups and downs i förhållanden men så länge man kan tänka; "jag tycker inte om det å det med min sambo - men det kan jag leva med!!

Jag gillar inte ALLT som min sambo, tycker, tänker och gör... men jag ÄLSKAR honom så det är inget större problem för mig att leva med!
    Och sen är det helt ok att inte tycka lika etc.. för oss iaf!

Lycka till! Verkligen!

Styrkekram

Svar på tråden Har jag för höga krav - blir aldrig nöjd?? (FORTSÄTTNING)