Äh vilket trams! Klart man kan vara lycklig som singel! Har flera vänner som är ytterst lyckliga som singlar; och som fnyser när folk försöker leka match makers. (Själv är jag sambo och trivs bra med det, MEN inser att det finns människor som trivs bra ensamma).
Givetvis kan man vara lycklig i ett förhållande också, jag vägrar tro på att det antingen är singlarna ELLER de gifta som är lyckliga; människor är individer och därmed olika. Det en människa trivs med är inte automatiskt ett framgångsrecept för grannen.
Karriärmässigt så är det faktiskt så att ogifta/singelkvinnor känner sig lyckligare, har bättre lön och karrriär osv än sina gifta medsystrar. På god andraplats kommer gifta män (efter singelkvinnorna då), på tredje plats gifta kvinnor och sist ogifta män. (Detta är i.ofrs. amerikansk forskning, men tänkte ändå att jag slänger in den).
Tyckte det var ett rent dravel den där delen om att man inte får skattelättnader för familj; detta kanske rent av kan bero på att vi i den här delen av världen anser att både män och kvinnor ska försörja sig själva. (När man hade sambeskattning av gifta slutade kvinnorna ofta jobba för att det inte lönade sig för familjen, eftersom skatten då blev ofördelaktigt hög för familjen).