Koko: jag har inte hunnit läsa ikapp hela vägen än men jag vill svara dig innan jag glömmer allt med min lilla trötta ärthjärna.
HAr Conny nyligen börjat på storbarnsavdelningen? När Storsonen började där (för ca 100 år sedan) så fick han också en period av bit-, riv-, dra-i-håret-galenskap. JAg var helt chockad för han hade ju alltid varit som en liten väldresserad teddybjörn innan. Men jag fick mig förklarat av min mamma (förskollärare) att det är ett vanlligt sätt att reagera på t ex en dagisförflyttning - att man försöker hitta sin plats, bita sig fast om det behövs, märkas ... Dynamiken mellan syskonen gissar jag kan trigga detta också. Att Lillebror börjar ta mer plats ... och fler leksaker, kanske. Kanske är det dessutom dagisbeteendet som han har tagit hem istället för tvärtom.
Storsonens galenskap tog ett par-tre veckor att bli av med. Varje dag på väg till dagis gick jag och mässade som en frikyrkopastor: Om du blir arg så får du inte bitas, inte rivas, inte dra i håret. Du får säga: Dumma dej och gå därifrån, om du blir arg så får du inte bitas, inte rivas, inte dra i håret. Du får säga: Dumma dej och gå därifrån, om du blir arg så får du inte bitas, inte rivas, inte dra i håret. Du får säga: Dumma dej och gå därifrån .... Och sedan bad jag honom upprepa vad han skulle göra om han blev arg: "Inte bitas, inte jivas, inte dja i håjet. Säga dumma dej och gå däjifrån"
Nu läsa ikapp