• Aleta

Livets toppar och dalar

Tack så mycket Lunagarden.

Jag ber om ursäkt för min slarviga stavning, det ska givetvis stå:
    Megacystis at 10-14 weeks of gestation: chromosomal defects and outcome according to bladder length
    Fetal Megacystis At 10-14 Weeks Of Gestation Associated With Normal Nuchal Translucency And Normal Karyotype

• Aleta
    lunagarden skrev 2010-08-09 13:48:36 följande:
    När får ni svaret på fvp?
    Första svaret på fredag eller senast måndag.
  • Aleta
    BrudSommar2006 skrev 2010-08-09 14:17:15 följande:
    Aleta, menar du att det verkar som att det inte kommer att gå bra oavsett svar på fvp eller finns det forfarande den där chansen att det kan gå tillbaka?
    Enligt allt jag har läst så har alla liknande fall haft dödlig utgång.

Tack allihop för era tankar och kramar.
    Jag tror att jag lämnar tillbaka den här tråden nu, det känns inte som att jag har några fler frågor just nu och det är inte kul att dra ner stämningen som nykomling.

Kram på er!

• Aleta

Hej allihop!

Ni var så snälla i augusti när jag kom in och bad om råd och upplysningar när vi fått veta att det var något fel vid ultraljudet. Jag tänkte därför att någon kanske vill veta hur det gick sedan.

Vid KUB upptäcktes det alltså dels en bred nackspalt, men även något som oroade läkaren betydligt mer och det var en förstorad urinblåsa. Vid FvP såg man hur urinblåsan hade förstorats ytterligare (27 mm) och att man även kunde se påverkan på njurbäckenet. 
    Eftersom liknande kända fall alla har slutat med att barnet dör i magen så valde vi att avsluta graviditeten. Det var jättesorgligt och smärtsamt, vi har valt att hämta ut askan och sätta den i familjegraven.

Vid obduktionen kunde man mycket riktigt inte hitta någon väg ut för urinen och flera av de andra inre organen var underutvecklade inklusive hjärnan. Ovanpå detta så var det dessutom trisomi 21 visade det sig. 

Tack återigen för det stöd och den hjälp jag fick här i tråden.

Sedan kunde jag inte låta bli att se att en amningsdiskussion har dykt upp även i den här tråden, så jag tar mig friheten till ett litet inlägg eftersom det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Det viktigaste är att alla är lika bra föräldrar oavsett om de ammar eller inte och även oberoende av hur länge de väljer att amma.

Sedan blir jag så klart ledsen över alla som säger att det är äckligt med mammor aom ammar länge, men jag respekterar den åsikten. Det är klart att man får tycka det. Däremot så kan jag inte acceptera att man säger att det är FEL!

Rent biologiskt så är det naturligt att amma till åtminstone 2-4 år. Om man tittar på avvänjningsålder i ett globalt perspektiv så hamnar man förmodligen ännu högre i snittåldern. (Själv ammade jag mina egna barn till strax efter 2 års ålder.)

Här följer lite intressant läsning:

Breastfeedin - Biocultural Perspectives av Patricia Stuart-Macadam och Katherine A. Dettwyler. (Båda professorer i antropologi.)
    www.google.com/books&q=breastfeeding%20natura l%20weaning&f=false

Och här är en vetenskaplig hemsida om amning och avvänjning:
    www.kathydettwyler.org/dettwyler.html

Och en liten tankeställare om vad okunskap kan ställa till med:

I USA har det hänt att män har haft amning som ett medel för att få vårdnaden om sitt barn genoma tt hävda att mamman är onaturlig (trots att det naturliga är 2-4 år) när hon inte slutar amma vid ett års ålder. Okunniga domare har även gått med på detta. 

Vad jag vet så har motsatsen (att inte amma) aldrig använts på det sättet. Här kan man läsa om detta:
    Extended Breastfeeding and the Law av Elzabeth N. Baldwin.
    www.llli.org/ba/Feb01.html

• Aleta

Tack alla!

