OK, här kommer kräftsnacket, den som vill scrollar.
Är de smutsiga badar vi av dem i vatten i diskhon en stund innan de dödas ca max 5 i taget i vår pastakastrull (ca 5-10 l rymmer den tror jag) i stormkokande vatten. Mao: se till att vattnet stomkokar, lägg i typ 5 st, lägg på locket så att det kokar upp så fort som möjligt igen och låt koka någon minut. Sedan lyfter vi över dem i en annan bunke och låter vattnet koka upp igen innan nästa gäng åker i.
När alla är dödade gör vi lagen. Och receptet till den är hemligt! Nej då jag skojar, men det finns ju säkert ett recept i varje släkt iaf. Vårt ser ut så här:
1kg kräftor
2,5 l vatten
0,75-1 dl salt
1 sockerbit
mycket dill (Larvig angivelse va? Men jag tror att typ ett rejält knippe är bra. Någon som blev klokare? )
Koka upp lagen, lägg i kräftorna, koka ca 10 min. Häll i en flaska mörkt öl (vi kör bayerskt lättöl) när kastrullen ställs för att svalna över natten. Ät eller frys in ihop med lagen.
I frysen klarar de sig länge, vi har någon gång tom lyckats glömma ett paket som blev över året gammalt och det smakade fint ändå.
PB - kolla upp till nästa år om ni inte kan arrendera några meter strand! Det låter ju super att ha kräftvatten in på knuten!