Inlägg från: solrosen12 |Visa alla inlägg
  • solrosen12

måste jag bjuda min svåger?

Jag har ett litet problem, det är nämligen så att jag förlovade mig i sommar (det är förstås inte problemet jag är överlycklig över detta) och planerar som många andra ett bröllop (fast på lite längre sikt kanske om 2-3 år).

En sak som jag funderar på är min minst sagt komplicerade relation med min syster, eller egentligen med hennes man. Lång historia kort så var han inte så snäll mot mig när jag var yngre (tafsade på mig under min bh och tryckte ner mig under min tidiga tonårstid). Detta höll jag tyst om i många år (berättade dock för min syster och hon fick honom att "sluta" med det) men när jag var vuxen valde jag  till slut att berätta för mina föräldrar. Som ett resultat av detta så har jag och min övriga familj inget kontakt med honom längre och har en mkt sporadisk kontakt med min syster.

Min syster valde att fortsätta vara tillsammans med honom och har tom skaffat ett till barn med han. Jag och min fästman har varit på barnets dop och på andra släktsammankomster där han oxå har varit eftersom jag inte vill behöva gömma mig för honom och skiter fullständigt i honom.

Och nu till det jag skulle behöva lite råd och synpunkter på, ni som är objektiva (trots att min text kanske är lite subjektiv). Jag vet att man enligt etikettens alla normer ska bjuda hela par på bröllop men jag känner att tanken att HAN ska vara där under min/vår dag känns oerhört störande och stötande. (trots att jag vid andra sammankommster inte bryr mig om han). Tror ni att man kan "endast" bjuda min syster och utelämna honom?

Till saken hör att ingen i släkten vet orsaken till att det har skurit sig mellan honom och min familj så det skulle väcka många frågor.

jag vill jätte gärna ha era synpunkter och åsikter!!

• Svar på tråden måste jag bjuda min svåger?
  • solrosen12

Tack, uppskattar erat engagemang och svar!!!

Jag förstår inte heller min syster, hon är en underbar människa men jag tror att hon blundar för problemen.. En av orsakerna till att jag överhuvudaget berättade för mina föräldrar var för att jag inte ville att deras dotter (som nu är 2 år) ska råka ut för samma sak.. speciellt med tanke på att jag praktiskt taget växte upp med min svåger (var väl en 7-8 när de började träffas)

hur som helst så har mitt problem varit det som du mattiasFästmö pratar om nämligen att ibland måste man bjuda in folk för "husfridens" skull men jag känner att jag skulle bara vara irriterad på han under hela bröllopet.. man kanske kan sätta sig ner innan inbjudningarna skickas och förklara läget för henne. Självklart önskar jag att hon kommer men hon är så drillad av sin man att jag tvivlar..

• solrosen12

Nog saknar han spärrar nog. Det har mina föräldrar tyckt hela tiden (och haft sina duster med han) men de trodde väl inte att det var så illa.. Jo barn håller tyst mer än vad man anar även om de får lida för det...

• solrosen12

Aleta skrev 2010-07-30 23:25:15 följande:
    Vad tycker du, borde inte alla i hans omgivning egentligen veta om detta för att skydda dottern och andra barn i så stor utsträckning som möjligt?Varför ska man hålla tyst för hans skull när det finns en stor risk för helt försvarslösa barn?

Hade min syster inte fortsatt leva tillsammans med min så kallade svåger hade jag skrikit ut det till hela världen. På något plan så vill jag och min familj skydda min syster så gott det går. Hon kommer aldrig att lämna honom och om folk får veta och vägrar umgås med honom då är jag rädd att hon kommer bli mer isolerad och ensam. Sedan känner jag inte dem som de umgås med numera.

Jag har alltid trott att jag var en engångsföreteelse och inte så grovt eftersom han endast tog på mina bröst och gjorde inge grövre (iof är det en bedrift att komma in UNDER en BH och det råkar man bara inte göra).  Jag berättade för min syster vid tidpunkten vad som skedde men hon minimerade detta och sa att det inte var så farligt samt att han inte menade det och detta ligger fortfarande kvar i bakhuvudet på mig. Jag kan fortfarande komma på mig själv att tänka att jag har överdrivit hela situationen och att det egentligen inte var så farligt men tanken att han skulle göra det på någon annan tjej får mig att bli förbannad.

Det sägs kloka saker i den här tråden och jag börjar fundera på varför jag/min familj håller tyst inför släkten åtminstone, de undrar ju en hel del varför vi inte umgås. Mina föräldrar vill som sagt inte göra situationen svårare för min syster samt att de inte vill utmåla mig som ett offer men jag är inte så säker på att det är lika rätt längre. Saken är den att man aldrig vet om jag är en engångsföreteelse eller om detta skulle kunna upprepas.

• solrosen12

Har varit osäker på om omständigheten var tillräcklig för att inte bjuda honom. Men nu har jag iaf bestämt mig att inte bjuda in honom och jag kommer berätta för släkten om vad som har hänt egentligen...

tack igen för era råd och åsikter!
    kram på er

Svar på tråden måste jag bjuda min svåger?