Livets toppar och dalar
Jamen precis! Vad är det som gör att allmänåsikterna blir allmänåsikterna? Och hur har de blivit det?
Jag tycker det är högst intressant att fundera över i väldigt många sammanhang.
Jag hoppas all har märkt att är det någon som tycker att man ska känna sig stolt och glad för sitt moderskap alldeles oavsett hur man gör med amning eller ej, så är det jag. Jag blir vansinnig när folk ska pressa kvinnor att de måste försöka mer eller inte duger om de inte ammar.
Men det är ändå en stor skillnad på att ge uttryck för åsikter som att;
"Det är så vidrigt att det borde vara olagligt"
"Sådant ska fan anmälas" och
"Det är sjukt, onormalt och äckligt och perverst"
"Det är ju fan incest"
(OBS att det här citaten nu gäller saker jag sett och hört sammantaget, inget annat.)
För i det första fallet anser man ju att den som inte ammat borde gjort det, vilket är jobbigt nog att höra tror jag de som mötts av åsikterna tycker.
Men i det andra fallet så anklagar man ju faktiskt andra mödrar för att ägna sig åt perversa saker. Det är tillräckligt hemskt för folk att få slängt i ansiktet för att många många kvinnor verkligen tiger om hur de egentligen lever, för att de blir skuldbelagda.
Just när det kommer till den andra sidan av saken. Nämligen att amma länge.
Eftersom jag mött de åsikterna i många år nu, så är det en sak jag verkligen reflekterar över och undrar varför det blir en sådan äcklad reaktion.
Jag undrar också vad det egentligen innebär att vi har för syn på kvinnor i övriga världen och hur de gör.