Och Fru Cicci, du får givetvis tycka precis som du vill! Jag blir själv lite fundersam när jag ser exempelvis en 6-7-åring ammas offentligt, det tycker jag att man kanske kan göra hemma.
    Däremot så ser jag att vi använder ordet "normalt" på olika sätt. Det är ju en klar källa till missförstånd. Du använder det som ett personligt begrepp för hur du själv agerar och jag använder det i betydelsen normal som i normalfördelning inom matematiken. Alltså menar jag att det som de allra flesta gör här i världen är normalt och det som ligger i ytterkanterna är onormalt. Onormalt som i ovanligt, inte fel och normalt som i vanligt, inte rätt.

Med tanke på normalt - onormalt.
    Ni vet väl att de allra flesta av er, kanske till och med alla, lider av neurotypiskt syndrom?
    "Ett troligen medfött, neurologiskt och obotligt tillstånd som kännetecknas av att man är starkt upptagen av sociala relationer, intolerans mot avvikelser och besatthet av likriktning och gruppidentitet."
    Ett mycket normalt syndrom eftersom ca 97% av befolkningen lider av det.

• Aleta
    fru AM skrev 2010-09-29 10:46:21 följande:
    Hej Aleta förresten! Otroligt sorgligt och jobbigt det ni gått igenom. Får ni vidare hjälp med psykolog eller liknande?
    Jag har varit hos kurator en gång. Det jobbigaste just nu är att jag är 43 och att en ny graviditet känns väldigt avlägsen. Om ett halvår när allt har sjunkit in kanske jag känner annorlunda.
  • Aleta

Fru AM, japp och Aspergers och annat smått och gott. Men visst känns det bra att ha fått en egen diagnos?

MSW, precis innan vi klev in på läkarens kontor för att få alla svar så fick jag nästan panik. Jag såg framför mig hur hon skulle säga att allt var normalt, att de ställt fel diagnos och att vi avbrutit en normal graviditet. Om det hade hänt så vet jag inte vad jag skulle ha tagit mig till!

• Aleta
    FruCicci skrev 2010-09-29 11:02:36 följande:
    Men Aleta, var det inte så att ni kompromissade du och maken? Att ni gjorde just detta försöket och sen om det inte gick så vad det klart?Har ni i så fall kommit fram till att om det funkar och känns rätt så kan det bli om tex 6 månader ett nytt försök?Det är ju jätte kul i så fall!KRAM
    Vad du kommer ihåg!
    Jo, det stämmer, men vi känner oss båda så himla lurade. Båda trodde vi nog att jag inte skulle bli gravid alls på den korta perioden. 
    Jag är den som är mest knäckt och maken tycker så synd om mig att han mycket väl kan tänka sig ett barn till.
    Nu har ödet ingripit istället. Jag har fått ett jobb och vi behöver verkligen den extra lönen, så vi avvaktar ett halvår och ser om längtan är lika desperat då. 
  • Aleta
    FruCicci skrev 2010-09-29 12:58:26 följande:
    Aleta, spännande!Hoppas det ändå känns rätt om ett tag då när maken känner som han gör efter allt.PB: Vet du vad, jag tycker inte du ska TA ÅT DIG så mycket vad folk skriver och bli ledsen för det!Herregud om jag skulle göra det hela tiden hade jag gått omkring som ett vrak.Pullans inlägg, tycket inte jag var så farligt alls, men du tar åt dig eftersom du ammade så pass länge... jag höll med henne i mycket, men man kanske kan uttrycka sig lite annorlunda?Jag tar inte åt mig att folk tycker man ska gå in som man och hustru i kyrkan, vilket jag inte gjorde, tänk om jag skulle varit ledsen för det?Nu lämnar vi detta.
    Ja, allting hände plötsligt på en gång. Jobbet verkar jättebra men samtidigt tickar klockan...

Och angående amningen, jag förstår verkligen PB för jag tror att hon känner samma rädsla som jag för att det naturliga ska tryckas ner och sopas under mattan. Ammande mammor ej välkomna är inget konstigt alls numera. 

När jag ammade mitt första barn så ammade jag överallt, med dagens kläder så behöver man inte visa en gnutta hud när barnet får mat. Har man en dessutom en sjal så har inte folk knappt en aning om att det ammas. 
    Vi gick hela mammagruppen och fikade ett par gånger i veckan och några ammade vid bordet, andra gav ersättning. Inga ögonbryn höjdes. 

Med mitt andra barn endast tre år senare så märktes det att klimatet hade blivit hårdare och fördömande. En mycket olycklig tillbakagång som tvingar kvinnor att gömma sig och hålla sig hemma. Är det verkligen fel att göra det som är biologiskt naturligt? 

