Hej allihop!
Ni var så snälla i augusti när jag kom in och bad om råd och upplysningar när vi fått veta att det var något fel vid ultraljudet. Jag tänkte därför att någon kanske vill veta hur det gick sedan.
Vid KUB upptäcktes det alltså dels en bred nackspalt, men även något som oroade läkaren betydligt mer och det var en förstorad urinblåsa. Vid FvP såg man hur urinblåsan hade förstorats ytterligare (27 mm) och att man även kunde se påverkan på njurbäckenet.
Eftersom liknande kända fall alla har slutat med att barnet dör i magen så valde vi att avsluta graviditeten. Det var jättesorgligt och smärtsamt, vi har valt att hämta ut askan och sätta den i familjegraven.
Vid obduktionen kunde man mycket riktigt inte hitta någon väg ut för urinen och flera av de andra inre organen var underutvecklade inklusive hjärnan. Ovanpå detta så var det dessutom trisomi 21 visade det sig.
Tack återigen för det stöd och den hjälp jag fick här i tråden.
Sedan kunde jag inte låta bli att se att en amningsdiskussion har dykt upp även i den här tråden, så jag tar mig friheten till ett litet inlägg eftersom det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.
Det viktigaste är att alla är lika bra föräldrar oavsett om de ammar eller inte och även oberoende av hur länge de väljer att amma.
Sedan blir jag så klart ledsen över alla som säger att det är äckligt med mammor aom ammar länge, men jag respekterar den åsikten. Det är klart att man får tycka det. Däremot så kan jag inte acceptera att man säger att det är FEL!
Rent biologiskt så är det naturligt att amma till åtminstone 2-4 år. Om man tittar på avvänjningsålder i ett globalt perspektiv så hamnar man förmodligen ännu högre i snittåldern. (Själv ammade jag mina egna barn till strax efter 2 års ålder.)
Här följer lite intressant läsning:
Breastfeedin - Biocultural Perspectives av Patricia Stuart-Macadam och Katherine A. Dettwyler. (Båda professorer i antropologi.)
www.google.com/books&q=breastfeeding%20natura l%20weaning&f=false
Och här är en vetenskaplig hemsida om amning och avvänjning:
www.kathydettwyler.org/dettwyler.html
Och en liten tankeställare om vad okunskap kan ställa till med:
I USA har det hänt att män har haft amning som ett medel för att få vårdnaden om sitt barn genoma tt hävda att mamman är onaturlig (trots att det naturliga är 2-4 år) när hon inte slutar amma vid ett års ålder. Okunniga domare har även gått med på detta.
Vad jag vet så har motsatsen (att inte amma) aldrig använts på det sättet. Här kan man läsa om detta:
Extended Breastfeeding and the Law av Elzabeth N. Baldwin.
www.llli.org/ba/Feb01.html