fru AM skrev 2010-08-09 10:18:55 följande:
Aleta: här får man vara ego - men du är inte ego, det är klart att du fokuserar på det stora som händer i ditt liv just nu! Det här med urinblåsan - är det något som kan avläsas på ett ev fvp (alltså orsaken till urinblåsans förstoring)? Vilken vecka är du nu i?
Åter till dysterheterna.
Jag är i vecka 13+4. Nu har jag spenderat helgen med att läsa medicinska rapporter om detta och har tillslut kommit fram till en del siffror. Jag skriver dem här ifall någon precis som jag någon gång försöker googla "förstorad urinblåsa" och "foster" då kanske de får en träff här.
Om man i vecka 10-14 upptäcker en förstorad urinblåsa på mellan 7-15 mm så är det i 25% av fallen kromosomfel och i de övriga fallen, som ej har kromosomfel, ett stopp i urinflödet. Har man väl uteslutit kromosomfel så är det i 90% av fallen så att det går tillbaka av sig själv och allt blir bra. (Det blir en slutsiffra på 68% som det går bra för innan man har uteslutit kromosomfel, räknade jag ut.)
Om urinblåsan är större än 15 mm så är det i 10% av fallen pga kromosomfel men tyvärr så är det inga av de andra som klarar sig utan njurfel och eftersom det är så tidigt i graviditeten så klarar sig de flesta inte alls.
Om det dessutom är i kombination med att nackspalten är onormalt stor så är siffrorna för kromosomfel betydligt högre. Det är då 75% istället för 25% som jag skrev ovan.
Förutom detta så är kromosomfelet allra oftast trisomi 13 eller 18 istället för den vanligaste trisomi 21 (Downs). Båda dessa trisomier är enligt min barnmorska inte förenliga med liv även om barnet faktiskt kan födas levande ibland.
Några rapporter som jag har haft som källor:
Megacystit at 10-14 weeks of gestation: chromosomal defects and outcome according to bladder length
Fetal Megacystit At 10-14 Weeks Of Gestation Assocoated With Normal Nuchal Translucency And Normal Karyotype
Fetal Megasistis and Trisomy 18 Cooperation (automatöversatt från turkiska, därav lite konstig engelska)
Jag har nyss talat med en barnmorska och fått våra siffror. Tyvärr så var urinblåsan 23,5 x 17,5 mm. Det finns med andra ord inget hopp även om hon sa att vi inte kan veta precis allt. Jag håller därför nu på att ställa in mig på detta, men känner mig just nu lite konstig och tom.