• Aleta
    kängu skrev 2010-09-29 13:28:53 följande:
    OM jag kan amma nästa barn (vilket jag hoppas), så tänker jag amma till både höger och vänster, bak och fram och upp och ner och in your face! Och den som säger nåt om det kommer jag att spruta ner med mjölk!!    
    You go girl!
    Jag kan rekommendera Boob-tröjorna, dyra, men de håller länge och är lätta att "manövrera".
  • Aleta
    kängu skrev 2010-09-29 13:34:37 följande:
    Aleta- jag köpte på mig några Boob-tröjor under min korta amningskarriär som ligger och väntar om/när det blir dags. Jag tar inget för givet på amningsfronten om man säger så
    Jag har sparat mina också, man vet aldrig och de är ju så himla sköna!
  • Aleta
    muggles skrev 2010-09-29 14:17:42 följande:
    Aleta: du får svara om du vill. Har vården sagt ngt om varför kroppen inte själv avslutade din graviditet? Jag menar, med de svåra skadorna så känns det som att det borde ha blivit MF? Tror man att det är ngn glitch i systemet (som i fallet MA)? Du kanske inte har diskuterat detta med dem. Kroppen brukar ju sortera bort livsodugliga (förlåt uttrycket) foster menar jag.
    Vi avslutade graviditeten innan barnet dog. Dödshjälp kan man säga. Speciellt min man mådde väldigt dåligt av tanken på hur urinblåsan bara växte och trängde undan och mosade andra organ. Visserligen känner förmodligen inte så små foster något, kan man hoppas, men det påverkade honom mycket.
    Jag för min del mår väldigt illa när jag är gravid och jag kunde inte tänka mig att fortsätta att vara gravid, illamående och bara vänta på beskedet att nu har barnet dött.
    Hade vi levt före ultraljudens tid så hade jag fått ett senare missfall, svårt att säga hur länge det hade dröjt, men när inte hjärtat får plats längre så stannar det.

Det var ändå svårt, hade inte diagnosen varit så hopplös vet jag inte om jag hade kunnat genomföra det. Vi fick givetvis se vår lilla, lilla pojke på BB och man kunde tydligt se hur uppsvullen magen var. Barnmorskorna tröstade mig med hur tydligt det syntes att något var fel. 

• Aleta

Tack så mycket Ore och alla ni andra!

Parnassia, jag var i början på vecka 14.

• Aleta
    muggles skrev 2010-09-29 15:28:39 följande:
    Aleta: jaha det skulle ha blivit mf senare i så fall. Usch och fy Jag förstår din man ang tankarna om lidande och jag tror att jag skulle ha känt likadant. Ändå är det nog ett omöjligt beslut att behöva ta ngns liv Fick du föda fram honom genom förlossning?
    Ja, förlossning och efteråt skrapning eftersom livmodern inte kom ut. Det var ju ett så litet barn, så själva förlossningen var inte fysiskt smärtsam. De trodde att barnet bara skulle komma ut, men när jag hade förlorat så mycket blod att jag svimmade när jag skulle försöka gå på toa så kallade de in jourläkaren. Jag minns inte vad han gjorde, men det blev mer likt en förlossning då. Jag grät hela tiden och ända tills de sövde mig.

Först var vi lite rädda för att se barnet, men när de kom in med honom så var han jättefin, allting fanns, fast det var så litet.

• Aleta

Lapinette, jag förstår precis, så var det.

Muggles, vi har valt att inte ge honom namn, men hans aska ska gravsättas i familjegraven. "Vår son" och datum + mitt och min mans namn är allt som ska stå vid urnan. Sedan, om någon kommer ihåg det, så är min önskan att askan ska hällas ihop med min när den tiden kommer.

• Aleta

Ingen fara Muggles, jag gick ju hit till tråden idag för att rapportera, klart ni får fråga. Ni engagerade ju er när allt var förvirring och kaos för mig.

Nu drar jag mig tillbaka till den andra tråden. Två stycken är mer än jag klarar av trots neurotypiskt syndrom. (Eller kanske lider jag inte av det?)
    Om någon undrar något mer så kan ni be Passionsblomman hojta på mig.

Många, många kramar. ♥

Svar på tråden Livets toppar och dalar