• Mmmajsan

Ris, konfetti, annat?

Hej, har nån ett bra tips att dela med sig av angående vad man ska kasta över brudparet efter vigseln?
    Jag vill inte skräpa ner och inte fläcka kläder...och inte skrämma mina små barn med ris i ögonen. Så det enda alternativ jag kan komma på är såpbubblor. Men har en kompis som vigdes nyss och använde det...känns därför lite plagierat, dessutom, hur ordnade ni det praktiskt? Är det dyrt att beställa 20 flaskor? Varifrån?

Tacksam för tips!
    /M

• Svar på tråden Ris, konfetti, annat?
  • MaybeBride09

myheart.se har bröllopsbubblor. Runt 250 kr för 24 st tror jag. Det är nog nästan det enda alternativet du har om du inte vill ha konfetti, ris eller fågelfrö.

• Sörön10

Hej! 

Vi kommer köra bubblor! Har köpt på oss ett helt gäng från ebay! Blev billigare så. 

• Mmmajsan

Blivande maken säger nu att han inte vill ha bubblor heller, för tänk om de fläckar ner hans hyrda finkläder....det blir dyrt det. Hellre ris!
    ...jaha...
    Så nu funderar jag på fågelfrön trots allt. Finns det nån sort som ser ut som ris ungefär?

• MaybeBride09
    Mmmajsan skrev 2010-07-24 21:44:04 följande:
    Blivande maken säger nu att han inte vill ha bubblor heller, för tänk om de fläckar ner hans hyrda finkläder....det blir dyrt det. Hellre ris!...jaha...Så nu funderar jag på fågelfrön trots allt. Finns det nån sort som ser ut som ris ungefär?
    Bubblorna man köper som bröllopsbubblor ska inte fläcka. Läste någons blogg och hon hade testat på sin siden morgonrock. Hon hade köpt dom som är i stavform.
  • Sörön10

Vi har också köpt i stavar! Det står iaf på dem att de inte ska fläcka! Håller tummarna för det då! =)

• BlackWIngedAngel

Måste bara få säga, att riskastning är ju en välgångsönskning från gästerna till brudparet och alltså är det egentligen inte något man som brudpar ska lägga sig i. Gästerna tar med sig det om de vill kasta.

Sedan gör ju folk helt och hållet som de vill, men det kan ju vara bra att veta att det inte är ens egen uppgift egentligen. Det kommer förmodligen vara folk som tar med sig ris i vilket fall.

• MaybeBride09
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-24 23:53:37 följande:
    Måste bara få säga, att riskastning är ju en välgångsönskning från gästerna till brudparet och alltså är det egentligen inte något man som brudpar ska lägga sig i. Gästerna tar med sig det om de vill kasta. Sedan gör ju folk helt och hållet som de vill, men det kan ju vara bra att veta att det inte är ens egen uppgift egentligen. Det kommer förmodligen vara folk som tar med sig ris i vilket fall.
    Med tanke på myten om att fåglarna inte ska äta ris så är det väldigt många som inte tar med ris. Speciellt när det finns kyrkor som vägrar att man kastar vanligt ris. Jag har bara varit på ett bröllop i mitt liv men då fixade värdparet med ris att kasta, även om det inte är så det ska vara.
  • zunzilk

Rosblad, blir jättefina bilder då de tar längre på sig att ta sig ner s a s.. :)

• Ezna

Vi ska ha detta "ris", inte ett dugg för att vi tror att fåglarna far illa av ris utan för att vi har lite hjärtan här å var på inbjudan, vigselprogram etc..
    OCH för att det är fint! 

Jag har varit på en massa bröllop, och inte på ett enda har det varit tal om att man ska ha med sig eget ris.. 
    Och vi vill ha en extra touch, så har vinröda organzapåsar som dessa hjärtan ska vara i, så vi vill inte att gästerna ska ta med sig eget.. :)

Bröllopsris

• BlackWIngedAngel
    MaybeBride09 skrev 2010-07-25 09:55:00 följande:
    Med tanke på myten om att fåglarna inte ska äta ris så är det väldigt många som inte tar med ris. Speciellt när det finns kyrkor som vägrar att man kastar vanligt ris. Jag har bara varit på ett bröllop i mitt liv men då fixade värdparet med ris att kasta, även om det inte är så det ska vara.
    Okej, jag kan ju inte säga något om hur det ser ut i din familj, men i vår har folk alltid haft med sig ris. Det klart att det finns alltid någon som glömmer, men å andra sidan brukar de som tar med ris ha med sig så att det räcker till flera.
  • Hoppe

jag funderar också på att ha hjärtformat "ris" som på bilden ovan, men en väninna som gifte sig tyckte att det var jobbigt då de riskorn som hamnade innanför klänningen smälte och kladdade mot huden när hon blivit lite varm.

någon som har erfarenhet av liknande "ris"?

• BlackWIngedAngel
    zunzilk skrev 2010-07-25 09:56:54 följande:
    Rosblad, blir jättefina bilder då de tar längre på sig att ta sig ner s a s.. :)
    Rosblad färgar väl kläderna? Det gör i och för sig såpbubbelsorterna som inte ska det också. Vissa av dem i alla fall. Fläckarna går tydligen att tvätta bort, men det är ju ändå inte så kul att få dem på klänningen.

Och "sockerris", sägs ju vara så bra för att det smälter bort i regnet, men borde inte det innebära att man får sockergegga på sig om det regnar på bröllopsdagen?

• nni

Vi hade sockerbaserat ris...blev riktigt fina o originella bilder när detta regnade på oss !

• nni

Hoppe; Ja just det, det smälte lite innanför urringningen men det e det bara jag o min man som vet. Ingen skada skedd  !

• Andreas flicka

Vi får inte ha ris eftersom vår kyka har gått på fågelmyten :-S. Vi ska ha rosblad och såpbubblor. 

Egentligen ska gästerna själva ta med sig riset - enligt trad - men på alla bröllop jag har varit på har vi fått ris, konfetti eller annat sådant att kasta på brudparet. Vill man inte önska brudparet lycka och välgång kan man väl låta bli att kasta då...

• BlackWIngedAngel
    Andreas flicka skrev 2010-07-25 18:58:29 följande:
    Vi får inte ha ris eftersom vår kyka har gått på fågelmyten :-S. Vi ska ha rosblad och såpbubblor.    Egentligen ska gästerna själva ta med sig riset - enligt trad - men på alla bröllop jag har varit på har vi fått ris, konfetti eller annat sådant att kasta på brudparet. Vill man inte önska brudparet lycka och välgång kan man väl låta bli att kasta då...  
    Jovisst kan man låta bli att kasta. Jag menade inte att man inte FÅR fixa med sådant också, utan bara att det kanske kan vara skönt att veta att man faktiskt inte behöver ta hand om det också, när man har så mkt annat som ska göras.
Svar på tråden Ris, konfetti, annat?